י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
התנהלות מידתית וחוקית

בית המשפט העליון בלונדון פסק בעד החרדים

שנתיים וחצי אחרי שהוגשה תביעה נגד אגודת הדיור היהודית של שכונת סטמפורד היל בלונדון בטענה לאפליית גויים, ביהמ"ש העליון פסק לטובת החרדים וטען כי מדובר בקריטריונים מדתיים וחוקיים

בית המשפט העליון בלונדון פסק בעד החרדים
חרדים בלונדון צילום: ארי ק.

בית המשפט העליון הלונדוני קבע כי האגודה לדיור בבעלות יהודית פרטית רשאית לא למכור דירות בזול לתושבים שאינם יהודים, בית המשפט ציין כי "חלקם אינם מדברים אנגלית ומתמודדים עם אנטישמיות, בין השאר בגלל לבושם המסורתי". ולכן זכות האגודה לא למכור דירות לגויים, אלא לשמור אותן ליהודים חרדים.

מטרות הצדקה של אגודת הדיור קובעות כי היא "בעיקר לטובת הקהילה היהודית האורתודוכסית". בטופס הבקשה לדיור נשאלים המועמדים האם הם שומרים שבת וכשרות, ובאילו בתי כנסת ובתי ספר הם מתפללים ושולחים את ילדיהם, והאם הם "אשכנזים יהודים אורתודוכסים" או "ספרדים יהודים אורתודוכסים".

על פי פסק הדין, התנהלות ארגון הצדקה באפליה חיובית הוא מידתי וחוקי, מאחר והנושא אינו גזענות, אלא ענין דתי.

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' באפריל 2018, בלונדון התנהלה תביעה נגד אגודת הדיור היהודית בשכונת סטמפורד היל, זאת עקב כך שהאגודה בשיתוף העירייה לא מאפשרת לגויים לרכוש דירות מוזלות בשכונות החרדיות.

את התביעה הגישו שתי משפחות לא יהודיות נגד האגודה היהודית לדיור שנמצאת תחת "אגודת ישראל" בלונדון, ועובדת בשיתוף עם העירייה.

"אין שום סיבה שהגויים ידחפו את עצמם לתוך רחוב צפוף של חרדים, מה יש להם לחפש פה? אנחנו לא קונים דירות בשכונות שלהם, והם לא צריכים לדחוף את עצמם אצלנו, אם לא היתה להם אפשרות לרכוש בכלל, כמובן שלא היינו מונעים מהם, אבל הם כן יכולים לרכוש בדיוק שני רחובות ליד, הם סתם רוצים להציק לנו". כך אמרה איטה סימונס שהקימה את אגודת הדיור ב-1981.

סימונס אמרה לאתר ג'ואיש קרוניקל' בעת הגשת התביעה נגדה ב-2018 כי "הם מנסים לשנות את המטרה שלשמה הוקם הארגון, למה גויים ירצו לגור ברחוב מלא בחסידים?", תהתה והסבירה "אנשים פה מחכים שנים לדירה מוזלת, הגויים יכולים לרכוש דירה שני רחובות בהמשך, התלונות שלהם לא הגיוניות".

מצוקת הדיור ועדת הדיור סטמפורד היל חרדים לונדון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד