ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
"יש דין ויש דיין"

חרדי קיצוני מחה בפני האלוף אלמוז וזוכה מעבירת איומים

משה איראם, חרדי קיצוני הידוע בפעולותיו נגד הגיוס לצה"ל, זוכה היום מעבירת איומים נגד ראש אכ"א, זאת לאחר שסגן נשיא בית משפט השלום בנצרת השופט אידריס נעמן, הכיר בכך הקריאה "יש דין ויש ויש דיין" נאמרה בבחינת אזהרה דתית גרידא

חרדי קיצוני מחה בפני האלוף אלמוז וזוכה מעבירת איומים
משה איראם ומוטי אלמוז צילום: פלאש 90

בית משפט השלום בנצרת זיכה היום (שלישי) באופן חלקי את משה איראם, חרדי קיצוני שהגיע לבית הכנסת בו מתפלל ראש אגף כח אדם בצה"ל האלוף מוטי אלמוז וקרא לעברו קריאות. סגן נשיא בית משפט השלום בנצרת השופט אדריס נעמן, זיכה את החרדי מעבירת איומים לאחר שקרא לעבר אלמוז: 'יש דין ויש דיין'

על פי כתב האישום שהוגש נגד איראם, בסוף שנת 2017, כשאלמוז שימש בתפקיד ראש אכ"א, הגיע הנאשם, יחד עם  אדם נוסף ליישוב בו הוא מתגורר, וידא כי הוא נמצא בבית הכנסת. עם סיום התפילה ניגש איראם לאלוף אלמוז והחל להטיח בו האשמות בגין ביצוע מעצר צבאי של חיילות, ובין היתר צעק לעברו: "יש דין ויש דיין", וכי מי שמענה אלמנה ויתום יש לו עונש חמור מאוד ולבסוף אף ירק בסמוך אליו. הנאשם, כך על פי כתב האישום, חדל ממעשיו רק לאחר התערבותם של מתפללים אחרים,  אשר יצרו חיץ בינו ובין האלוף. 

עוד נטען בכתב האישום כי הנאשם שהה ביחד עם אדם אחר ברחבת בית הכנסת ובקרבת ביתו של האלוף אלמוז במש שלושה ימים נוספים במהלכם אף הניף שלטים. משכך, נטען כי במעשים אלו איים הנאשם על האלוף אלמוז על רקע תפקידו בצה"ל, וכן הקים מהומה במקום ציבורי.

איראם, הודה כי ירק לעבר אלמוז, והתביעה וההגנה הסכימו כי עבר עבירה של עלבון במקום ציבורי. אולם, הצדדים היו חלוקים על האמירות שהשמיע הנאשם ובין היתר כאשר צעק לאלמוז 'יש דין ויש דיין' ו'למי שמענה אלמנות ויתומים יש לו עונש חמור'. התביעה טענה כי בדברים אלה יש משום איומים אך מנגד טען בן גביר כי המדובר בחלק מחופש הביטוי וכי במקורותינו עוסקים בדברים אלה בהקשר של ענישה משמיים.

בפסק דין ארוך ומנומק כתב השופט אדריס נעמן כי אכן השתכנע שהן הביטוי 'יש דין ויש דיין' והן הביטוי 'לא תענון יתום ואלמנה' עוסקים בתורת הגמול-קרי שכר ועונש מאלוקים. השופט ציטט את מקרה קין והבל, הפנה לספר משנה תורה של הרמב"ם ואף הפנה למקורות נוספים מארון הספרים היהודי, מהם ניתן ללמוד כי מאמירות בסגנון זה ניתן ללמוד כי אלוקים יתברך הוא יעניש ולא האדם.


עו"ד בן גביר

השופט הוסיף, כי לא נעלמו מעיניו אמירותיו של הפעיל החרדי בחדרי חקירות ולפיו אלמוז רשע ואויב היהדות, אולם, ציין, כי הפעיל החרדי אמר בחקירות שהוא עושה את מה שביכולתו ולא מעבר לכך. בכל מקרה ציין השופט שהתביעה לא הגישה עבירת הסתה נגד הפעיל החרדי ובסופו של יום זיכה אותו לאחר שקבע כי דבריו נאמרו בבחינת אזהרה דתית גרידא, וגם אם הדברים מכוערים ומעליבים וגם אם נלווה אליהם מעשה לא ראוי (אקט של יריקה), חופש הביטוי מגן על האמירות הנ"ל ולא ניתן לקבוע בגינם עבירת איומים.

פרקליטו של איראם עורך דין איתמר בן גביר מסר: "מרוצה מאוד שבית המשפט קיבל עמדתי וחופש הביטוי לא נפגע. זכותו של אדם למחות גם נגד ראש אכ"א וטוב עשה כבוד השופט אדריס נעמן שזיכה את מרשי מעבירת איומים"

 

 

מוטי אלמוז חרדים קיצונים גיוס חרדים זיכוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד