ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
"נכשלנו בדיבורים ובשתיקה"

הולנד: הכנסיות התנצלו שלא סייעו ליהודים בשואה; הרה"ר: "מיותר"

שש כנסיות פרוטסטנטית בהולנד התנצלו על חוסר המעש בתקופת השואה מול רצח העם • הרב הראשי "זה מיותר. הילדים לא אשמים במעשי הוריהם"

הולנד: הכנסיות התנצלו שלא סייעו ליהודים בשואה; הרה"ר: "מיותר"
אמסטרדם, הולנד צילום: Nati Shohat/FLASH90

שש כנסיות הולנדיות פרסמו התנצלות והכרה בכך שלא עשו יותר להצלת יהודים ולא מחו על הרצח של יהודי הולנד במהלך מלחע"מ השנייה.

הרב הראשי ההולנדי, בנימין ג'ייקובס, אמר לאתר החדשות CIP ההולנדי כי בעוד שהוא "מעריך" את המחווה מהכנסייה הפרוטסטנטית של הולנד ומחמישה גופי כנסייה אחרים, זה גם מיותר. "ילדים לא צריכים לקחת את אשמת הוריהם או לקחת אחריות על כך", אמר ג'ייקובס

"נכשלנו בדיבורים ובשתיקה, במעשים ובחוסר מעש, בגישה ובמחשבות", נמסר ביום רביעי מהכנסייה הפרוטסטנטית של הולנד, הכנסייה השנייה בגודלה במדינה עם 1.6 מיליון חברים. בהצהרה נאמר גם כי הכנסייה מעוניינת "להכיר באופן חד משמעי בכך שהכנסייה לא עשתה מספיק להילחם נגד האנטישמיות", כך דיווח האתר ההולנדי טאגבלאט.

בהודאה נאמר כי "הכנסיות מצהירות כי הן התרשלו באי הגנה או עמידה לצידו של הקהילות היהודיות כשהן היו בסכנת הכחדה בארצנו בתקופת השואה, התרשלנו ככל שאנטישמיות באירופה שלפני המלחמה גדלה ולא הרמנו קול נגדה". כך דווח האתר JTA.

לדברי הרב הראשי בנימין ג'ייקובס, אין צורך בהודאת אשמה מצד הכנסיות, אך ההצהרה היא סימן טוב. "בשנה שעברה, כמה נוצרים רצו להתנצל בפני כדי לכפר על יחס אבותיהם ליהודים. אמרתי להם שהם לא צריכים כי הם לא עשו שום דבר רע, הם אינם יכולים ואסור להם לתת לילדים לקחת אחריות לטעויות ההורים".

הצהרת הכנסייה הגיעה לקראת יום השנה (9 בנובמבר) הקרוב לפוגרום של ליל הבדולח בשנת 1938, אז נשרפו ונבזזו מאות בתי כנסת ועסקים יהודיים, ונרצחו יהודים רבים.

מרבית יהודי הולנד נרצחו בשואה, שיעור התמותה הגבוה ביותר במערב אירופה הכבושה.

הולנד שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד