י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
על רקע נסיקתו בסקרים

האם החרדים צריכים לעשות ברית עם בנט? | טור דעה

נפתלי בנט הוא השם החם בפוליטיקה הישראלית. הוא צעיר. כריזמטי. שאפתן. אחד המעומדים הבולטים ליום שאחרי נתניהו, ויש רבים, בעיקר בשמאל שמסמנים אותו כ-"גואל נתניהו". לאור נסיקתו בסקרים, האם החרדים צריכים ללמוד מלקחי העבר ולהקדים רפואה למכה באמצעות ברית אחים דתית? | יאיר כלפה מביע דעה

האם החרדים צריכים לעשות ברית עם בנט? | טור דעה
פלאש 90

ההיסטוריה מראה שהמפלגות החרדיות יכולות להיכנס לכל סוג ממשלה, העיקר - לשמור על הדברים שחשובים לה ולמצביעיה. בפעם האחרונה שלא הייתה אף אחת מהמפלגות החרדיות, זה היה בעקבות "ברית האחים" של בנט ולפיד, וזה נגמר בחוק שממנו הציבור החרדי חושש במיוחד; אם לא יתעוררו מהר, הם עלולים למצוא את עצמם בשידור חוזר - והרבה יותר כואב.

נפתלי בנט הוא השם החם בפוליטיקה הישראלית. הוא צעיר. כריזמטי. שאפתן. אחד המעומדים הבולטים ליום שאחרי נתניהו, ויש רבים, בעיקר בשמאל שמסמנים אותו כ-"גואל נתניהו". ובכן אני לא אתמקד בשאלה האם הוא יחליף את נתניהו. אלא אני רוצה להתייחס לשותפות עם בנט.

ההיסטוריה מראה לנו, שמנהיג ימין לאו דווקא יושב עם הימין. ושמנהיג שמאל לאו דווקא יושב עם השמאל. המפלגות החרדיות גדלות מבחירות לבחירות, ויכולות לשבת בשני הגושים, במטרה לשמור על הדברים שחשובים לה.

מאז שנכנסה לכנסת ב-1984 עד 2003, ש"ס הייתה בכל הממשלות. ממשלת נתניהו 96, ממשלת ברק ב-99 וממשלת האחדות ב-84. מטרת הכניסה לכל הממשלות הייתה כדי לשמור על רשת החינוך שלה - "מעיין החינוך התורני". ב-2006, ש"ס לא נכנסה לממשלה, בעקבות דרישתו של יו"ר מפלגת שינוי, טומי לפיד.

בשנים האחרונות, ש"ס ויהדות התורה יושבות בממשלה במטרה לשמור על הצביון היהודי של המדינה, ולדואג למצביעיה. יהדות התורה מ-2009, וש"ס מ-2006 עד היום היו בכל הממשלות, מלבד ממשלת נתניהו השלישית, ב-2013.

לנתניהו כלל לא היתה שאיפה להשאיר את המפלגות החרדיות בחוץ, אלא בעקבות ברית "האחים" של לפיד ובנט, הוא נאלץ להשאיר אותם מחוץ לממשלה. לפיד דרש כתנאי לכניסתו, להשאיר את המפלגות החרדיות בחוץ, כמו אביו. נתניהו העדיף להוציא את החרדים מהממשלה, מאשר לא להרכיב אותה בכלל.

אין ספק שהחרדים נורא התאכזבו מאי כניסתם לקואלוציה אז. לא בגלל התיקים, אלא בגלל שלא הצליחו לשמור על המצביעים שלהם, באותה ממשלה הועבר חוק "השיויון בנטל", חוק המטיל סנקציות פליליות על המשתמטים משירות, חוק שמטרתו לשלוח את בחורי הישיבות החרדיות - לצבא.

בנוסף למפלגה של יאיר לפיד, גם מפלגתו ליברמן, מי שהיה עד לא מזמן שותף מלא עם החרדים, חרטו על דגלם חוקים אנטי-חרדיים, לכן חשוב מאוד לש"ס ויהדות התורה להית בכל הממשלות, שלא יקרה את אותו מקרה של 2013.

ובחזרה להיום. רבים מהפרשנים הפוליטיים מעריכים כי הסיכוי ל"ברית האחים" עולה. כמובן שהפעם תהיה התנגדות צפויה של ח"כ סמוטריץ, אך היא לא אמורה להפריע לברית להתגבש. בראיונות והנאומים האחרונים, כמעט ולא שמענו אף תקיפה של בנט על לפיד או ההיפך. למרות ששניהם יושבים על הרבה קולות משותפים. אפילו בנט הצביע בהצבעת אי-אמון על הצבת לפיד כראש הממשלה.

בסקר האחרון בערוץ 13, לבנט לפיד ליברמן וגנץ יש 61 מנדטים. כך שהחרדים ונתניהו בחוץ. המפלגות החרדיות חייבות לעלות ברמת הקשר עם בנט, ואפילו להציע ברית סודית. כי אם לא יתעשתו בזמן, החרדים עלולים למצוא את עצמם צופים בשידור חוזר של 2013, ובעוצמה הרבה יותר גדולה.

ברית פוליטית המפלגות החרדיות נפתלי בנט טור דעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד