ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
חודש השופינג יוצא לדרך

ה'בלאק פריידי' תכף כאן: כיצד תרכשו בבטחה ברשת?

כמו שעברייני הרשת דאגו לנצל את הקורונה על מנת להפיץ נוזקות ולהשיג גישה לפרטים אישיים של אנשים ולגרום להם נזקים, כך גם חודש הקניות של נובמבר משמש קרקע פוריה לביצוע הונאות. אז הנה רשימת הטיפים שתציל אתכם מנפילה ברשת 

ה'בלאק פריידי' תכף כאן: כיצד תרכשו בבטחה ברשת?
אילוסטרציה צילום: unsplash

חגי הקניות כבר כאן ואנחנו שוב בתקופה הזו בה אנו מתפתים לקנות ברשת את המוצרים בהם חשקנו בהטבות והנחות משמעותיות.

בלאק פריידי, שופינג IL הישראלי, יום הרווקים הסיני וסייבר מאנדיי הופכים כולם ביחד את חודש נובמבר לחגיגה שלמה של קניות.

חשוב לדעת, כי כמו שעברייני הרשת דאגו לנצל את הקורונה על מנת להפיץ נוזקות ולהשיג גישה לפרטים אישיים של אנשים ולגרום להם נזקים, כך גם חודש הקניות של נובמבר משמש קרקע פוריה לביצוע הונאות.

אז כיצד תימנעו מהונאות, תרכשו בבטחה ותגנו על הזהות האינטרנטית שלכם?

  1. אל תקליקו על קישורים לא מוכרים – במקרים רבים תפגשו בקישורים שמציעים מבצעים וקופונים שווים במיוחד. גם בשגרה זו יכולה להיות בעיה, אך בחודש הקניות חשוב להיות ערניים לתרמיות שמנסות לנצל את התקופה הזו בשנה. התרמיות יכולות להגיע אליכם במייל, ברשתות החברתיות, בוואטספ ואפילו במודעות בגוגל ובפייסבוק.
  2. ודאו שהאתר שאתם רוכשים בו מאובטח – בדקו האם כתובת האתר מתחילה ב-Https:// שכן מרבית אתרי הקניות מצפינים את תעבורת התקשורת. בנוסף, באתרים מאובטחים ישנו סימן של מנעול ירוק מצד שמאל של הכתובת (ימין אם הדפדפן בעברית). שימו לב כי סימן המנעול מופיע בשורת כתובת ה-URL ולא באתר עצמו, מה שיכול להעיד על אתר פיקטיבי.

אתר מאובטח

  1. השתמשו באימות דו-שלבי, אם הוא מוצע באתר בו אתם רוכשים - באמצעות האימות הכפול (שנקרא גם אימות דו-שלבי) גם במידה והסיסמה שלכם דלפה החוצה איכשהו, מבלי השלב השני לא ניתן יהיה לעשות איתה כלום.
  2. שימו לב איך הגעתם אל המוצר - אם הגעתם למוצר המבוקש דרך הקלקה על קישור מרשת חברתית, למשל פייסבוק או אינסטגרם ואפילו גוגל, תמיד תבדקו בנפרד גם באתר הרשמי של החברה המפרסמת שהמבצע או הדיל באמת קיימים.
  3. ודאו שמערכת ההפעלה שלכם מעודכנת וכוללת את תיקוני האבטחה האחרונים. תוכנות מעודכנות לרב מכילות עדכוני אבטחה חשובים ששומרים על המחשב שלכם בטוח.
  4. שלמו ב-PayPal או בכרטיס אשראי. חברות כרטיסי האשראי מאפשרות לרוכשים הגנה במידה ומשהו השתבש במהלך הקנייה. שימו לכם כלל, אם אתר האינטרנט מבקש מכם תשלום באמצעות העברה בנקאית, עדיף שתוותרו על זה.
  5. הגדירו התראות באמצעות חברת האשראי –  כך תוכלו לקבל SMS או דוא"ל על כל רכישה שמתבצעת בכרטיס האשראי. הגדירו את ההתראות החל מסכום נמוך עבור כל רכישה. כמו כן, הגדירו התראות עבור סך רכישות מעל סכום מסוים כדי להגן על רכישות מרובות של סכומים נמוכים. ניתן גם להגדיר התראות רק על רכישות מחו"ל.
  6. ודאו כי תוכנת אנטי-וירוס אמינה פועלת במחשב ושהדפדפן כולל פלאגין לחסימת מודעות. בנוסף, תוכלו להשתמש באבטחת תשלומים אונליין - דפדפן מאובטח המאפשר הגנה מתקדמת על אמצעי התשלום בעת ביצוע פעולות בנקאיות ורכישות ברשת. 
  7. ודאו כי רשת ה-WiFi אליה אתם מחוברים מאובטחת ושאתם יודעים למי יש גישה לרשת הביתית שלכם. מומלץ שלא להשתמש ברשת WiFi ציבורית בזמן הביצוע של רכישות מקוונת, גם אם היא מוגנת בסיסמה. רכישה ממחשב או סמארטפון שמחובר לרשתות ציבוריות לא מאובטחות מאפשרת יירוט של המידע ע"י תוקפים שמחוברים לאותה הרשת, ובכך לגנוב ולהשתמש בפרטי התשלום שלכם.
  8. כל הסיסמאות שאתם משתמשים בהן צריכות להיות מורכבות, כאלו שקשה לנחש או אפילו טוב יותר, קשה לנחש, אבל קל לזכור. חשוב גם שלא "למחזר" סיסמאות עבור מספר אתרים ושירותים. במידה והאקרים השיגו פרטי התחברות שלכם הכוללים שם משתמש וסיסמה, הם בדרך כלל גם ינסו להשתמש בפרטים הללו על מנת לגשת לשירותים נוספים בהם אתם משתמשים.

ומה לגבי סמארטפון או טאבלט?

אי אפשר להתעלם מכך שאחוז גדול מסך הרכישות יתבצעו מהסמארטפון ולכן גם כללי רכישה בטוחה במובייל הם חשובים.

בסקר שערכה חברת ESET בשיתוף מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, עולה כי לרב גדול מבעלי הסמארטפונים יש מערכת הפעלה מסוג אנדרואיד כאשר לרבע בלבד מהם מותקנת תוכנת אנטי וירוס (25%). למרות שמחקרים מעידים על עלייה באיומים המכוונים למערכות האנדרואיד עדיין מרבית הישראלים מאמינים כי אין צורך באמצעי הגנה כשלמעשה ל-75% מהנשאלים בעלי מערכת הפעלה אנדרואיד אין או שאינם יודעים אם מתקנת תוכנת אבטחה.

 אז מהי ההמלצה בכדי להבטיח רכישה בטוחה בסמארטפון או בטאבלט?

הקפידו לפעול לפי הטיפים הבאים:

  1. הורידו אפליקציות רק מחנויות אפליקציות רשמיות כמו Google Play או Apple Store של אפל.
  2. היזהרו מאפליקציות המבקשות הרשאות חשודות, כגון גישה לאנשי קשר, הודעות טקסט, הרשאות ניהול, סיסמאות או פרטי כרטיס אשראי.
  3. בדקו את הפרטים של האפליקציה לפני ההורדה. שימו לב למפתחים ולאיות של שמות המותג.

בואו נודה באמת, הסיכויים למצוא את התיק שאתם רוצים, שעולה בדרך כלל 1000 ש"ח, במחיר מציאה של 150 שקל רק בגלל חגי השופינג, הוא נמוך ביותר. גם אם הוא כן קיים, עדיף לא לקחת סיכון, רב הסיכויים הם, או שמדובר במוצר מזויף או בתרמית, למשל כזו שתשלמו ולא תקבלו שום דבר.

קנייה מהנה ובטוחה!

בלאק פריידיי שופינג יום הרווקים הסיני קניות באינטרנט קניות ברשת קניות אונליין הונאת אשראי גניבת פרטי אשראי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד