ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
מדינת משטרה

התיעוד הוכיח: החשוד נעצר על לא עוול בכפו • צפו

על רקע עימותים חוזרים ונשנים בשבועות האחרונים בין המשטרה לציבור החרדי וטענות קשות על אכיפה בררנית, בחג האחרון. פרסמו בערוץ 20 תיעודים, עדויות ופרוטוקולים מהם עולה תמונה קשה על התנהלות בעייתית של משטרת ישראל

התיעוד הוכיח: החשוד נעצר על לא עוול בכפו • צפו
שוטרים במאה שערים צילום: קבוצת מחאות החרדים הקיצוניים

אמש (ראשון) פורסם בערוץ 20 תחקיר על התנהלות המשטרה במהלך החג ברחובות ירושלים, כאשר כוחות משטרה שהגיעו במוצאי שבת שמחת תורה בשבוע שעבר, לרחוב אהלי יוסף בירושלים, עצרו שלושה חשודים בטענה לעבירות של עשיית מעשה העלול להפיץ מחלה, חבלה במזיד ברכב, תקיפת שוטר בעת מילוי תפקידו, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו והשתתפות בהתקהלות אסורה.

הצעירים ישבו במעצר שלושה ימים, אך מתיעוד שפורסם אמש, ניתן לראות כי רמת החשדות אותה ייחסה המשטרה לעצורים אל מול התשתית הראייתית- קלושה ובעייתית בלשון המעטה, וכי אחד החשודים נעצר למעשה על לא עוול בכפו וככל הנראה גם השניים הנוספים.

תחקיר ערוץ 20. קרדיט: ערוץ 20

יוסף נחמיה אינגבר נעצר ראשון כאשר הוא יוצא מפתח הבניין עם ספר פתוח בידו. שלושה שוטרים מתנפלים עליו וללא אומר ודברים הוא נעצר ונלקח לניידת. כאשר הוא מגיע לבית המשפט הוא מגלה לתדהמתו כי הוא חשוד בזריקת כסא על שוטרים. כשמדובר בכלל באירוע שהתרחש כשעה לאחר מעצרו... ולמרות שאין שום תימוכין לטענה הזו, האריך בית המשפט את מעצרו עד ליום שלישי בבוקר. פרקליטו הגיש ערר לביהמ"ש המחוזי והדיון התקיים בשני בבוקר.

עורך דינו ביקש להציג סרטון שהוצא ממצלמת אבטחה בפתח הבניין ומוכיח: לא מיניה ולא מקצתיה. אך שופט המחוזי אליו מגיע הערעור בתיק בוחר שלא לראות 'ראיות חדשות', להסתפק בכך שהיו אנשים במקום שהפרו את הסדר ולתת בחזרה לבית משפט השלום לקבוע בתאריך המקורי- דהיינו שלישי שלמחרת. בינתיים, נזכיר, הוא ישב במעצר קשה ומיותר על לא עוול בכפו. רק ביום שלישי חלה תפנית בעלילה, והמשטרה שהבינה את גודל הפארסה שינתה את האישומים, וטענה כי הצעיר נשכב בכניסה לבניין ומנע מהשוטרים להיכנס.

שופט בית המשפט אילן סלע שדן בתיק הזדעזע מההתנהלות, והטיח ביקורת קשה במשטרה, וכך כתב בהחלטתו לדחיית הבקשה: "באשר למשיב יוסף נחמיה לגביו נטען כי הוא נשכב בכניסה למבנה, סירב להתפנות ונעצר. הסרטון שהוצג לי מציג תמונת מצב אחרת לחלוטין. משיב זה יוצא מבניין סמוך, לא אותו בניין אליו ביקשו השוטרים להיכנס, ומיד כשהשוטרים מבחינים בו ומבלי לומר לו מילה, הם אוחזים בו ומפילים אותו אל הקרקע. לא נאמר לו כי הוא מעוכב ולא נאמר לו כי הוא עצור בטרם השתלטו עליו השוטרים. לייחס לו את השכיבה בכניסה למבנה, כאשר השוטרים הם אלה שהשכיבו אותו על הרצפה, הוא מעשה בלתי ראוי. כך או כך אין מחלוקת כי החקירה בעניינו הסתיימה. הטענה כי כל פעולות החקירה מיוחסות לכל המשיבים ביחד, היא כאמור טענה שלא ניתן לקבלה, לא עוצרים אנשים "ביחד", לא מייחסים עבירות לאנשים "ביחד" ולא דנים אנשים "ביחד" כאשר אין כל תשתית לקשור אותם האחד לשני. ברי איפוא כי בכל הנוגע למשיב 2 , אין מקום להיעתר לבקשה ואני מורה על שחרורו בתנאים שיתייצב לחקירה ולמשפט בכל עת שיידרש ויחתום על התחייבות עצמית בסך 3,000 ש"ח".

עוד מעלים ערוץ 20 בתחקיר שני עצורים נוספים שנעצרו באותו ערב הם: יוסף פישר, עליו נטען תחילה כי היה ללא מסכה, אך מתיעוד שפרסמו ערוץ 20, תיעוד שאף הוצג בפני בית המשפט נראה פישר כאשר הוא עוטה מסכה ודווקא שוטר הוא זה שתולש אותה מפניו. כאמור, באירוע הכללי אכן היו הפרות סדר אך העצורים לא ממש היו שותפים להן ולמעשה למעט אי חבישת מסכה של 2 מהם לא ממש ניתן לקשור להם עבירה של ממש, בטח לא כזו המצדיקה מעצר ממושך בן שלושה ימים. עוד מדגישים התחקירנים של ערוץ 20 כי העצורים כולם הינם תושבי חו"ל שלא הבינו אל נכון מה בדיוק רצו מהם השוטרים.

כאמור רק ביום שלישי שוחררו השלושה ע"י בית המשפט. עוד כתב השופט בהחלטתו: "העובדה כי יוחסו להם עבירות באופן כללי לכולם ביחד היא בעייתית בלשון המעטה. חמורה יותר העובדה כי בבקשה שהוגשה היום יוחסה להם עבירה חמורה של חבלה במזיד ברכב, כשבפועל הודה נציג המבקשת כי לא ניתן ליחסה ולא לאחד מהם, אך מדובר באירוע בו נעשתה חבלה במזיד רכב על ידי מאן דהוא ככל הנראה. מצב זה בו מייחסים לאדם עבירה שנעשתה במקום מסוים על ידי אדם מסוים מבלי שיש יכולת כלשהי לקשור אותו למי שמתבקש מעצרו הוא מצב חמור שלא ניתן להשלים עמו". עוד הודגש בתחקיר, כי גם לאחר שנקבע שישוחררו ב-16:30 שוחררו העצורים רק סמוך לחצות בגלל קשיי בירוקרטיה.

עורך דינם של העצורים עו"ד מנחם שטאובר אומר לערוץ 20: "שוב המשטרה טוענת "אבל הוא התחיל" ומאשימה את האזרח בכך שהיא אלימה. ושוב המשטרה מנסה לשקר כדי לחלץ את עצמה מאי-הנעימות, לא מהססת לספר לבית המשפט סיפורים דמיוניים, כאילו אין מצלמות שמוכיחות שמדובר בשקר. לשמחתנו, בית המשפט הבהיר למשטרה כי צריך להיות קשר בין טענותיה לבין המציאות, ואם הסרטון מראה שהמשטרה תקפה אזרח תמים שלא עשה דבר, קצת בעייתי לטעון ש"הוא התחיל". אנו תקווה כי המשטרה תבין שכאשר יש לה סמכויות דרקוניות, אי אפשר לנהוג בצורה מבישה ולהפליל אזרחים חפים מפשע".

בתחקיר של ערוץ 20 דווח על מקרה נוסף ומקומם אותו אנו מביאים עוסק באשה חרדית, אזרחית אמריקאית אף היא, שנעצרה יום למחרת ברחוב גבעת משה הסמוך. עילת המעצר, לטענת המשטרה "האישה לא חבשה מסכה וסרבה להזדהות". בפועל, וכך גם נראה בתיעוד שחשפו ערוץ 20, מסתבר שאיש מהשוטרים בשטח לא הבין אנגלית, והאשה מצדה לא דוברת עברית, ועקב קשיי שפה ובעיקר התעקשותם של השוטרים על כבודם האבוד מול המון שהחל להתאסף נעצרה האשה, ונאלצה לחלל את החג למרות שמסרה את מספר הדרכון לשוטרים, ולמרות תחנוניה ובקשות העוברים והשבים ללוות את השוטרים לביתה ולהציג להם את הדרכון. קרוב משפחתה שהיה שתוי וניסה להגיע אליה לניידת נעצר אף הוא.

עו"ד משה פולסקי המייצג את המשפחה אמר לערוץ 20, "לצערי הרב משטרת ישראל בוחרת לנהוג מול הציבור החרדי באלימות ופרובוקטיביות וללא מינימום של הפעלת שיקול דעת. אני קורא לנבחרי הציבור להפעיל את סמכותם ולשים סוף לאפליה הזו. כמובן שצריך לשמור על ההנחיות וגם לאכוף אותן אבל בצורה שוויונית ושקולה וללא אלימות ועיכובי שווא".

המשטרה מסרה בתגובה לערוץ 20: "מזה תקופה ממושכת המשטרה אוכפת את תקנות הקורונה בכל מקום בו מתגלות הפרות. אכיפה זו כוללת, בין היתר: אזהרות, סגירת בתי עסק ובתי תפילה, דו״חות ופיזור התקהלויות. נדגיש כי האכיפה מתבצעת הן באופן יזום והן בעקבות דיווחים המתקבלים בגין הפרות. באשר לאירוע ברחוב אוהלי יוסף, לאחר שבמקום הייתה התקהלות של תושבי המקום השוטרים שהגיעו למקום פעלו לפיזור ההתקהלות, ובתוך כך החלה במקום הפרת סדר שכללה השלכת חפצים לעבר השוטרים, שעצרו 3 חשודים, בהם חשוד שהשליך כיסא לעבר השוטרים. בנוסף, השוטרים רשמו קנסות נגד אלו שהפרו את התקנות. אין בשחרור של חשוד להעיד אל כהוא זה אל חפותו של חשוד או תוצאות ההליך בחקירה שעודנה מתנהלת".

עוד הוסיפו לטעון מהמשטרה "באשר לאירוע ברחוב גבעת משה בירושלים, במהלך אכיפת התקנות, זיהו שוטרים אישה שלא עוטה מסכה על פניה וביקשו ממנה להזדהות מספר פעמים. לאחר שהאישה סירבה להזדהות בפניהם, נאלצו השוטרים לעכבה, ולאור המשך התנגדותה היא נעצרה. לאחר זיהוי בתחנת המשטרה, נרשם נגדה קנס והיא שוחררה לדרכה. במקביל, במקום החלה התגודדות והפרת הסדר, במהלכה חשוד נוסף שהיה עם האישה התעמת עם השוטרים והוא נעצר לחקירה בגין תקיפת שוטרים ושוחרר בתנאים. נמשיך לאכוף את התקנות למען בריאות הציבור בדגש על המרחב הציבורי ובכלל זה בבתי תפילה, בחופי ים, בבתי עסק ובכל מקום אחר".

משטרה בית משפט קורונה גל מעצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד