י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
כל הזכויות שלכם

לא ברור: האם ימי הבידוד נחשבים כימי מחלה? הסבר נרחב

בתקופה זו, כאשר רבים הנאלצים להיכנס לבידוד והשאלה שעדין לא פתורה היא האם ימי הבידוד נחשבים לימי מחלה? ואם כן כיצד ניתן לנצל אותם? עד מתי חוק זה חל? כל השאלות בהסבר נרחב וברור על כל הזכויות שלכם

לא ברור: האם ימי הבידוד נחשבים כימי מחלה? הסבר נרחב
לימודי הייטק לחרדים. אילוסטרציה צילום: יח"צ

תקופת הקורונה מעסיקה אותנו לא מעט. בין היתר שכירים ומעסיקים עסוקים בשאלת תשלום בגין ימי בידוד. כיום, כל השכירים כבר הפנימו שניתן להיות בחופש ועדין לקבל שכר.

לא מדובר על שכר, אלא על גמלת אבטלה וגם הסכום נמוך משמעותית מהשכר הרגיל.

יחד עם זאת שכירים רבים עדין מעדיפים לקבל פחות ולא לעבוד. עד כדי כך שמגיעים לא מעט מקרים של בקשות למציאת דרך, איך לאלץ את המעסיק להוציא את העובד לחל"ת.

מנגד, יש עובדים שלא הוצאו לחל"ת או שהוחזרו לעבודה ולפתע נאלצו לקטוע את העבודה בעקבות הנגיף שישתלט עלינו. מקרים כאלו מחייבים בדיקה מקצועית של זכויות וחובות.

אחת השאלות הנפוצות, היא התשלום בגין בידוד של עובד. מצד אחד המבודד אינו חולה ומצד שני נאסר עליו להגיע לעבודה, אז מה הפתרון?

מבודד אכן אינו חולה, אך בתחילה, ימי הבידוד נחשבו לימי מחלה. משרד הבריאות אף הוציא תעודת מחלה גורפת והעובד פשוט נדרש למלא, להצהיר ולהגיש למעסיק.

ארגונים שונים עתרו לבגץ וטענו כי תעודת המחלה הגורפת, אינה חוקית ולא ניתן לגלגל על המעסיק את עלויות הבידוד. בגץ הסכים עם העותרים וביולי 2020 נקבע כי ההסדר יפוג ביום 30.9.2020. בהמשך הוארך ההסדר עד ליום 28.10.2020

כמה ימי מחלה צוברים במשך שנה? עובד שכיר זכאי לצבירת ימי מחלה. בדרך כלל נצברים 1.5 ימי מחלה בחודש למשרה מלאה. זאת אומרת 18 ימים בשנה. ניתן לצבור עד 90 יום.

איך מנצלים ימי מחלה? ניתן לעשות שימוש בימי מחלה במקרה של מחלה אישית, מחלה של בן  משפחה (הורה או בן זוג)  או מחלת ילד.

ניצול מספר ימי המחלה קשור בגורם שבשבילו מנצלים את הימים. כך לדוגמא, בגין ילד ניתן לנצל 8 ימים בלבד כשמדובר בילד עד גיל 16, וכשמדובר בטיפול בילד עם צרכים מיוחדים - עד 18 ימים בשנה.

חשוב לציין כי מה שנכתב כאן הוא המינימום. בהחלט יתכן שלעובד מסויים יהיו זכויות מיטיבות.

מה מקבלים? על היום הראשון לא מקבלים שכר. על היום השני והשלישי ניתן לקבל שכר בגובה 50 אחוז. כדי להשתמש בימי מחלה יש צורך בהצגת אישור מחלה למעסיק.

מה עושים כשנדרשים להיות בבידוד? בתקופה האחרונה מעסיקים ועובדים פונים בשאלות שקשורות לבידוד ולסגר. יש עובדים שמתלוננים כי הרופא המטפל סרב להוציא להם אישור מחלה למרות שהם חלו בנגיף.

וכאן חשוב לציין שהשפעת התקופה באה לידי ביטוי גם בעניין ימי מחלה, סגר ובידוד.

כאמור, משרד הבריאות הנפיק טופס הצהרה למי שזקוק לניצול ימי מחלה בעקבות הנגיף. הצהרה זו מחליפה את אישור המחלה. בנוסף ימי בידוד נחשבים כימי מחלה. לכן מי שנאלץ להיות בבידוד יכול למלא את ההצהרה והמעסיק אינו רשאי לפטרו כמו מי שנמצא במחלה. כאמור הסדר זה הינו עד ליום  28.10.20

האם ניתן לעבוד במקום לנצל ימי מחלה? מי שנדרש לבידוד אינו רשאי להגיע למקום העבודה אבל בהסכמת המעסיק יוכל לעבוד מביתו.

האמור אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי והשימוש בו הוא באחריות המשתמש.

מאת: עו"ד אסתי וייסלר, מזניקה כלכלית אנשים ועסקים באמצעות כלים משפטיים.

חוקים בידוד ימי מחלה קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד