י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"החלטה רעה"

סערה נוספת: בג"ץ דחה את העתירה להריסת בית המחבל שרצח את עמית בן יגאל

הנשיאה חיות דחתה היום את הבקשה לקיום דיון נוסף אחרי ההחלטה שלא להרוס את בית המחבל שרצחה את לוחם צה"ל עמית בן יגאל. "ההלכה בעינו הייתה ונותרה כי מודעותם או מעורבותם של בני המשפחה במעשי המפגע, אינה מהווה בשום אופן שיקול המכריע את הכף"

סערה נוספת: בג"ץ דחה את העתירה להריסת בית המחבל שרצח את עמית בן יגאל
אביו של עמית בן יגאל הי"ד בלוויה צילום: Yossi Aloni/Flash90

‏נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות דחתה את הבקשה לקיים דיון נוסף בהחלטה שלא להרוס את בית המחבל שהרג את לוחם צה"ל עמית בן יגאל הי"ד.

כזכור, לוחם צה"ל עמית בן יגאל נרצח בפעילות מבצעית כתוצאה מהשלכת אבן על ראשו בכפר יעבד הנמצא במרחב החטיבה המרחבית מנשה. בן יגאל הי"ד, לוחם בסיירת גולני, בן 21 מרמת גן, נרצח במהלך פעילות מבצעית למעצר חשודים בכפר יעבד. המקרה התרחש בסביבות השעה ארבע לפנות בוקר, כאשר גדוד מחטיבת גולני הגיע לכפר יעבד כדי לעצור ארבעה מבוקשים שנחשדו בפעילות חבלנית וזריקות אבנים. במהלך הפעילות נזרקה אבן מגג של אחד הבתים שפגעה בראשו. הלוחם פונה באורח אנוש עם מסוק לבית החולים רמב"ם ושם נקבע מותו.

פחות מחודש לאחר הפיגוע הותר לפרסום כי בתום פעילות מודיעינית ומבצעית מאומצת של שב"כ, צה"ל ומשטרת ישראל, נעצר ונחקר נזמי אבו בכר אודות ביצוע פיגוע השלכת האבן בכפר יעבד בליל ה-12.5.20 במהלכו נרצח לוחם צה"ל סמל ראשון עמית בן יגאל הי"ד. בחקירת השב"כ עלה כי החשוד הוא זה שהשליך את האבן מגג ביתו בליל האירוע בו נהרג עמית הי"ד.

לאחר שהוחלט להרוס את ביתם משפחת המחבל, עתרה המשפחה לבג"ץ בדרישה למנוע את ההריסה בטענה הדבר יפגע בהם למרות שאינם קושרים לפיגוע. כעת, כאמור, קיבלו השופטים את העתירה ודחו אותה על הסף "לבסוף", כתבה השופטת וילנר, "הראיתי לדחות את טענות העותרים בדבר אופן ביצוע ההריסה. עיון בחוות הדעת של רס"ן י.פ. מלמד כי גורמי המשיבים בחנו כדבעי את האפשרויות הקיימות להריסת הדירה, וזאת בסיוע גורמי מקצוע אשר התרשמו כי הריסת הדירה באופן המתואר בחוות הדעת לא תסב נזק ניכר ליתר חלקי המבנה ולמבנים סמוכים, ואף התחייבו כי ההריסה תבוצע באופן מבוקר ומתוך מאמץ להסב נזק סביבתי מועט ככל הניתן".

השופט מני מזוז כתב בהחלטתו: "תחילה, אשוב ואציין את עמדתי, עליה עמדתי בכל פסקי הדין בסוגיה זו להם הייתי שותף, כי הפעלת הסמכות לפי תקנה 119 לתקנות ההגנה מעלה שורה של שאלות משפטיות מורכבות וקשות, הן בהיבט של המשפט הבינלאומי הפומבי - המשפט הבינלאומי ההומניטרי (דיני עימות מזוין) ומשפט זכויות האדם הבינלאומי - והן בהיבטים של המשפט החוקתי והמשפט המינהלי הישראלי, אשר להשקפתי לא זכו עד כה לבירור מספק ועדכני בפסיקתו של בית משפט זה, ואשר מעלים סימני שאלה באשר לתוקפה ולהיקף פריסתה כיום של תקנה". 

חודש לאחר מכן פרקליטות המדינה הגישה בקשה לבג"ץ  לקיים דיון נוסף בהקדם האפשרי בפסק דינו, בעניין הריסת בית המחבל. הבקשה הוגשה לבקשת ראש הממשלה ושר הביטחון, ועל דעת היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט. 

כאמור, היום (חמישי) פסק בג"ץ כי בית המחבל לא ייהרס כיוון ש"לא נפסקה הלכה חדשה". לדבריה, "ההלכה בעינו הייתה ונותרה כי מודעותם או מעורבותם של בני המשפחה במעשי המפגע - הגם שהיא נושאת משקל במכלול השיקולים שעל המפקד לשקול בבואו להפעיל את הסמכות המסורה לו - אינה מהווה בשום אופן שיקול המכריע את הכף".

שר הביטחון לשעבר ויו"ר ימינה נפתלי בנט אמר בתגובה להחלטת בג"צ שלא להרוס את בית רוצחו של הלוחם עמית בן יגאל ז"ל, כי "החלטת בג"צ שלא להרוס את בית רוצחו של הלוחם עמית בן יגאל ז"ל מבטאת אטימות קיצונית ופוגעת פגיעה מהותית ביכולת צה"ל להרתיע מחבלים עתידיים מלרצוח ישראלים. ההחלטה הזו מחלישה את המאבק הצודק והאפקטיבי נגד הטרור. את הרוע אי אפשר לנצח בהחלטות מנותקות מהשטח ומהמציאות. החלטה רעה זו תחייב פעולה של המחוקק כדי להשיב לישראל את ההרתעה וההגנה על חיי אזרחי ישראל וחיילי צה"ל".

עמית בן יגאל בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד