י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
גזירת השטריימלך

חשיפה: חוות הדעת המשפטית, החשש מבג"ץ, הזעם על השרה והאיום

ביהדות התורה יוצאים למלחמת חורמה נגד השרה גמליאל שמקדמת את החוק נגד הסחר בפרוות בישראל, אף שזו הבטיחה להחריג את הסחר בשטריימלך | נציגי הסיעה קיבלו חוות דעת משפטית שעלולה לסבך את סוחרי השטריימלך. נציגי הסיעה אף נפגשו עם יו"ר הקואליציה בעניין

חשיפה: חוות הדעת המשפטית, החשש מבג"ץ, הזעם על השרה והאיום
חסידים עם שטריימל צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בסיעת 'יהדות התורה' הוחלט היום (שני) לצאת למלחמה נגד השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל מ'הליכוד', בעקבות שתי יוזמות שלה שמאימות לפגוע בציבור החרדי באופן כלכלי, בהם: חובת הפיקדון לבקבוקים של ליטר וחצי, וחוק הפרוות שמאיים לפגוע בחובשי השטריימלים.

מעט רקע: לפני כשבועיים בישרה השרה לאיכות הסביבה גמליאל על יוזמה שתעצור את המסחר בפרווה, בכדי למנוע התנגדות חרדית היא הודיעה מבעוד מועד כי בתקנות שיאושרו היא תחריג מסחר בפרווה בנושאי דת, ובהם מסחר בשטריימלים.

מאחורי הקלעים נודע ל'בחדרי חרדים' כי ב'יהדות התורה' חוששים למרות ההחרגה, כי התקנות שתביא השרה גמליאל לאישור סופי יפגעו במסחר בשטריימלים, עיקר החשש הוא מפני פסיקה של בג"ץ שימנע מכירת וקניית שטריימלים בארץ.

בקרוב: איסור סחר בפרווה בישראל - כך הוחרגו השטריימלים

בחוות דעת משפטית שהוצגה בפני חברי הכנסת, אותה כתב עו"ד אמיר קדרי, הוא העלה חשש כי "יכולה להשמע טענה, כי את המונח "דת ומסורת" יש לפרש בצמצום, וכי שטריימלים, שהם אינם בגדר הלכה (אף כי בגדר מסורת), אינם מטרה שלשמה מותר לחרוג מהוראותיו הכלליות של החוק המוצע, והאיסור כולל גם אותם", שמדובר באיסור פלילי.

עוד נכתב בחוות הדעת המפורטת שהגיעה לידי 'בחדרי חרדים' כי "נראה שכל עוד לא יימנו שטריימלים באופן מפורש בחקיקה, קיימת אפשרות כי האיסור יחול לגביהם, לאור הפרשנות המצומצמת שמעניק בית המשפט למונחים דתיים בחקיקה".

חוות הדעת הזאת גררה בעקבותיה מתקפה של חברי סיעת 'יהדות התורה' כנגד פעילות השרה גילה גמליאל, ובו גם איום כי הם לא יפעלו במשמעת קואליציונית אם תימשך ההתנהלות של השרה. לטענת נציג הסיעה היא מתעלמת מפנייתם בשבועות האחרונים.

במהלך ישיבת הסיעה היום הטיחו הנציגים האשמות בשרה גמליאל, בכך שהיא פוגעת בציבור החרדי, "היא מתנהגת מאוד מוזר, היא שיקרה לנו", אמרו כמה מחברי הסיעה, שהחליטו לעלות את הנושא בפני יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי מכלוף זוהר במטרה שיפעל בעניין מול השרה.

בתום הפגישה הסיעתית והפגישה עם יו"ר הקואליציה שיגרו ב'יהדות התורה' הודעה בה נמסר כי בפגישה עם זוהר הבהירו נציגי יהדות התורה יו"ר הסיעה יצחק פינדרוס ויו"ר המפלגה יעקב ליצמן כי, "מערכת יחסים בין שותפות קואליציוניות חייבת להיות הדדית ומחייבת תיאום הן בהחלטות הממשלה והן בהחלטות שרים".

"כמו כן הועלו החלטות השרה לאיכות הסביבה הנוגדות את עמדת הסיעה: הוספת פיקדון למכלי משקה ותקנות לעניין ייצור מוצרי פרווה", נמסר עוד.

בנאום שנשא ח"כ ליצמן במליאת הכנסת הוא הצהיר כי "יהדות התורה לא תעבור על סדר היום בנושא של פרוות עור שנוגע לשטריימל, לבוש החסידי במגזר החרדי".

גילה גמליאל שטריימל שטריימלים יהדות התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד