י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
צפו בוידאו

פינדרוס: "לא נהפוך לשק אגרוף"; אוחנה: "צועקים נאצים"

מליאת הכנסת התכנסה לדון בהצעת יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ יצחק פינדרוס להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית למשטרה. השר לביטחון פנים התנגד, כמו גם ש"ס וההצעה נפלה • צפו בנאום המלא של פינדרוס

פינדרוס: "לא נהפוך לשק אגרוף"; אוחנה: "צועקים נאצים"
יצחק פינדרוס צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול (שלישי) בערב עוד היה נראה כי ההצעה של ח"כ פינדרוס להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית למשטרה תעבור. אלא ששעות לפני ההצבעה החלה ההתנגדות להצעה בקרב הקואליציה. הליכוד גייס רבים מהח"כים להפיל את ההצעה ויחד עם התנגדות של ישראל ביתנו, ש"ס וח"כים בודדים מיש עתיד וכולנו ההצעה נפלה ברוב של 36 מתנגדים מול 12 תומכים, שהגיעו משורות יהדות התורה, הרשימה המשותפת, האיחוד הלאומי ומרץ.

ביהדות התורה התייחסו לאחר ההצבעה להחלטת ש"ס להתנגד לוועדת החקירה, ואמרו כי אם ש"ס לא הייתה מתנגדת הליכוד לא היה מתגייס להפיל את ההצעה. "מיקי זוהר התחיל להפעיל את חברי הכנסת של הליכוד להצביע נגד רק לאחר שש"ס הודיעו על התנגדות. לפני כן, בליכוד שקלו להודיע על חופש הצבעה ובליכוד היו אף ח"כים שהודיעו לנו כי יצביעו בעד", אמר ל'בחדרי חרדים' גורם ביהדות התורה. כהוכחה לדבריו שלא הייתה התנגדות קואליציונית גורפת להצעה הוא מביא את כחול לבן כדוגמה, "מלבד ארבעה ח"כים מכחול לבן, איש לא טרח להגיע למליאה ולהפיל את ההצבעה".

חילופי האשמות צפויים להמשיך בקרוב, ונראה כי גזרת ש"ס ויהדות התורה לא שקטה כבעבר.

כך או כך, טרם ההצבעה נאם מציע ההצעה, יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ יצחק פינדרוס בהרחבה. בפתח דבריו, הדגיש פינדרוס לשוטרי משטרת ישראל, כי הוא מעריך את עבודתם. "אתם עוברים תקופה קשה, מרובת לחצים, בה אתם הלוחמים שעומדים בחזית לשמירה על בריאות עם ישראל. אני וחברי מעריכים את עבודתכם. אנחנו יודעים מול מה אתם מתמודדים, וערים לדילמות ולסיטואציות בהן אתם מוצאים את עצמכם. אינני יודע כיצד אני הייתי נוהג במקומכם, לו הייתי ניצב בזירה אליה אני מגיע עם רצון טוב וכוונה לשמור על בריאות הציבור ובתגובה אני נתקל בקריאות נאצה".

"הטענות שלי וחברי היא לא עליכם" הדגיש פינדרוס, "אלא על מפקדיכם שהכניסו אתכם לסיטואציה בלתי אפשרית". אותם מפקדים החליטו שלא לפעול לנוכח גל הפרות ההנחיות הרחב, בריאות הציבור לא עמדה בראש מעיניהם. העיקר לא לטעות. הו אז הגיעה התקשורת ותהתה לנוכח השתיקה. הפתרון, כרגיל לצערי במשטרת ישראל, זה לטפל תקשורתית, נקודתית, ולא לעקור את הבעיה מהשורש. וכך, שטפו פלוגות שוטרים את רחובות הערים החרדיות בימי החג, לא מטפלים בבעיה, לא עוקרים אותה מהשורש. השוטר בקצה לא אשם, המפקד שהכניס אותו לסיטואציה בהחלט אשם.

"תפקידי המשטרה הבסיסיים הוא לשרת ולהגן. כן, לשרת את האזרח לצד להגן עליו, מפני אחרים או מפניו, בסיטואציה של הקורונה. מה שראינו ברחובות הערים החרדיות זה התייחסות לתושבים כאל אויבים ולא כאזרחים.

לדבריו, הסיבה להתנהלות הזו תלויה בעובדה שאין מפכ"ל קבוע למשטרה. פינדרוס קרא לראש הממשלה נתניהו ולשר הביטחון גנץ למנות בדחיפות מפכ"ל קבוע. "מנו מישהו מבחוץ. אחד שמגיע מניהול ארגון עם ממשק אזרחי. לא אחד שמגיע ממרתפי השב"כ, אחד שחקר אויבים, אלא אדם המגיע מארגון עם תרבות אזרחית, אחד שיוכל לרפא את פצעי המשטרה".

לסיום אמר, "חברי, משטרת ישראל חשובה לי. אני רוצה בטובתה. כבר אמרו חכמינו, אלמלא מוראה של מלכות – איש את רעהו חיים בלעו. אנחנו צריכים משטרה ואנחנו צריכים משטרה חזקה, ודווקא בגלל זה אני קורא לכם להצביע בעד ההצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית, שתתקן את הדרוש תיקון ותחזיר את אמון האזרחים, מכלל המגזרים, למשטרה".

במהלך נאומו קטע אותו ח"כ מיקי לוי, לשעבר ניצב במשטרה, וביקש ממנו 'לא להפוך את המשטרה לשק אגרוף'. פינדרוס השיב ללוי, "אנחנו לא ניתן למשטרה להפוך את הציבור החרדי לשק אגרוף''.

תחילה מי שהיה אמור להשיב להצעה היה סגן השר לביטחון פנים גדי יברקן, אלא שלבסוף השר אמיר אוחנה הגיע בעצמו למליאה כדי לגונן על המשטרה: "אם לא היה די לשוטרות ושוטרי משטרת ישראל במה שהם חוטפים ברחוב, בזמן שאנשי המשטרה, חבר הכנסת פינדרוס, נופלים מהרגליים כבר שבועות ארוכים. אני רוצה להגיד לך, אף שוטר לא התגייס למשטרת ישראל בשביל לאכוף קורונה. אף שוטר לא התגייס למשטרת ישראל בשביל לאכוף קורונה. שוטרים התגייסו כדי להילחם הפשיעה וכדי להילחם בטרור. לשם כך התגייסו למשטרה. אבל מה נעשה, ונפל עלינו האסון הזה. על העולם, לא על המדינה, על העולם. והכוח הכי יעיל, אפקטיבי וזמין שיכול לאכוף את התקנות שהממשלה והכנסת מחוקקות, זה המשטרה. ותאמין לי, השוטרים לא אוהבים את העבודה הזאת. אתה יכול להבין. אני לא הייתי אוהב את העבודה הזאת".

"אבל אם לא די להם במה שהם חוטפים ברחוב בזמן שהם נופלים מהרגליים, ובזמן שהם מסכנים את עצמם ואת בני משפחותיהם. כששוטר חוזר מכזה אירוע, שבו היה צריך לפזר התקהלות, הוא נתון לסכנה, סכנת הידבקות. והוא מסכן את בני ביתו. הם באים במגע עם חולים מאומתים, הם באים במגע עם חולים מאומתים. רושמים להם דוחות. הם באים במגע עם חבי בידוד, בהפגנות, במחאות, בתפילות, בחתונות, בכל ההתקהלויות למיניהן. ואם לא היה די להם בזה, ובזה שהם שומעים ברחוב קריאות כמו – אני מתקשה להגיד את המילה הזאת מעל דוכן מליאת הכנסת, אבל הם שומעים את זה – נאצים. הם שומעים את הביטויים האלה. נאצים, רוצחים במדים וכיוצא באלה קללות, נאצות, גידופים. אז עכשיו הם נאלצים לחטוף גם בכנסת?!".

אוחנה התייחס לנאומו של אייכלר השבוע שעורר סערה ואמר: "זה הגיע, לצערי, לשיא השבוע. שמענו השתלחויות קשות מאוד, קשות מאוד מעל הדוכן הזה באנשי המשטרה. שמענו שהם קלגסים שיוצאים לעשות פוגרום. מילים שקשה מאוד היה לשמוע. במקום לפנות לציבור, לקרוא לציבור ולבקש ממנו להישמר על נפשותיו ולהישמע לכללים מצילי החיים, אחד מחברי הכנסת העדיף להתיישר עם הטון של מיעוט קטן וקיצוני, ואמר את המילים הללו שאמרתי כרגע. השוטרות והשוטרים פועלים כדי להציל חיים. תקופת הקורונה היא תקופה קשה וכואבת, כואבת במקומות רבים בעולם ובמקומות רבים בארץ".

לסיום הודה כי "יש בשולי הדברים פרומיל במפגשים שנערכים בין שוטר לאזרח, גם של הפעלת כוח לא סביר. יש, אני מסכים איתך, וזה מצער מאוד. וזה לא בהתאם לפקודות וערכי המשטרה. המקרים הללו מטופלים, המקרים הללו מטופלים משמעתית על ידי המפקדים, ובמקרים המתאימים אפילו נפתחת נגדם חקירה פלילית. ועדיין, חבר הכנסת פינדרוס, המקרים הללו הם יוצאי הדופן. הם יוצאי הדופן הנדירים. הם לא אופייניים. מהו האופייני? שוטרות ושוטרים שפועלים תוך חירוף נפש, כדי לאכוף את החוק והסדר שנקבעו כאן עלי ידי הממשלה, על ידי הכנסת. לא על ידי השוטרים. הם לא קובעים את הכללים".

כאמור, ההצעה נפלה לבסוף ברוב של 36 מתנגדים מול 12 תומכים.

יצחק פינדרוס אמיר אוחנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד