י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

יש אנשים שמחים בזכרון

זכרון יעקב מזמינה אתכם לחוויה אמיתית של ריחות, נוסטלגיה, היסטוריה, מרחבים, טבע ונוף

יש אנשים שמחים בזכרון



אורך המסלול (ק"מ): 3
משך הטיול: 2 - 4 שעות
נקודת מוצא: הכניסה הדרומית לזכרון יעקב, ליד יד למייסדים ותחנת האוטובוס
נקודת סיום :יקב כרמל מזרחי
דרגת קושי :קל
עונה: סתיו, חורף, אביב, קיץ
סוג המסלול: קווי
התאמה לנכים :מסלול מותאם לנכים
מתאים: לילדים ולכל המשפחה

המאה האחרונה של האלף הקודם חזתה בהפיכתה של מושבת הברון הקטנה זכרון יעקב, מכפר של כורמים חלוצים וזירה של דרמות לאומיות וטרגדיות אישיות, לעיירת תיירות מרובת מסעדות, בתי קפה ושאר בילויים. המסלול המוצע כאן עובר במנהרת הזמן אל הימים ההם, על קסמם וניחוחותיהם הרומנטיים, וגם מתענוגות ימינו לא ימשוך ידו.





תחנת הרכבת בבנימינה, מרוחקת כשבעה קילומטרים מתחילת המסלול ברחוב המייסדים בזכרון יעקב. מוניות שירות יוצאות בתדירות גבוהה מתחנת הרכבת עד לתחנת האוטובוסים הנמצאת בסמוך לרחוב המייסדים. אפשר גם ליסוע באוטובוס קו 70 של חברת נתיב אקספרס או בקו 202 של אגד שעוברים מתחנת הרכבת ומגיעים עד מרכז זכרון יעקב. הנסיעה נמשכת עד כעשר דקות בכביש מס' 652 המגיח מבנימינה ומן העמק המלא בכרמים ובשדות, ומטפס על הגבעות הדרומיות של הכרמל. יורדים בתחנת האוטובוסים המרכזית של המושבה ופוסעים כמה מטרים עד לשער הכניסה אל "דרך היין". זהו השטח שבעבר היה הגורן של המושבה החקלאית ומקום המפלט של צעיריה מפני עיניהם הבולשות של המבוגרים.

במקום שבו היתה הגורן נמצאים תחנת האוטובוסים המרכזית וארכיון המושבה, במבנה המזכיר בצורתו מגילת קלף מגולגלת. על הקיר החיצוני חרוטים שמות המייסדים. מנגד, בית הקברות הישן [2]. כאן נמצאים קברי הילדים שמתו בימיה הראשונים של המושבה; קבריהם של הרופא הלל יפה ורעייתו רבקה, ושל מיכאל וניטה לנגה; קבריהן של מלכה אהרונסון ובתה שרה, הלוא היא גיבורת ניל"י; קבריהם של אפרים אהרונסון וילדיו וגם קברים של בני הדורות הבאים.

ממשיכים ברחוב הראשי, רחוב המייסדים, אל שער הכניסה ל"דרך היין". משני צדי הדרך בתים נמוכי קומה, שמאחוריהם משתרעת חצר משק ("חאכורה"). סיפור הבתים ובוניהם מופיע על גבי שלטי מתכת נאים. פנסי הרחוב מסוגננים ברוח הימים ההם, הגדרות שוחזרו במתכונתן המקורית ובעציצי הרחוב נטועות גפנים, כיאה למושבת היין.

בבית משפחת אהרונסון פועל מוזיאון וארכיון לתולדות מחתרת ניל"י. לידו נמצאת בריכת בנימין - המאגר שממנו ירדו המים ליקב שבמורד הגבעה. בחזית הבריכה יש כתובת הקדשה לכבוד פקיד הברון אליהו שייד וברזייה לכבוד עוברי האורח.






ממשיכים בין החצרות והמבנים המשוחזרים. בפינת הרחוב עומד בית הכנסת הגדול 'אוהל יעקב', הנושא גם הוא את שמו של אבי הברון. כשבית הכנסת פתוח מומלץ להיכנס ולהתרשם מהריהוט הישן ומספרי התורה העתיקים בארון הקודש. כדאי גם לשים לב לשעון, שבו מסומנות השעות באותיות האל"ף בי"ת.

בקצה הרחוב ניצב בית הפקידות, שהיה אחד המבנים הציבוריים הגדולים והנאים בארץ. בשנת 1903 התקיימה כאן "הכנסייה הגדולה", מעין פרלמנט של הישוב העברי, שבמסגרתו נוסדה הסתדרות המורים. המקום שוקם במימון תד אריסון, נצר למייסדי המושבה, והיה למוזיאון המציג את תולדות העלייה הראשונה.

מול בית הפקידות משתרע גן ציבורי גדול שניטע על ידי פקידי הברון, וכונה בפי המקומיים "גן טיול". נפנה לימין ומייד לשמאל ונלך בשדירת הברושים בואכה לבית דניאל. עכשיו ננשום עמוק וניכנס אל החורשה שמשמאל לבית, אל ספסל אבן שעליו חקוקים שמות הנאהבים, מיכאל וניטה לנגה. יש כאן עץ קטלב גדול ומשעול המוליך לבריכת דגים מלאה בעפר, בית אבן נהדר ומאחוריו חצר משק נטושה. בית זה, שנקרא עם בנייתו "חצר כרמל", נבנה ביוזמת צבי בנטוויטש, ממנהיגי יהדות אנגליה, עבור בתו ניטה ובעלה מיכאל לנגה. לאחר מותה של ניטה בשנת 1922 שלח מיכאל יד בנפשו. לבית נכנסה משפחת אחותה של ניטה, ליליאן, אלמנתו של ישראל פרידלנדר. בין ילדיה היה הפסנתרן דניאל, שהתאבד בגיל שמונה עשרה. אחרי מותו הפכה ליליאן - ויורשיה אחריה - את הבית הזה לבית נופש לאמנים ואנשי רוח, והבית נקרא בית דניאל.

בסיום המסלול יש לשוב אל נקודת ההתחלה בתחנת האוטובוסים ולקחת מונית שירות או אוטובוס בחזרה לתחנת הרכבת בבנימינה.

כדאי לדעת

למרות מעמדה המוזיאוני וההיסטורי של זכרון יעקב, המקום ואתריו הינם רכוש פרטי בהחלט. יש לנהוג בכבוד ובנימוס בכל אתר, בחצרות הישנות וכד'. בבית אהרונסון יש היום מוזיאון להנצחת אהרון אהרונסון ואחותו שרה. סגור בערבי שבת וחג. ביקב יש סיור מודרך (בתשלום) המתאר את שלבי ייצור היין. הסיור כולל מופע אורקולי וטעימות. סגור בשבתות ובחגים.


לפרטים על אפשרויות נוספות לטיול באזור:
עמותת התיירות כרמלים
מועצה אזורית חוף כרמל
טל: 04-8136239, 04-8136240
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד