י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
בניגוד לציפיות

מאכזב: הטיפול שהופק מדמם של מחלימים נכשל

חולי קורונה רבים בארץ קיבלו טיפול ניסיוני שכלל עירוי פלזמה שהופקה מדמם של מחלימים ושהכילה רמות גבוהות של נוגדנים, אך מחקר ראשון שנערך בנושא מעלה כי הטיפול אינו יעיל

מאכזב: הטיפול שהופק מדמם של מחלימים נכשל
מחלקת קורונה בבלינסון צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

למרות ההערכות שהטיפול יועיל לחולים וההסתברות כי עירוי פלסמה מדם שהופק ממחלימי קורונה שבדמם יש נוגדנים ברמה גבוהה יסייע לחולים אחרים להחלים ממנו, מחקר חדש שפורסם מעלה כי הדבר אינו נכון, וכי הטיפול בפלסמה מצליח, אם בכלל, רק לדחות את התפתחות המחלה בכמה ימים אך לא למנוע את ההידרדרות ואת התמותה.

בהשוואת החולים שקיבלו טיפול בפלסמה לעומת אלו שלא, עלה כי לא ניכר הבדל בין הקבוצות בשיעורי התדרדרות המחלה והצורך להנשמה ולסיוע נשימתי אחר, ושיעור המתים מבין מקבלי הטיפול לא היה נמוך יותר ביחס לאלו שלא טופלו בפלסמה.

עם זאת, כן נמצא כי טיפול בפלסמה מצליח לדחות בנסיבות מסוימות את ההתדרדרות ואת המוות. בקרב חולי קורונה שטופלו בפלסמה בשלושת הימים הראשונים לאשפוזם בבית החולים שיעור המתים בתוך שלושים יום מאז האשפוז היה נמוך יותר ביחס לאלו שקיבלו את הטיפול בשלב מאוחר יותר, אך כאמור, שיעור המתים השתווה בהמשך.

בקרב מטופלים בפלסמה שכללה רמת נוגדנים גבוהה מספר המתים היה נמוך יותר בתוך שבוע לאשפוז ביחס לחולים שקיבלו פלסמה עם ריכוז נמוך של נוגדנים. מטופלי הפלסמה חוו גם קשיי נשימה בשיעור נמוך יותר ביחס לאלו שלא טופלו בה.

סיכום המאמר מעלה כי הטיפול, גם הוא מצליח, אם הוא ניתן בשלב מוקדם של המחלה, לדחות את הסימפטומים הקשים ואת המוות, הרי שהוא לא מצליח לרפא את המחלה ולמנוע התדרדרות.

החוקרים ציינו גם שטרם נכתב פרוטוקול ברור לטיפול בפלסמה ולשיעור הנוגדנים שאמור להימצא בחומר המופק מדם, בכדי שהוא ייחשב כיעיל בטיפול, אך לאור הממצאים נראה כי אין צורך בכתיבת פרוטוקול עבור טיפול ניסיוני שפשוט לא עובד.

 

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד