י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הנגיד הנדיב הלך לעולמו

התלמידים נזכרים: "היה תורם לישיבה כל השנה, מתי שהתבקש"

תלמידי ישיבת 'עזרת תורה' לשעבר מהעיר מנצ'סטר, מספרים על תרומתו וגדלותו של הנגיד הרב בעריש ווייס ז"ל • "הוא היה אצלי בחופה, שזה נדיר לראות איש במעמד כזה מגיע להשתתף בחופה של בחור אנונימי, הוא תמיד זכר אותנו לטובה"

התלמידים נזכרים: "היה תורם לישיבה כל השנה, מתי שהתבקש"
רבי בעריש וייס ז"ל צילום: שלומי טריכטר

היום נפטר בעיר מנצ'סטר - בריטניה, הנגיד הרבני וראש הקהל של מנצ'סטר הרב בעריש ווייס, לאחר שנדבק בקורונה, בן 90 בפטירתו.

'בחדרי חרדים' שוחח עם תלמידי ישיבת 'עזרת תורה' לשעבר בעיר מנצ'סטר, (הישיבה נסגרה לפני שנים) שהוקמה לפני 25 שנה על ידי דיין וועסטהיים ז"ל שנפטר גם לאחר שנדבק בקורונה, דיין וועסטהיים פתח את הישיבה בעיר, מאחר ולא היו מספיק ישיבות בעיר, ועד מהרה הגיעו לישיבה בחורים מכל העולם (כפשוטו כמשמעו). הבחורים היו בעיקר מאירופה וארה"ב וקצת מישראל.

בעת פתיחת הישיבה, המבנה היה בסמוך לבית הכנסת סאטמר, שם כיהן ר' בעריש ווייס כראש הקהל, ומטבע הדברים בחורים מהישיבה מגיעים לסאטמר הרבה, בעיקר בשבתות אז היו ממתינים לסיום התפילה כדי להתארח אצל מתפללים שהזמינו את הבחורים לסעודות שבת. מאחר ובישיבה לא התקיימו סעודות בליל שבת, ובשבת בבוקר לא כולם היו אוכלים בישיבה.

'בחדרי חרדים' שוחח עם מספר תלמידים לשעבר שסיפרו על תרומתו וגדלותו של הרב בעריש ווייס ז"ל.

הרב אריה דומניץ היום מתגורר בבית שמש ובעבר מלונדון מספר כי: "היינו אוכלים אצלו בשבתות, איש צדיק שתמיד התעניין במצב הישיבה והבחורים ותרם לישיבה מתי שהתבקש, הוא היה אצלי בחופה, שזה נדיר לראות איש במעמד כזה מגיע להשתתף בחופה של בחור אנונימי, הוא תמיד זכר אותנו לטובה".

יוסי לייטנר, היום מתגורר בג'יברולטר, ובעבר מהעיר מאנצ'סטר, מספר דברים פחות ידועים בציבור: "כשנפתחה הישיבה היינו הולכים אליו הרבה לאכול בשבתות, כי בשנה הראשונה בכלל לא היו סעודות שבת בישיבה, והוא תמיד אמר לנו להביא כמה שיותר בחורים, הוא אהב לשוחח איתנו על הלימוד בישיבה, והתעניין מה חסר לנו, היה תורם לישיבה כל השנה מתי שהתבקש, הבחורים היו מעריצים ומכבדים אותו, הגענו אליו כמה בחורים בפורים לאסוף כסף, ואפילו שחודש קודם הוא נתן לישיבה מלא כסף, הוא נתן שוב סכום גדול".

בחורי הישיבה ב-2016

בצלאל אדלר היום בלונדון: סיפר כי הנגיד היה אדם עם לב שעזר לכולם, "תמיד היו אצלו אנשים פשוטים שהוא עזר להם, הוא היה אדם מאד מכובד, והוא קירב את בחורי הישיבה בחביבות בכל הזדמנות".

אליהו פנחס שפילמן ממאנצ'סטר מספר כי: "הנגיד היה ממש ממקימי היהדות החרדית בעיר, הוא ואבא שלו (בעל המנחת יצחק) היו ידידים של סבא רבא שלי, ויחד ניסו להקים מקום של תורה, לאחר שבעריש נשאר בעיר אחרי עזיבת אביו ללונדון ומשם לישראל, הוא הפך לגביר גדול, הוא הפך לתומך גדול של מוסדות תורה וחסד, היה תמיד לבבי לכל הבחורים, ותמיד תרם לבחורים ולישיבה מה שביקשנו".

שאולי אבלעס ממלבורן אוסטרליה מספר כי: "אנשים לא יודעים על דברים שהוא עשה, בסתר, היה איש נדבן וצדיק ותמיד עם חיוך, כולם אהבו לבוא אליו לסעודות שבת, הרגשנו שהוא מבין אותנו, אולי כי הוא דברים לא פשוטים בחיים, הוא תמיד אמר לנו לבוא אליו אם צריכים משהו, בזכותו הרבה בחורים שהיו בעצם לבד באנגליה, אני הייתי מאוסטרליה הרחוקה, הרגשתי שיש מישהו שאכפת לו ממני".

הרב החסיד הישיש רבי ישכר דב בעריש וייס ז"ל ראש הקהל של סאטמר במנצ'סטר שבאנגליה בנו יחידו של גאב"ד העדה החרדית בעל המנחת יצחק זצ"ל והוא בן 90 בפטירתו.

רבי בעריש חלה בנגיף הקורונה ומצבו כבר הוטב, השבוע בגלל דימום בגופו ואושפז בבידוד בבית החולים במנצ'סטר שם הדרדר מצבו והוא השיב את נשמתו ליוצרה.

רבי ישכר דב ז"ל נולד לאביו פוסק הדור הגאון רבי יצחק יעקב וייס זצ"ל בעל שו"ת 'מנחת יצחק' וגאב"ד 'העדה החרדית', עבר את מאורעות השואה וכשהיה בן 14 יחד עם אביו הועסק בעבודת כפייה בהונגריה על ידי הנאצים.

יחד התחבאו בבונקר בעיר גרוסוורדיין ומשם ברחו לבוקרשט ברומניה.

לאחר המלחמה הגיע ה'מנחת יצחק' ללונדון ומונה לרב הקהילה שם, בשנת תש"ל מונה ה'מנחת יצחק' בהוראת האדמו"ר בעל ה'ויואל משה' מסאטמר זצ"ל לשמש סגן ראב"ד 'העדה החרדית' ולאחר מכן מונה לראב"ד ולגאב"ד.

ברבות השנים הוקמה קהילת חסידי סאטמר במנצ'סטר ורבי בעריש מונה לראש הקהל, הוא היה הרוח החיה בקהילה ובלעדיו לא הייתה קהילה של סאטמר במקום עד שמונה לשמש כראש הקהל. פיזר מהונו לצדקה בלב רחב ובנפש חפצה.

מנצ'סטר קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד