י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הזרוע השלישית

להגיע למעלה: הזרוע החדשה של הנכים

פיתוח חדש יסייע לנכים על כסא גלגלים להגיע גם למעלה, אל המדף העליון, באמצעות זרוע אוטונומית שפיתחו סטודנטים במכללה האקדמית להנדסה באשדוד

להגיע למעלה: הזרוע החדשה של הנכים
זרוע אוטונומית צילום: באדיבות הסטודנטים

מי שמרותק לכסא גלגלים מכיר את הקושי. ההתניידות מסתדרת איכשהו, אבל הקושי האמיתי הוא להגיע למקומות גבוהים. כיצד ניתן להוציא ספר מהמדף העליון בארון הספרים, שעה שהתנוחה היחידה המתאפשרת היא ישיבה, ולא נתן לעמוד? כעת נראה כי הפתרון נמצא.

"ידענו שאנחנו רוצים לעזור לאנשים עם מוגבלות במסגרת הפרויקט שלנו. המרצים שלנו הפנו אותנו לתחקר נכים בכיסא גלגלים ולבדוק היכן הם מתקשים ביום יום. מהתשאול הבנו שישנם פתרונות רבים המסייעים לנכה בכיסא גלגלים להתמצא במרחב הציבורי, אבל דווקא במרחב הפרטי, בבית שלהם, ישנן פעולות רבות אותן הם מתקשים לבצע, לדוגמה לשלוף צלחת ממדף גבוה" מספר ינון אוחיון, סטודנט מצוות הפרויקט שפיתח את הזרוע החדשה.

הזרוע האוטונומית\\צילום: באדיבות הסטודנטים

הפרויקט שיצר יחד עם עמיתו ניר חן הוא זרוע אוטונומית המתחברת לכיסא גלגלים ומטרתה להנגיש חפצים ממפלסים שונים שאינם בהישג ידם של המשתמשים בכיסאות גלגלים. הזרוע מזהה את הפקודות לפי הקול של המפעיל שלה, מה שהופך את העניין לחדשני וקל לביצוע. המפעיל קורא בשמה של הזרוע וכך היא 'מתעוררת לחיים', ולאחר מכן באמצעות פקודה קולית המורה על איזה אובייקט להוריד היא מתחילה לפעול.

בשלב הראשון, הזרוע מקבלת את הפקודה ומתחילה בסריקה לעבר האובייקט אותו היא צריכה להביא. לאחר מכן הזרוע, באמצעות בינה מלכותית, בודקת היכן המוצר נמצא ומחשבת את המסלול שעליה לעשות תוך התחמקות ממכשולים במרחב. לבסוף היא מבצעת את הפעולה, תופסת את האובייקט על ידי בקרת הלחץ שעליה להפעיל בהתאם למוצר, והאובייקט מגיע למקום הנגיש לנכה. רק כאשר הזרוע מקבלת פקודה קולית לשחרור האובייקט היא מניחה אותו במקום המבוקש  וחוזרת למצב קיפול.

ד"ר יצחק לוי, ראש מסלול רובוטיקה ומערכות אוטונומיות במכללה האקדמית להנדסה באשדוד, ומנחה הפרויקט מסביר כי "הרעיון נולד משילוב של צורך ורצון להתעסק בנושא הזה. את הרובוטיקה האוטונומית של הזרוע ביצעו הסטודנטים מאפס, מה שהראה לנו, המרצים, את היכולות של הסטודנטים שלנו במכללה. אנחנו היינו שם לעזור לייעץ ולתת יד תומכת כפי שאנחנו עושים תמיד ואנו גאים בהם על התוצר המרשים".

הזרוע האוטונומית\\צילום: באדיבות הסטודנטים

נכה כסא גלגלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד