י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
לתקופה מוגבלת

לכמה זמן אתם מחוסנים אחרי שהחלמתם מהנגיף?

מחקר חדש מצא כי אלו שחלו בקורונה חסינים מפני הידבקות חוזרות רק בערך עד ארבעה חודשים לאחר תחילת המחלה. כבר עכשיו ברור כי כמות הנוגדנים בגוף הולכת ופוחתת לאחר שההחלמה, אם כי לא ברור כמה זמן ניתן להסתמך על הנוגדנים הללו

לכמה זמן אתם מחוסנים אחרי שהחלמתם מהנגיף?
בחורי ישיבה עם מסכות צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

אין חסינות מפני הקורונה: אם עד לפני חודשיים רווחה התפיסה לפיה מי שחלה בקורונה לא יחלה שוב, עכשיו כבר ברור שגם אלו שחלו עשויים לחלות שוב (ולפי מחקרים אחרונים – לחלות גם בצורה קשה יותר מאשר בפעם הראשונה). עם זאת, מחקר חדש שנערך בימים אלו מוצא שלפחות למשך ארבעה חודשים מאז המחלה, יכולים המחלימים להיות רגועים ולהסתמך על הנוגדנים שימנעו מהם להידבק ולחלות שוב.

השאלה כמה זמן ניתן להסתמך על הנוגדנים אינה ברורה, שכן מה שידוע היום הוא שישנם חולים שחלו בתחילת הגל הראשון והם חלו שוב. עם זאת, ישנן גם עדויות על חולים שחלו פעמיים במהלך הגל הנוכחי, כלומר, בפער של חודשיים שלושה בין המחלות. מסיבה זו, חוקרים מבית הספר לרפואה של הרווארד ובית החולים הכללי של מסצ'וסטס ניסו לקבוע כמה זמן החסינות נמשכת אצל מי שהחלימו מנגיף הקורונה, והאם אלו הנגועים ב-COVID-19 יפתחו הגנה מתמשכת מפני הנגיף.

המחקר, שפורסם ב-Science Immunology, התמקד גם בתגובה החיסונית של הגוף ל- COVID-19 וממצאי הצוות הוכיחו כי נוגדנים יכולים להיות כלי מדויק למעקב אחר התפשטות ההדבקה בקהילה.

כבר עכשיו ברור כי כמות הנוגדנים בגוף הולכת ופוחתת לאחר שההחלמה, אם כי לא ברור כמה זמן ניתן להסתמך על הנוגדנים. במחקר נמצא כי מערכת החיסון מייצרת נוגדנים ל-SARS-Cov-2 - הנגיף שגורם ל-COVID-19. עם זאת, ד"ר רישל צ'רלס, המחברת הבכירה של המאמר, אמרה כי קיים "פער ידע גדול" מבחינת משך התגובה של נוגדנים אלה.

במחקר נבדקו דגימות דם מ-343 חולים עם COVID-19, שלרובם הייתה מחלה קשה, עד ארבעה חודשים לאחר הופעת התסמינים. התוצאות הושוו לדגימות דם של יותר מ-1,500 איש שנלקחו לפני המגיפה. החוקרים אמרו כי רמות הנוגדן מסוג IgG שמסוגל לנטרל את הנגיף נותרו גבוהות בקרב חולים נגועים במשך עד ארבעה חודשים. לאחר מכן, כמות הנוגדנים בדם פחתה משמעותית.

"משמעות הדבר היא שאנשים מאוד מוגנים למשך פרק זמן זה. הראינו שתגובות נוגדנים מרכזיות ל- COVID-19 אכן נמשכות", אמרה ד"ר צ'רלס. החוקרים מצאו כי מדידת IgG הייתה מדויקת ביותר בזיהוי חולים נגועים שסבלו מתסמיני COVID-19 למשך 14 יום לפחות.

נזכיר, כי ישנה תיאוריה נוספת, שטרם הוכחה, והיא אומרת כי חולים שהחלימו והם נחשפו באופן קבוע לחולי קורונה בימים שלאחר ההחלמה, הצליחו לשמר את רמת הנוגדנים הגבוהה בדם. ההנחה היא שככל שהגוף נאלץ 'להילחם' עם הנגיף, כך הוא מצליח לשמר ולהגדיל את רמת הנוגנים. עם זאת, כאמור, מדובר בהנחה בלבד שטרם הוכחה מחקרית.

קורונה חולי קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד