ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
זול זמין, ובלי סיכון

התזונאים מצטרפים וממליצים: קחו ויטמין D

פתרון זמני: עמותת הדיאטנים והתזונאים מצטרפת להמלצת משרד הבריאות והם קוראים לציבור לצרוך ויטמין D | הרופאים אף ממליצים שמשרד הבריאות יתמוך בקמפיין להעלאת המודעות של חסר בויטמין D לפני החורף

התזונאים מצטרפים וממליצים: קחו ויטמין D
ויטמינים צילום: יעקב נחומי

אחרי המלצת אמ"ן ומשרד הבריאות, עמותת הרופאים והתזונאים מצטרפת להמלצה וקוראת לציבור ליטול תוסף ויטמין D, לאור הקשר שנמצא עד כה בין רמות גבוהות שלו לסיכון מופחת לתחלואה בקורונה ובשל העובדה שחלק גדול מהאוכלוסייה הישראלית סובלת ממחסור בוויטמין.

"טיפול זה הינו פשוט, זול, נגיש ובעל סיכון נמוך לסיבוכים ורעילות", נכתב בנייר עמדה שפרסמו היום עמותת הדיאטנים והתזונאיים בישראל (עתיד) ורופאים מ"החברה הישראלית לתזונה קלינית".

לפי ההמלצות יש ליטול תוסף יומי של וויטמין D במינון של 4000-1000 יחידות ביום לכלל האוכלוסייה מעל גיל 18 למשך 12 שבועות. כאשר ההמלצה מכוונת בעיקר לאוכלוסיות עם חשיפה נמוכה לקרני שמש ונטייה למשקל עודף.

הרופאים אף ממליצים שמשרד הבריאות יתמוך בקמפיין להעלאת המודעות של חסר בויטמין D לפני החורף ולעודד מדידת רמת ויטמין D בקרב אוכלוסייה בסיכון לחסר בויטמין זה. בחודשים האחרונים פורסם מספר רב של עבודות מחקריות מכל רחבי העולם שמצאו קשר בין חוסר בוויטמין D לבין הסיכוי לחלות בקורונה. כך למשל מחקר שהקיף מעל 109 אלף נבדקים לקורונה הוכיח קשר הפוך וחזק בין רמות נמוכות של הוויטמין לבין שיעור הבדיקות החיוביות.

ממצאי המחקר תומכים בכך שמחסור בוויטמין D היה גורם סיכון עצמאי לתחלואה ולאשפוז בשל קורונה. זאת, גם בנטרול משתנים אחרים דוגמת גיל ומחלות רקע. אגב, מאחר שלחשיפה לקרני השמש יש השפעה על רמת הוויטמין בפלסמת הדם נמצא כי בסוף החורף מצב רמת הוויטמין באוכלוסייה נמצא בשפל. המומחים מציינים כי אמנם נטילה מוגזמת של רמות גבוהות של הוויטמין הן בעלות פוטנציאל רעילות אך מדובר במצב נדיר מאוד.

"מתן המלצות גורפות לכלל האוכלוסייה על סמך מחקריים תצפיתיים בלבד הינו בעייתי ועלול להתברר כמוטעה. עם זאת, ההמלצה ניתנת לאור התועלת הרבה הצפויה לאוכלוסייה בישראל בחודשי החורף והסיכון הנמוך לרעילות", כותבים המומחים. עוד מציינים המומחים כי לאור העובדה שיש מחסור בוויטמין D באוכלוסייה ולאור התחלואה הגבוהה הוחלט להמליץ על נטילת תוסף יומי.

עמית גנור, מנכ"לית עמותת עתיד, עמותת הדיאטנים בישראל: "לאור המחקרים והעבודות המראות את הקשר בין חוסר בויטמין D לבין הסיכון לחלות בקורונה נייר העמדה ממליץ לתיסוף גורף של כלל האוכלוסיה בויטמין D במטרה להגיע לחורף בסטטוס תקין של הויטמין.

היות וייצור ויטמין D הוא בעיקר דרך החשיפה לשמש יחד עם העובדה שאנשים רבים סובלים ממחסור של הויטמין בארץ מומלץ לתסף מדי יום בויטמין D במידרג עלפי מצב ההשמנה.

עוד קוראים הרופאים כי "יש להביא לתודעה הציבורית כי יש חשיבות מירבית לתיסוף היומיומי של הויטמין, בדומה ללקיחת תרופות קבועות. מומלץ לא לזלזל בהמלצה למרות שמדובר בתוסף תזונה ולא בתרופה".

ויטמין קורונה חורף רופאים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד