י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
צפו בתיעוד מההרס

אזרבייג'ן: הקהילה היהודית נפגעה מהפצצות צבא ארמניה

בתיהם של יהודים רבים ניזוקו בהפצצה הארמנית נגד העיר השנייה בגודלה באזרבייג'ן, אך בחסדי שמים לא היו נפגעים. "הילדים עברו טראומה וחלקם מתעוררים בלילה בפחד. היה להם נס גדול שלא היו נפגעים בנפש" • צפו

אזרבייג'ן: הקהילה היהודית נפגעה מהפצצות צבא ארמניה
הרב שניאור סגל מראשי הקהילה על רקע ההרס צילום: באדיבות המצלם

הקהילה היהודית בעיר גנג'ה שבאזרבייג'ן ספגה מטח טילים כבד מצד הצבא הארמני. טיל ששיגרה ארמניה פגע כ-300 מטרים מחצרו של חבר הקהילה, בחסדי שמים ללא נפגעים בנפש. הפצצות אלו הן המשך ישיר למאבקי השליטה בין ארמניה לאזרבייג'ן על חבל נגורנו קרבאך.

הרב שניאור סגל מראשי הקהילה היהודית בבאקו אזרבייג'ן, המכהן כשליח חב"ד ומנהל מוסדות החינוך של 'אור אבנר' הגיע במיוחד לעיר השוכנת בצפון-מערב המדינה לשם חיזוק הקהילה, ומספר כי היהודים במקום סובלים מטראומה ומחרדות. הורים מודאגים שלחו את ילדיהם לאזורים מרוחקים, בניסיון לשמור על בטחונם.

"המראות בעיר קשים מאוד", אומר הרב סגל. "לצערי, בתיהם של חלק רב מהמשפחות היהודיות בעיר ניזוק בהפצצות. יש שם חרדה גדולה. הילדים עברו טראומה וחלקם מתעוררים בלילה בפחד. היה להם נס גדול שלא היו נפגעים בנפש".

בימים האחרונים סופגת העיר מטח הפצצות כבד מצד המדינה היריבה. טילים של צבא ארמניה הרגו כ-15 אזרחים, ופצעו קרוב ל-50 ובהם ילדים. בעיר מתגוררים כ-1,000-800 יהודים.

"נסעתי למקום מיד אחרי שבת", סיפר הרב סגל. "ישבתי עם חברי הקהילה ושוחחתי עמם. הם לקחו אותי לבקר באזורים שנפגעו. הריסות נוראיות ועשרות בתים שנמחקו בהפגזות".

לדבריו, זו הפעם החמישית שבה מופגזת העיר בידי הארמנים, עד כה ללא נפגעים מקרב הקהילה היהודית ככל הידוע. המתיחות בין הארמנים הנוצרים לאזרים, רובם מוסלמים, התפתחה בשנותיה האחרונות של ברית המועצות. חבל נגורנו קרבאך היה בשטחה של הרפובליקה הסובייטית האזרית, אף שרוב ההחלטות התקבלו במוסקבה.

כאשר ברית המועצות החלה להתפרק, התברר כי נגורנו קרבאך יהיה תחת שלטון ישיר של הממשלה האזרית. הארמנים לא קיבלו זאת. לאחר שברית המועצות קרסה בשנת 1991 והרפובליקות הפכו למדינות עצמאיות, הכריז חבל נגורנו קרבאך על עצמאותו. ההכרזה לא זכתה לתמיכה בינלאומית, ובאותה שנה פרצה מלחמה.

הפסקת האש בשנת 1994 הותירה כוחות ארמניים ואזריים אלה מול אלה באזור המפורז, שם דווח לעיתים קרובות על עימותים. אזרבייג'ן שמה לה למטרה להחזיר את השליטה על השטח, תוך שימוש בכוח צבאי במידת הצורך.

העיר גנג'ה שוכנת כמאה קילומטרים מצפון לסטפנקרט, בירת נגורנו קרבאך, ומתגוררים בה יותר מ-330 אלף איש. ארמניה טוענת שאזרבייג'ן משתמשת בנמל התעופה בגנג'ה כבסיס שממנו יוצאים מטוסי הקרב שלה להפצצות בנגורנו קרבאך. 

ארמניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד