י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ימנע את הצורך בבידוד

משרד הבריאות יוזם: תעודה למחלימי הנגיף

לפי התוכנית, כל מי שייבדק סרולוגית ויימצא כבעל נוגדנים, יזכה לתעודה שתמנע את הצורך בבידוד גם במקרה של חשיפה לחולה מאומת | כמו כן, יתכן שהתעודה תאפשר לבעליה להתנייד גם בתנאי סגר | ולכמה זמן היא תהיה תקפה?

משרד הבריאות יוזם: תעודה למחלימי הנגיף
מחלימי הקורונה מתנדבים להסיע חולים צילום: באדיבות המצלם

אחרי שהכירו בבדיקות סרולוגיות (לפני שבוע), וביטלו את ההכרה (כעבור מספר ימים) ושוב הכירו בבדיקות אך רק לעובדי מערכת הבריאות (אתמול) מפתיע משרד הבריאות לאחר שנחשף היום כי המשרד יוזם מבצע של בדיקות סרולוגיות לחולים שהחלימו, כאשר המטרה היא לצייד מחלימים בעלי נוגדנים ב'תעודת מחלים' שימנע ממנו את הצורך בבידוד.

לפי התוכנית, שנחשפה בידי כתבת הבריאות ענבר טוויזר, במסמך שהופץ אתמול על ידי משרד הבריאות הובהר כי עד 15 בנובמבר יוחלט מה תכלול "תעודת המחלים" שתונפק למי שנמצאו נוגדנים בדמו ושעליה יחתום רופא מקופת החולים.

בדיווח נכתב כי "משרד הבריאות עמל מול קופות החולים על הנפקת תעודת מחלים זמנית למי שיש לו נוגדנים בדם ויאפשר מעין 'גרין קארד' לפיו אם טסת למדינה אדומה או פגשת חולה מאומת - אתה לא צריך להיכנס לבידוד", כך אמרה ל-N12 פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעת ובקרת זיהומים במרכז הרפואי שיבא.

שימוש נוסף שעשוי להיעשות באמצעות תעודת המחלים הוא אפשרות של חזרה למשק של אלו שיש בדמם נוגדנים. "המעקב אחר אנשים עם נוגדנים חיוני לפתיחת המשק. נוכל למשל לנצל את זה כדי להחזיר מורים עם נוגדנים לנגיף למערכת החינוך, להחזיר את המסחר והשוק הפרטי עבור מי שבגופו יש נוגדנים ועוד", הסבירה פרופ' רגב.

כפי שדיווחנו הבוקר ב'בחדרי', החל מהשבוע הבא יבדקו כל עובדי מערכת הבריאות בבדיקה סרולוגית, כאשר העובדים נקראים להיבדק חינם במסגרת הסקר הסרולוגי. בנוסף, תינתן אפשרות לבדיקה סרולוגית גם לבני בית של חולי קורונה מאומתים שלא נמצאו חיוביים. "כרגע הבדיקות הסרולוגיות לא פתוחות לכלל הציבור אלא רק במסגרת סקרים למיניהם. כל המקרים המתועדים עד היום של הדבקות חוזרות לא כוללים אנשים שנמצאו בדמם נוגדנים", מדגישה פרופ' רגב.

נזכיר כי לאחרונה, פורסמו תוצאות הסקר הסרולוגי שנערך בבני ברק בו לקחו חלק למעלה מ-8000 משתתפים וממנו עלה כי אחד מכל 11 תושבים בעיר פיתח נוגדנים לנגיף. לפני כן, התקיים סקר סרולוגי כלל ארצי בהשתתפות כ-55 אלף נבדקים וממנו עלה כי רק כ-5.5 אחוז מהאוכלוסייה נמצאו עם נוגדנים לנגיף, רחוק מאוד מ"חסינות עדר". עם זאת, לאחר מכן עלו תהיות על אותם ממצאים, לאחר שהתברר כי מדובר בנתונים המבוססים על הגל הראשון, בעוד שבגל השני נדבקו פי כמה וכמה חולים כך שסביר להניח שהיום שיעור בעלי הנוגדנים כבר מתקרב ל30% מהאוכלוסיה.

עם זאת, ועל אף המשקל שמייחסים בעולם לבדיקות הסרולוגיות (בעוד שבישראל העמדה הרשמית עד כה גרסה שבדיקות סרולוגיות לא נתפסות כאמינות), אי אפשר להתעלם ממה שהוכח בנוגע לנוגדנים, שיעילותם פוחתת גם אצל חולים שהחלימו. ממחקר שנעשה בבית החולים שיבא עולה כי לאחר כ-5 חודשים חלה ירידה ברמת הנוגדנים בדם של אלו שפיתחו אותם לאחר הידבקות בנגיף. המשמעות היא שגם אם פיתחתם נוגדנים - מדובר בחסינות טבעית זמנית בלבד. מסיבה זו לא ברור כמה זמן יהנו אותם מחלימים מ'חסינות'.

בכל מקרה, לדעתה של פרופ' רגב, "יש להפסיק את הדיבורים המיותרים על חסינות העדר, אלה דיבורים מאוד מסוכנים. אנחנו מגלים בכל יום מחדש כמה המחלה עלולה להיות לא נעימה ודבר נוסף הוא שהנוגדנים הם זמניים בלבד".

כך או כך, נראה שעתה עומד משרד הבריאות לשנות את המדיניות ולהכיר בבדיקות הסרולוגיות. "עד להוצאת החוזר (הנוכחי) של משרד הבריאות, הגדרת מחלים נקבעה לפי בדיקת ה PCR (בדיקת מטוש) ולא הייתה לכך משמעות מעשית", אומר ל N12 ד"ר יותם שנהר, מנהל אגף המעבדות בקופת חולים לאומית. "כעת מחדש משרד הבריאות את ההגדרה על סמך מי שיש לו בדיקה סרולוגית חיובית - יקבל תעודת מחלים ולא יידרש להיכנס לבידוד".

ולדבריו, לאותם בעלי תעודות יהיו עוד פריליווגיות. "בהמשך יש כוונה לאפשר זכויות נוספות למי שיוגדר כמחלים, למשל - אם יוחלט על הטלת סגר או מגבלות תנועה - נושא תעודת מחלים יוכל לצאת לעבודה", הוא מוסיף. "כל הנתונים על בעלי הנוגדנים כבר נמצאים בידי הקופות. נכון לרגע זה, אין 'תאריך תפוגה' לתעודה הזו אך ייתכן שבהמשך, בהתאם לנתונים מחקריים שיפורסמו, יגדירו את הדברים אחרת".

 

 

קורונה משרד הבריאות סגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד