כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
חשיפת 'בחדרי'

טענות לאכיפה בררנית: קנסות קורונה בניגוד לנהלים; העדויות נחשפות

אחרי הדרישה של מקלב מהשר אוחנה לבטל את הדו"חות שניתנו לאזרחים שלא כדין, שנחשפה לראשונה ב'בחדרי', כעת אנו חושפים כמה מהעדויות, מתוך מאות שהגיעו ללשכת סגה"ש. אזרחים טוענים כי קיבלו קנסות בניגוד לחוק, תוך שנמנע מהם להגיב כפי שמחייבים נהלי המשטרה

טענות לאכיפה בררנית: קנסות קורונה בניגוד לנהלים; העדויות נחשפות
אילוסטרציה צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

אחרי המכתב ששיגר סגן שר התחבורה אורי מקלב לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה - אשר פורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', נחשפות כעת העדויות האזרחים, לרוב חרדים, שסבלו לטענתם מאכיפה בררנית ובמקרים מסוימים מקנסות שניתנו להם שלא כחוק. כזכור, בשבוע שעבר פורסם כאן לראשונה, המכתב ששיגר מקלב לשר לבט"פ. במכתב, דרש מקלב לבטל את הדו"חות שניתנו לאזרחים שלא כדין. "זכות השימוע וחובת מתן אפשרות תגובה לאזרח, הם זכויות בסיסיות במדינה מתוקנת", נכתב.

כעת, נחשפות כאן כמה מהעדויות, מתוך מאות שהגיעו ללשכתו של סגן השר מקלב, ואשר הובילו לשליחת המכתב הדחוף. בחלק מהעדויות, שאת חלקם אנו מפרסמים, טוענים אזרחים כי קיבלו קנסות בניגוד לחוק, תוך שנמנע מהם להגיב כפי שמחייבים נהלי המשטרה.

אהרון, תושב שכונת רמת שלמה הירושלמית שנקנס לטענתו שלא כדין, במהלך נסיעה באוטובוס, מספר כיצד התבקש להזדהות במהלך נסיעה חיונית באוטובוס, ואיך גילה להפתעתו כ ינקנס למרות שלא ניתנה לו הזכות להגיב. "זה היה נורא, השוטר לא היה מוכן אפילו להקשיב לי", הוא מספר, "נסעתי בקו 57 מרמת שלמה לכיוון בית המרקחת לקנות תרופה, כאשר האוטובוס הגיע לצומת רמות, עלו כמה שוטרים ותשאלו את הנוסעים, הם לקחו ממני פרטים ואמרו שאומנם זה יציאה מוצדקת אבל זה יכול היה להדחות לאחר הסגר ולא הייתי חייב לנסוע באותו היום".

אהרון, שהיה בטוח כי השוטרים רק לקחו את תעודת הזהות שלו לטובת ביקורת, גילה נרשם לו דו"ח בגין הפרת הסגר. "הם הלכו ולא אמרו לי דבר", הוא מספר, "רק לאחר שביררתי הבנתי שנתנו לי ד"וח, זה ממש בניגוד להנחיות". לדבריו, "יכולתי לצאת על פי דין. זה היה דחוף ולא סובל דחיה. רק לאחר חמש ימים הסגר נגמר, הייתי מחכה כמעט שבוע לתרופה?!"

מקרה אחר, שמעלה גם הוא תהיות בנוגע להתנהלות המשטרה התרחש לשלמה, תושב בני ברק בשנות ה-70 לחייו וסב לנכדים. "נדהמתי, לא האמנתי למראה עיני כשקיבלתי היום במכתב רשום את ההודעה כי נקנסתי על אי עטית מסכה", הוא מתאר כמעט בזעם, "אני, שמפרוץ המגיפה בחג הפורים לא יצאתי מהבית עד חג השבועות, ואני מדגיש פשוט לא יצאתי מהבית, ולאחר מכן יצאתי אך ורק לפי הכללים הנדרשים, כשאני עוטה מסכה בשטח פתוח וזאת גם ביציאה קצרה כמו השלכת אשפה, ועל אחת כמה וכמה כשאני במתחם סגור ובין אנשים, מאז חג הפורים לא מתארחים בביתנו ילדינו הנשואים".

"בראש השנה", מספר שלמה, "התפללתי מחוץ לבית הכנסת כשייחד איתי שלושה אנשים, בשמחת תורה הייתי מחוץ לבית הכנסת כשאיתי 20 איש, וגם ביום הכפורים התפללתי לבדי בביתי. אז על מה תפס אותי 'השוטר הגיבור'? כשהלכתי ללימודי בשעה 16:30 אחה"צ ברחוב שלא היה בו אף אדם בסמוך אלי, כאשר זו הפעילות הגופנית היחידה שאני עושה במהלך היום".

"בהתחשב בעובדה שאני בן 70 פלוס", הוא מוסיף, "שגם הליכה זו דורשת ממני מאמץ במצב הרפואי האישי שלי, וכל רגע נוסף במאמץ גופני כשמסכה על פני מקשה עלי מאוד את הפעילות הגופנית, ובשעת חום כזו לא עטיתי למספר דקות את המסכה. כשפנה אלי השוטר והעיר לי על עטיית המסכה הסברתי לו את הנ"ל והראיתי לו שאין איש מלבדי בשטח, לתומי חשבתי שקיבל את דברי האמיתיים וההגיוניים, כי נכרים דברי אמת".

עדות נוספת, אותה מתאר שלמה, תושב שכונת בית וגן בירושלים, .."יצאתי לתפילת מעריב בשכונה, התפללנו ברחוב, מדובר ברחוב צדדי, לא מרכז השכונה", מספר שלמה, "כשסיימנו, הלכנו לכיוון הבית - מרחק של 200 מטרים. חברי שהיה לצידי, עטה מסכה מתחת לאף, אך היא החליקה לו. לי, נפלה המסכה המסכה בדרך ויצאה מכלל שימוש".

"לפתע", הוא מתאר, "יצא אלינו שוטר מרכב אזרחי, ושאל אותי מדוע אני בלי מסכה. הסברתי לו שזאת נפלה לי ואני בדרך לבית לקחת חדשה. להפתעתי, השוטר נתן לי מסכה חדשה וביקש את פרטיי, לטענתו כדי לבדוק שאנחנו לא מחוייבים בידוד. כמובן שהבאתי לו. אלא, שבדיוק יצאה שוטרת מהרכב עם מחשב, ניגשה אלינו, רשמה את הפרטים שלנו ואמרה שכל אחד מקבל דוח על סך 500 ש"ח, זאת למרות שהצהרתי בפניה כי החלמתי מקורונה. לתדהמתנו, בבנין ליד, היה שכן חילוני, כשהוא יוצא מהבניין בליוי ילדתו ללא מסכה. גם אליו פנו פנו השוטרים אך זה השיב להם שהוא בדרך לרכב. השוטרים כמובן הביאו לו מסכה אל לא העניקו לו אף דו"ח. זאת הייתה תחושה שהם פשוט מחפשים אותנו, רודפים רק אחרי הציבור החרדי"

בתגובה למכתב ששיגר סגן השר מקלב, הגיבו במשטרה ל'בחדרי חרדים': "שוטרי משטרת ישראל פועלים לאכיפת הפרות של תקנות הקורונה, בין היתר, ע"י רישום דו"חות למפרי התקנות. נדגיש כי אכיפה בכלל ורישום הדו"ח בפרט, מהווה אמצעי ולא המטרה שהיא מניעת הפרות ובלימת התפשטות נגיף הקורונה".

עוד הוסיפו במשטרה, כי "רישום הדו"חות מתבצע בהתאם לחוק ומילוי הדו"ח מבוצע באופן מקצועי וענייני בהתאם לסיטואציה שבה נתקל השוטר בשטח".

במשטרה ביקשו לציין כי "בדומה לכל דו״ח שנרשם במסגרת אכיפה משטרתית, לכל אזרח שמורה הזכות לערער על דו"ח או לבקש להישפט בגין ההפרה במידה והוא חפץ בכך". ומצהירים: "נמשיך לאכוף את התקנות במקצועיות וללא משוא פנים למען שלום הציבור ובריאותו".

קורונה אכיפה סלקטיבית אורי מקלב אמיר אוחנה משטרת ישראל קנסות דוחות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד