י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
התרופה של טראמפ

עוד לפני החיסון: הפתרון האמיתי בדרך?

מאמצי פיתוח החיסון נמשכים במרץ, בינתיים חוקרים מדווחים כי הצליחו לפתח תרופה שתרפא את החולים בקורונה, הדומה לזו שקיבל הנשיא טראמפ שהחלים מהמחלה מהר מהמצופה

עוד לפני החיסון: הפתרון האמיתי בדרך?
תרופה, אילוסטרציה צילום: KEREN FREEMAN/FLASH90

עיני העולם נשואות לחברות השוקדות על פיתוח חיסון לקורונה, אולם בד בבד נמשכים המאמצים לפתח תקופה למחלה, מאמצים שנראה כי נושאים פירות. השבוע דיווחו חוקרים מאוניברסיטת תל אביב כי הצליחו לפתח קוקטייל נוגדנים שיוכל לשמש, להערכתם, כתרופה לחולי קורונה וכתרופת מנע לאוכלוסיות שבסיכון ולצוותים רפואיים.

ד"ר נטליה פרוינד, ראש המעבדה לנוגדנים אנושיים במחלקה למיקרוביולוגיה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב, סיפרה לN12 כי "רצינו לפתח טיפול ספציפי או תרופה לקורונה כי כרגע כשבן אדם מגיע לבית חולים במצב קריטי, הטיפול היחיד שהוא מקבל הוא טיפול תומך, אין שום תרופה ייעודית לקורונה".

היא הסבירה כי "כבר בפרוץ המגפה במרץ-אפריל התחלנו לגייס אנשים שחלו בקורונה והבריאו ולהסתכל על הנוגדנים שהם פיתחו. הסתכלנו על שני פרופילים קליניים, על שני סוגים של מודבקים. הקבוצה הראשונה - אנשים שנדבקו וחלו במחלה מאוד קשה, והקבוצה השנייה - א-סימפטומטים או אנשים שחלו במחלה קלה".

והמסקנות, לדבריה, היו מפתיעות. "מצאנו שהחולים הקשים פיתחו נוגדנים חזקים מאוד שאנחנו קוראים להם נוגדנים מנטרלים, שיגנו עליהם כנראה מפני הדבקה שנייה. לעומתם, בקבוצה השנייה של החולים הא-סימפטומטים, החולים הרבה פעמים לא פיתחו בכלל נוגדנים. זה מתקשר לנושא ההדבקה השנייה, מאחר ואם אין נוגדנים ספציפיים לנגיף הקורונה, זה אומר שאין חסינות בעצם ויש אפשרות להדבקה שנייה".

החוקרת מסבירה כי במקרה של וירוס הקורונה חיסון לבד לא יספיק להשתלט על המחלה. "אני מאמינה שבחודשים הקרובים או אפילו בשבועות הקרובים נראה כמה חיסונים שעוברים אישור, אבל לא הייתי עוצרת את הנשימה ומחכה רק לחיסון. גם לשפעת יש חיסון, ועדיין מאות אלפי אנשים מתים משפעת כל שנה. אנחנו לא יודעים מה תהיה רמת ההגנה והיעילות של החיסון הזה וכמה מנות נצטרך לקבל, יכול להיות שנצטרך אפילו שלוש מנות חיסון בהפרש של שלושה-ארבעה חודשים".

לכן, לדעתה, דווקא תרופה תהיה יעילה יותר מאשר חיסון, אם בכלל יהיה כזה. "תרופה אמורה לתת מענה לחולים הקשים עד שיגיע החיסון, וגם כשהוא יגיע עדיין יהיו אנשים שיידבקו ויוכלו לקבל את התרופה הזאת, ובתקווה לצאת על שתי רגליהם מבית החולים כעבור כמה ימים, כמו הנשיא טראמפ. מדובר גם על טיפול מונע, מה שאנחנו קוראים לו 'מניעה לפני החשיפה'. אנחנו יכולים לתת את הקוקטייל הזה לאוכלוסיות שנמצאות בחשיפה מתמדת כמו צוותים רפואיים ואוכלוסיות בסיכון, שנורא מפחדות לצאת החוצה ולהידבק".

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד