י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
פחות משפעת

התמותה מקורונה נמוכה מהערכות המוקדמות

מדובר במגפה שלא היתה מוכרת עד כה, אך מספר המתים ממנה לא גדול במיוחד – כך עולה ממחקר שפורסם • עם זאת, יתכן שהמספר נמוך בגלל המאבק הגלובלי בהתפשטות המחלה

התמותה מקורונה נמוכה מהערכות המוקדמות
הנפטר הראשון בישראל מקורונה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מתים הרבה, אבל פחות משחשבו: מחקר שהתפרסם אחרי שעבר ביקורת עמיתים, בדק את אחוזי התמותה מוירוס הקורונה, ומצא שהם הרבה יותר נמוכים ממה שהוערך בתחילת המשבר.

על פי הנתונים, חציון אחוזי התמותה האמיתיים עומד על 0.05% לבני 70 ומטה, וחציון אחוזי התמותה לכל הגילאים עומד על 0.23%.

לשם השוואה לתמותה משפעת עונתית נזכיר שאחוזי התמותה משפעת עומדים על 0.1%, כלומר וירוס הקורונה הרבה פחות קטלני משפעת עבור כל אדם מתחת לגיל 70.

עם זאת חשוב לסייג את הנתונים ולהדגיש כי עדיין לא בוצע מחקר שכלל מספר גדול של מדינות ומתפרש על פני תקופה ארוכה, כפי שמחקרים אמורים להיערך. בנוסף לא נבחנו סטיות אפשרויות.

כמו כן סביר להניח שאם מדינות העולם לא היו נוקטות בצעדים דרסטיים לעצירת ההתפשטות, מספר המתים היה גבוה בהרבה, כפי שאכן ארע במדינות שהקלו ראש בהתפשטות, ורק מאחור יותר הטילו סגר וכללי ריחוק מחמירים, כמו איטליה, שבדיה ואנגליה.

ועוד, סיבת המוות כפי שהיא נקבעת ברשומה הרפואית של החולה, לא תמיד עולה בקנה אחד עם המציאות. כך למשל נטען בקשר לקורונה, כי גם חולים סופניים כמו חולי סרטן או מחלות כרוניות אחרות, נרשמו כמי שמתו מקורונה מאחר ונדבקו בנגיף לפני מותם, אף שככל הנראה גם בלי הנגיף היו מסיימים את חייהם. מומחים דימו זאת למצב בו אדם שנדבק בקורונה נהרג בתאונת דרכים. הוא אמנם חלה בקורונה אבל לא זו המחלה שהרגה אותו.

כך או אחרת, הבלבול הרב סביב השפעת הנגיף וחוסר הידע המלווה את המאבק בו, מקשים על רשויות הבריאות בעולם לקבל החלטות מושכלות, לכן אנו עדים להחלטות שמשתנות, להחלטות שמתקבלות באופן שונה במדינות שכנות, אך נכון להיום אין מי שחולק על צורך להקפיד על ריחוק חברתי ועל חבישת מסכה ככלי עזר בסיסיים למניעת התפשטות התחלואה בנגיף.

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד