י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
המבצע החשאי של ארה"ב

מיוחד: כך נסללה הדרך להסכם השלום ההיסטורי בין האמירויות לישראל

הסכם השלום ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות כלל מאמצים דיפלומטיים רבים, אך כעת מתברר כי הרקע שקדם להכל ועליו הונחה התשתית לשיחות, הוא בכלל מבצע חילוץ צבאי של צבא ארה"ב לחיילים אמירתיים לפני כמה שנים | וגם: מי הגה את השם 'הסכם אברהם' 

מיוחד: כך נסללה הדרך להסכם השלום ההיסטורי בין האמירויות לישראל
צבא ארה"ב, אילוסטרציה צילום: Pixabay

מבצע חשאי של ארה"ב סלל את הדרך להסכם השלום עם ישראל.

הסכמי הנורמליזציה עם איחוד האמירויות הגיעה לישורת האחרונה, אחרי שהבוקר הודיע משרד החוץ האמריקני על חבילת סיוע הומניטרית של 81 מיליון דולר לסודאן, וגם מי הגה את השם 'הסכם אברהם'.

בהודעה מטעם משרד החוץ נאמר כי סודאן סובלת ממשבר כלכלי והומניטארי עמוק עם שלושה מיליון פליטים שנמלטו מבתיהם בשל מלחמת האזרחים הממושכת, והן בשל בצורת כבדה ושיטפונות גדולים.

בהודעת משרד החוץ האמריקני נאמר כי הכסף יועבר ישירות לארגונים ולסוכנויות המטפלים באוכלוסייה המורעבת, ונציגי הצבא וארגוני הממשלה יהיו מודרים מכך, כיוון שארה"ב רוצה לוודא שהכסף לא ילך לפוליטיקאים או לאנשי צבא, שישתמשו בזה לדברים שהם לא המוניטריים.

דני זקן מפרסם באתר 'גלובס'. כי לפי פרסומים והערכות, במסגרת ההסכמות עם ארצות הברית, מדינות המפרץ ובראשן סעודיה, יסייעו למדינה להיחלץ מהמשבר הכלכלי הקשה, בין השאר באמצעות מיזמי ענק לתשתיות אנרגיה מים ומזון.

צבא ארה"ב, אילוסטרציה \\Pixabay

אך בל נקדים את המאוחר, אלי יפרח מפרסם בעיתון 'הדרך' סיפור יוצא דופן על מה שקרה מאחורי הטקס החגיגי שנערך בבית הלבן בו חתמו ישראל ואיחוד האמירויות הערביות על הסכם שלום היסטורי, הסיפור הוא מבצע חשאי אמריקני של לוחמי יחידת קומנדו בלב שטח אש רווי בלוחמי אויב שאירע לפני שלוש שנים.

מקורות צבאיים בארה"ב סיפרו השבוע כי פעולת חילוץ חשאית שביצעה ארה"ב על אדמת תימן בשנת תשע"ז הייתה זו שסללה את הדרך ל'הסכם אברהם', ואפשרה למתווכים האמריקנים לשכנע את הנהגת איחוד האמירויות בצורך החיוני לחתום על הסכם שלום עם מדינת ישראל, זאת לאחר שגורם אמריקני אשר היה מעורב במבצע ההירואי ונחשב בעיני האמירתים לגיבור, היה זה שנבחר על ידי הצוות האמריקני להשתתף במגעים מול האמירויות.

המבצע הצבאי המורכב יצא לדרך בי"ט באב תשע"ז. בבוקרו של אותו יום יצרו קשר בהול מפקדי צבא ובכירים מדיניים מהאמירויות עם מקביליהם בארה"ב. כאשר זמן קצר קודם לכן, השתתף מסוק קרב של האמירויות במשימה צבאית מעל שמי תימן כחלק מהמלחמה שמנהלות סעודיה והאמירויות מול הכוחות החות'ים הנתמכים על ידי איראן. במקרה זה, המסוק ששהה במדינה כחלק מהמאבק מול החות'ים ניהל קרב שולי ביחס לקרב מול החות'ים אך משמעותי בכל הנוגע להדיפת כוחות אל קאעידה משטחה של תימן. במהלך הקרב נפל המסוק והתרסק. בהודעה רשמית של איחוד האמירויות נמסר כי המסוק התרסק כתוצאה מכשל טכני, אך בארה"ב יש כאלו המאמינים כי המסוק הופל על ידי טיל נ"מ ששיגרו לעברו המחבלים.

שלושה מהחיילים ששהו על המסוק נהרגו בהתרסקות. שבעה לוחמים נוספים נפצעו באורח קשה. בהנהגת האמירויות הבינו כי עליהם להגיע במהירות אל החיילים מחשש לחטיפתם בידי אנשי אל קאעידה, מה גם כי מצבם הקשה של החיילים בשטח הבהיר להנהגת אבו דאבי כי עליהם לעשות כל מאמץ כדי להגיע אל החיילים בהקדם האפשרי. מה שהגביר את הדחיפות להגיע אל החיילים הייתה העובדה כי בין החיילים הפצועים היה גם זאיד בין חמדן אל נהיאן, אחיינו בן ה-27 וחתנו של נסיך הכתר.

צבא ארה"ב, אילוסטרציה \\Pixabay

בעקבות כך פנו מנהיגי האמירויות לארה"ב בבקשה כי תפעל במהירות כדי לסייע במאמצי החילוץ. בתוך זמן קצר התאספו מפקדי כוחות קומנדו אמריקנים כדי לתכנן את המבצע הצבאי המורכב.

אל המבצע הוזמנו לוחמים מיחידות מיוחדות המיומנים במבצעי חילוץ מעין זה. לאחר שעות יצא אל הדרך המבצע לחילוץ החיילים מהאמירויות. בפעולה מקורית במיוחד ובאופן שכמעט לא ניתן היה לחזות, הגיעו החיילים האמריקנים אל הפצועים וחילצו אותם משטחה של תימן.

הכוחות האמריקנים הגיעו אל שטח הנפילה באמצעות שני מסוקי תובלה מדגם צ'ינוק-47H, בהם שהו גם אנשי צוות רפואי שנועדו לטפל בחיילים הפצועים. במהלך הטיסה אל מחוץ לתימן עמלו הרופאים להציל את חייהם של הפצועים, בו בזמן שהם מטיסים אותם אל נושאת המטוסים של הצי האמריקני ששהתה במפרץ עדן. בהודעה שפרסם קפטן ביל אורבן, המשמש כדובר פיקוד המרכז האמריקני, חייל אחד מת בדרך לנושאת המטוסים.

עם הגעתם של המסוקים לספינה, היה מצבם של החיילים האמירתים קשה מאוד לאחר שאיבדו דם רב במהלך השעות ששכבו פצועים בשטח. בעקבות כך נתרמו 66 מנות דם על סיפון האוניה האמריקנית, שמתוכם השתמשו הרופאים ב-54 מנות כדי לייצב את מצבם של הפצועים. מדובר היה בשיא של תרומות דם במבצע אחד מאז מלחמת העולם השנייה.

לאחר שמצבם של החיילים הפצועים התייצב מעט פנו מנהיגי האמירויות אל הממשל האמריקני וביקשו להטיס את ששת החיילים שנותרו לעיר לנדשטול שבגרמניה, שם ממוקם בית חולים של הצבא האמריקני המתמחה בטיפול בפציעות קרב. גנרל ג'וזף ווטל, ראש הפיקוד המרכזי דאז, צלצל לשר ההגנה האמריקני לשעבר, ג'יימס מאטיס, שאישר במהירות את הפינוי לגרמניה.

החיילים האמירתים הפצועים הוטסו בשלב זה מלב הים לשדה תעופה בתימן, שם המתין להם מטוס הרקולס סי-17 של חיל האוויר שעליו המתין צוות רפואה מיוחד. משם הוטסו החיילים לגרמניה בשעת לילה מאוחרת כדי למנוע אפשרות לירי נ"מ לעברו.

בסופו של דבר ניצלו חייהם של ששת החיילים, אך המבצע הצבאי להצלת חיילי האמירויות בהם בן משפחתו של יורש העצר נותר בצל במשך השנים מאז, ועד עתה לא חשפו שתי המדינות את מעורבותה של ארה"ב במבצע החילוץ.

צבא ארה"ב, אילוסטרציה \\Pixabay

מי שהיה מעורב באופן משמעותי במבצע החילוץ ההוא, זהו מייג'ור ג'נרל מיגל קוריאה, המשמש כיום כיועץ מיוחד לבית הלבן ולמועצה לביטחון לאומי בכל הנוגע למדיניות האמריקנית במפרץ הפרסי. באותה עת שימש קוריאה כנספח הגנה בשגרירות ארה"ב באבו דאבי והיה זה שתיאם את מבצע החילוץ המורכב. בעקבות כך הוא הפך לגיבור בעיני מנהיגי האמירויות ונוצר בינו לבין נסיך הכתר מוחמד בן זייד קשר קרוב. בן זייד, אמרו גורמים אמריקנים, חש חובת הכרת הטוב רבה לגורם האמריקני על כך שהציל את בן משפחתו הקרוב.

עם תחילת המגעים לכינון יחסי שלום בין ישראל לאיחוד האמירויות גויס קוריאה לשמש כגורם מוביל בשיחות הללו לאור קשריו ההדוקים עם יורש הכתר האמירתי והאיש החזק באמירויות. ואכן, נרשמה התקדמות משמעותית במגעים עם הזמן עד לחתימה עליהם בהשתתפות נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר החוץ של האמירויות, עבדאללה בן זייד אל נהיאן.

על חשיבות מעורבותו של קוריאה בתיווך מול האמירויות מספרים גורמים שנכחו מאחורי הקלעים בטקס, כאשר שר החוץ של האמירויות אמר לנשיא טראמפ כי לולא קוריאה – ההסכם לא היה יוצא אל הפועל. שר החוץ של האמירויות, שגם הוא בן משפחה של החייל הפצוע הוסיף ואמר: "הגנרל הזה (קוריאה –א.י) הוא בן משפחה שלי".

הייתה גם תחושת צוות הבית הלבן בראשות ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא ואיש המפתח של הבית הלבן במדיניות במזרח התיכון. קושנר ועוזרו אבי ברקוביץ' עשו אמנם את רוב העבודה הדיפלומטית, אך שניהם אמרו שהגנרל קוריאה מילא תפקיד מפתח בווידוא העסקה. כמו כן, יוסוף אוטייבה, שגריר האמירויות בארה"ב שהיה מעורב גם הוא בשיחות, ציין כי קוריאה הוסיף את האמון שנדרש ליצירת ההסכם: "האמת היא שכדי לממש את הסכמי אברהם, היה נחוץ אלמנט חיוני מאוד של אמון, והיה לנו את האמון הזה עם הגנרל קוריאה והבית הלבן", הוא אמר.

נקודה מעניינת נוספת היא העובדה כי השם שניתן להסכם בין ישראל לאמירויות: 'הסכם אברהם' היה הצעה של הגנרל קוריאה. בשלב ההכנות לקראת ההסכם נזכר הגנרל האמריקני בקומפלקס בין-דתי שאבו דאבי הקימה המכונה 'בית משפחת אברהם', והציע לקרוא כך גם להסכם שעמד להיחתם בבית הלבן. הנשיא טראמפ קיבל את ההצעה ואמר: "אני אוהב את זה". כל השאר היסטוריה.

צבא ארה"ב, אילוסטרציה \\Pixabay

פינוי פצועים במסוק צבאי ארה"ב הסכם שלום איחוד האמירויות ישראל עיתון הדרך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד