י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מדוע זה קורה?

מרגישים שחיקה בחיי הנישואין? התשובה וההסבר הנפלא

רבים מבני הזוג מגיעים להרגשת שחיקה בחיי הנישואין, מדוע מצב זה מתרחש? הרי אחד הדחפים הגדולים של האדם הוא הצורך להתחתן • מה נדרשים בני הזוג לעשות בכדי לשפר את הזוגיות? • התשובה וההסבר הנפלאים כיצד להתמודד וליהנות מחיי הזוגיות

מרגישים שחיקה בחיי הנישואין? התשובה וההסבר הנפלא
טבעת נישואין צילום: pixabay

מדוע בני הזוג מגיעים לשחיקה בנישואין?

אחד הדחפים הגדולים של האדם הוא הצורך להתחתן. ולא זו בלבד, אלא הוא אף צורך קיומי של האדם. אם כך, הכיצד אנו שומעים כה רבות על שחיקה בחיי הנישואין? הלא חיי הנישואין עם כל המורכבות שבו, הוא עדיין חלק בלתי נפרד מהצורך הקיומי של בני הזוג?

תשובה:

אם היו בני הזוג יוצאים מתוך ההנחה, שיש לכל אחד להתמקד במה לצפות מעצמו כדי לשפר את הזוגיות, הרי שאז היו בני הזוג עסוקים ברוב שעות היום, בחיפוש הדרך כיצד ליהנות את בן או הבת הזוג שלנו. כיצד לגרום לשני אושר, מתוך ידיעה כי בן או הבת הזוג כשהם מאושרים, הם ערבות מצוינת לאושר האישי של כל אחד.

אלא שהבעיה היא, שיש לכל אחד ואחת מערכת ציפיות מתוכננת שמטרתה להביאם להתגשמות כלשונם. אינם מוכנים לקבל את הגישה, שמערכת הציפיות צריכה גמישות ושינויים בלתי פוסקים, כדי שתתאים את עצמה למציאות. לכן, מערכת הציפיות שלנו מתחילה, מה אנו מצפים מבן זוגנו שיעשה למעננו, וממילא אנו עסוקים בוויכוחים אין סופיים, על מה היה הבן או הבת הזוג צריכים לעשות ולא עשו. ולמעשה אנו עסוקים בהטרדת עצמנו, ובטיפוח אי שביעות הרצון שלנו מהחיים.

למעשה העיסוק האובססיבי שלנו בחיפוש אי שביעות רצון מהזולת, נובע מנקודת מוצא אחת ויחידה, והיא חוסר שביעות רצון שלנו ממצבנו ומעצמנו. לתהליך הזה קוראים "לראות את החצי הכוס הריקה", וראיה זו היא שמביאה את השחיקה בחיי הנישואין, שהרי לעולם הכוס איננה מלאה עד סופה, תמיד יחסר בכוס משהו, או רבע ואפילו שלושת רבעי.

יותר קל לראות את החסר ולמצוא סיבות למצבי הרוח, מאשר להתמקד במה שהכוס מלא, ולחפש כיצד לשמוח עם היש. כי קשה לבוא בטרוניה על עצמנו שאנו לא מסתכלים נכון על החיים, ושזו הסיבה העיקרית הגורמת לנו את התחושה לאכזבה, ואי שביעות רצון ממצבנו. לכן מרבים הזוגות להאשים ולהתלונן אחד על השני, להביע מרירות לצד השני, וליצור בם נקיפות מצפון על שהם לא מתנהגים כראוי.

כדי למגר את תופעת שחיקת חיי הנישואין, הכוללת גם סוגי אמירות: "אני מרגישה שחסרים לי כוחות פיזיים ונפשיים, להתמודד עם כל המטלות של הבית", יש להשקיע בדברי שבח והודיה על הפעולות, על ההשתדלויות ואפילו על המחשבות. וכן להשקיע אחד בשני באמירות המדברות על החשיבות ועל אהבה, שאז נוכל לגלות שיש לבן זוגנו את הכוחות, לעמוד בכל המטלות ללא צורך בעזרה, כי כבר עזרתנו הייתה בעצם דברי העצמה, חיבה ואהבה.

אפילו שהכוס של בן זוגנו הוא לא כ"כ מושלם וחסר הרבה, ויש בו רק משהו בתחתית הכוס, עלינו לעבוד על עצמנו ולעשות הכל כדי לשמוח בו. ועל כך אמרו חז"ל: "איזהו העשיר השמח בחלקו", ולא התכוונו דווקא לעושר הכספי, אלא אף לעושר הרוחני. ועוד דבר חשוב שאסור לנו לשכוח, שראיה נכונה יש לה עוד תרומה של חשיבות, והיא 'בריאותנו' האישית שתלויה אף היא בזה.

מאת: הרב דניאל פנחסוב - מרצה ויועץ מומחה לנישואין ופסיכותרפיסט

חיי נישואין שיפור חיי זוגיות הסבר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד