א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
תוך 15 דקות

באיגוד מזהירים: "בדיקת הקורונה שערך נתניהו אינה אמינה"

באיגוד עובדי המעבדות מזהירים כי הבדיקה שערך אמש ראש הממשלה לעיני המצלמות אינה אמינה ב-100 אחוז. "רגישות הבדיקה בחולים סימפטומטיים עומדת רק על 84%"

באיגוד מזהירים: "בדיקת הקורונה שערך נתניהו אינה אמינה"
נתניהו עורך בדיקת קורונה מהירה צילום: קובי גדעון/לע״מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו נבדק אתמול לקורונה במכשיר החדש 'סופיה' המספק תוצאות תוך 15 דקות בלבד, אולם באיגוד עובדי המעבדות מזהירים כי הבדיקה אינה אמינה ב-100 אחוז. "רגישות הבדיקה בחולים סימפטומטיים עומדת רק על 84%", אמרו7 באיגוד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נבדק אמש (שלישי) בפעם הראשונה בבדיקה המהירה - תוצאה תוך 15 דקות, בדיקה שמכונה בשם "סופיה", אם תהיתם, נתניהו שלילי לקורונה.

מוקדם יותר סיירו ראש הממשלה נתניהו וסגן שר הבריאות יואב קיש בבית האבות 'נווה הורים' בירושלים שהטמיע בפעילותו היום לראשונה את מערכת הבדיקות המהירות, 'סופיה', שנרכשה לשימוש נרחב בישראל בהמשך לדיונים בנושא שהוביל ראש הממשלה נתניהו ולאחר סדרת בדיקות של משרד הבריאות.

וידאו: איתי בית-און, לע"מ | סאונד: בן פרץ, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר הבדיקה שביצע: "יש לנו סימנים ראשונים של אופטימיות זהירה שאנחנו בולמים את המגיפה, אבל זה מוקדם מדי להגיד את זה. כל המומחים בלי יוצא מן הכלל אמרו - תחכו לפחות עוד שבוע, כך אנחנו עושים. אבל כשנצא בצורה מדורגת ואחראית, הפעם בגל השני, אני מבקש גם לעשות בדיקות מהירות".

לדבריו: "אנחנו מתקינים היום בבתי אבות ברחבי ישראל את הבדיקה המהירה הזאת, בדיקת ״סופיה״, זו בדיקה של 15 דקות. זה יכול לעזור לנו גם בתעופה הפנימית, גם במלונאות, גם בתחומים רבים אחרים - בבתי החולים ובמרפאות. אנחנו נצא בצורה מדורגת ואחראית ולא ניכנע לשום לחצים פופוליסטיים בעניין הזה".

אולם, כאמור באיגוד עובדי המעבדות אמרו כי "מכשיר ה- "סופיה" (Sofia), המאפשר זיהוי מהיר בכ-15 דקות של נגיף הקורונה SARS-CoV-2,  אינו אמין ב 100%. רגישות הבדיקה בחולים סימפטומטיים עומדת רק על 84%".

לדבריהם, "המכשיר אמנם מעניק אבחון מהיר של מטופלים חיוביים לנגיף, אך במידה והתשובה שלילית, חובה לבצע בדיקת (PCR) רגילה נוספת, כדי לשלול הידבקות", מבקשת להבהיר אסתר אדמון, יו"ר עובדי המעבדות.

אנו, במעבדות מברכים על הרעיון לביצוע בדיקות מהירות לגילוי נגיף הקורונה במלר"דים, המיונים. בדיקות מהירות יקלו על אבחון מהיר של מטופלים חיוביים לנגיף, יפחיתו את חשיפת הצוות הרפואי לחולה חשוד ויקצרו את זמן ההחלטה על אשפוז חולים חיובים במחלקות קורונה, אך השמחה מוקדמת מידי, כיוון שהמכשיר נמצא רק בשלבי בדיקה ראשונים, וכבר נמצאו קשיים רבים בהפעלתו ובהבטחת איכות הבדיקות".

הם הציגו את הסתייגותם מהבדיקה החדשה: 1. בטיחות: בגלל רגישות הבדיקות, מכשיר ה"סופיה" חייב להיות מוצב בחדר נפרד במיון, או להתבצע על ידי מנדף מסוג BSL-II. לא בכל חדרי המיון ישנה האפשרות להציבו בחדר נפרד, או לחליפין להשתמש במנדף הזה. בנוסף, ביצוע הבדיקות חייב להיערך על ידי עובד מיומן במיגון מלא, כאשר כל מי ששוהה בחדר, מחויב בלבוש ציוד מגן מלא.  

2. איכות הבדיקה: חיטוי בין דגימות, דיוק בכמויות הנדרשות בעת הדיגום, רישום קפדני של רשימות העבודה, וכיול המכשיר - דורשים ניסיון רב, לכן צוות רפואי או סיעודי במיון יתקשה לעמוד בדרישות הביצוע הנכון. חייבים לצוות לכל מכשיר - עובד מעבדה ייעודי מיומן, שיערוך את הבדיקות בצורה מקצועית ומהימנה.

3. לוגיסטיקה: כרגע, המכשיר אינו מומשק עם מערכות המחשוב של בתי החולים, ולכן לא ניתן להעביר את תוצאות הבדיקה לתיקי המטופלים ולמעבדות. בנוסף, אין יכולת להעביר נתונים בממשק הקיים לגבי מטופלים חיוביים למשרד הבריאות. זה פתח לבלבול ולאובדן נתונים, שעלול לגרום לפספוס חולים מאומתים, מאחר שנבדקים שלילים מחויבים לבצע בדיקת PCR נוספת".

"בשורה התחתונה, בתי החולים חייבים לדאוג לכך שהמכשיר יופעל על ידי עובדי מעבדה מיומנים, בכל משמרת במרפאות או במיון הנשימתי. הפעלה נכונה של המכשיר אינה מתאימה לצוות סיעודי, או רפואי, המבצע מספר רב של מטלות אחרות, ובטח לא לריבוי משתמשים באותה משמרת".

קורונה בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד