ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
"אין כח לעשות כלום"

מחקר: חולי קורונה שהחלימו מדווחים על תשישות למשך זמן רב

מחקר חדש שנערך באירלנד מצא כי חולי קורונה שהחלימו מדווחים על תופעת לוואי של תשישות, שנמשכת במשך שבועות ארוכים - עד 10 שבועות מהמחלה

מחקר: חולי קורונה שהחלימו מדווחים על תשישות למשך זמן רב
'מחנה יהודה' בשגרת קורונה צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

"אין כח לעשות כלום" - אם גם אתם שומעים את ההצהרה הזו מבן הזוג או הילד שחלה בקורונה, אל תראו בכך ביטוי להתחמקות ממטלות הבית או רצון לפינוק יתר. מדובר, ככל הנראה, מתסמין רשמי של מחלת הקורונה, שגורמת בין ביתר לתחושה של תשישות כרונית למשך שבועות ארוכים, והיא יכולה להימשך עד לכ-10 שבועות לאחר ההחלמה הרשמית.

עד כה היה ידוע כל תופעות לואי שהתבטאו בנזקים לריאות, ללב, קוצר נשימה, כאבי ראש ועייפות, בנוסף לפגיעה בחושי הטעם והריח. אך כעת נראה כי גם העייפות והתשישות הכרונית תוכר כתופעת לואי, וזאת לאחר שמחקר חדש שבוצע באירלנד טוען כי לא מעט מטופלים סובלים מתשישות כרונית שיכולה להימשך גם 10 שבועות לאחר שהחלימו.

במסגרת המחקר, עקבו החוקרים אחר 128 משתתפים מבית החולים האוניברסיטאי "סיינט ג'יימס" בדבלין, אירלנד. 71 מהם היו מטופלים שהתאשפזו בבית החולים ו-57 מהם היו אנשי צוות שסבלו מקורונה ברמה קלה יחסית. הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 50 וכולם נמצאו חיוביים לנגיף הקורונה.

החוקרים מצאו כי 52 אחוז מהחולים שהחלימו דיווחו על תשישות, כעשרה שבועות בממוצע לאחר ההחלמה מהנגיף, ללא קשר לחומרת המחלה. יתרה מזאת, הם מצאו כי אין קשר בין אשפוז לתופעת לוואי זו. כלומר, גם מטופלים שלא התאשפזו כתוצאה מהנגיף, סבלו מתשישות ממושכת לאחר ההחלמה.

ממצא מעניין נוסף, הראה כי מתוך המשתתפים במחקר, נשים סבלו יותר מתשישות כרונית לאחר ההחלמה. 67 אחוז מכלל הנשים במחקר דיווחו כי הן סובלות מתופעת לוואי זו. בנוסף לכך, אנשים שסבלו בעבר מדיכאון או חרדה נמצאו בסבירות גבוהה יותר לסבול מתשישות.

אמנם המחקר פורסם לפני שעבר ביקורת עמיתים, אך החוקרים טוענים כי מחקר זה ממחיש את הצורך בביצוע מחקרים מעמיקים שיבדקו את תופעות הלוואי ארוכות-הטווח האפשריות כתוצאה מנגיף הקורונה. המחקר הוצג בכנס של האגודה האירופאית למיקרוביולוגיה קלינית ומחלות זיהומיות בנושא מחלת הקורונה. נזכיר, כי גם בפרסומים שיצאו ממרפאות המחלימים בישראל נטען כי החולים מדווחים על עייפות ותשישות כרונית שנמשכת גם שבועות לאחר ההחלמה, אם כי עד עתה הדבר לא עוגן עדיין במסגרת של מחקר רשמי. 

קורונה עייפות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד