י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
דרושים עוד נסיינים

הנסיין הראשון מסביר: כך עובד החיסון הישראלי נגד הקורונה

ענר אוטולונגי, המתחסן הראשון נגד הקורונה בישראל, מסביר מדוע התנדב להיות הנסיין הראשון ומדוע הוא מאמין בחיסון הישראלי. תרצו גם לשמש כנסיינים?

הנסיין הראשון מסביר: כך עובד החיסון הישראלי נגד הקורונה
ענר אוטולנגי צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שמו של ענר אוטולנגי אינו זר לרבים מהקוראים. ענר, חבר עמותת 'מדעת', נוהג לפרסם מאמרים רבים ברשת מפרי עטו, והפעם, לאחר שהתנדב לשמש כנסיין הראשון שניסה 'על בשרו' את החיסון הישראלי, הוא מסביר מה הניע אותו להסכים ולהצטרף לניסוי, ומדוע הוא סבור שהחיסון הישראלי יצליח אף טוב יותר מיתר החיסונים שפיתוחם מתקדם בימים אלו.

בטור שפרסם כתב ענר כך:

טוב... אז איך החיסון הזה עובד בכלל. תכירו זה vsv. ווסיקולר סטומאטיטיס ווירוס. זה ווירוס שגורם לחיות משק לפתח מחלה דמויית הפה והטלפיים, ובבני אדם הוא לא עושה הרבה יותר מתחושה רעה, וסאת משום שהנגיף מתקשה להשתכפל בתאים אנושיים בריאים.

מדובר בנגיף מעניין מכל מיני סיבות, והעניין הרפואי והמדעי בו קיים הרבה שנים, כטיפול אפשרי לסרטן ואיידס, ובשנים האחרונות כפלטפורמה לחיסונים. הסיבה לכך נעוצה בחלבון המעטפת שלו, המכונה VSV-G. החלבון הזה הוא למעשה המקבילה של הספייק מהקורנה, והוא מאפשר לנגיף להדביק תאים מסוגים רבים.

אנחנו קוראים לתכונה הזו טרופיזם, שכאמור אינה קשורה למייקל טרופית שהוא גם לאלא ממציא הטרופית. לנגיף הזה יש טרופיזם די גדול מה שאומר שאפשר לשתול את החלבון הזה על נגיף שגם יודע לשלב מידע גנטי בגנום של תאים, כמו לדוג' לנטי-ווירוס, ולייצר כלי שימושי מאוד להנדסה גנטית.

‏ואכן כל מי שעשה קצת טרנסדוקציה של גנים עם לנטי ווירוס, יודע שצריך פלסמיד שנקרא VSV-G שבעצם מקודד את החלבון הזה. אבל זה סיפור לזמן אחר.

בחיסון הזה עשו משהו אחר. החליפו בהנדסה גנטית את החלק החיצוני של VSV-G עם החלק החיצוני של הספייק של SARS-CoV-2. ממש עשו cut לחלק שמקדד ל-VSV-G, והדביקו במקומו את הספייק של SARS-COV-2. הרעיון הוא שעכשיו יש נגיף שמעורר את מערכת החיסון, ומציג לה אנטיגן של SARS-COV-2.

‏הנוכחות של הנגיף בלוויית חלבון הספייק אמורים לדחוף את מערכת החיסון לייצור של נוגדנים מנטרלים שאמורים לנטרל גם את נגיפי ה-SARS-CoV-2. נוסף על כך הנגיף המהונדס גם יכול לחדור לתאי הגוף ולעודד התרבות של תאי T הורגים, שאולי גם משחקים תפקיד בהגנה מקורונה.

‏זו לא הפעם הראשונה שהטכנולוגיה הזו מנוסה. לפני כמה חודשים זכורה לי פליטת פה של פרופ' לס בנוגע לכך שלא פותח חיסון לנגיפי RNA. פירטתי רשימה של נגיפי RNA רבים שלהם פותח חיסון, ובינהם אבולה, מה שגרם למספר אנשים לתמוהה - הכצעקתה? אכן פותח חיסון למחלה הקשה הזו

כן! כמובן שהיו צריכים למות כמה אנשים לבנים כדי שזה יקרה, אבל זה קרה! והחיסון הזה מאוד דומה לחיסון של המכון הביולוגי. או יותר נכון ההפך. החיסון הזה שנקרא rSVS-zebov הוא למעשה נגיף VSV שחלבון ה-VSV-G שלו הוחלף הבגליקופרוטאין של אבולה מזן זאיר. החיסון ניתן לעשרות אלפי אנשים.

הוא נמצא בטוח לשימוש ועם אפקטיביות של 70%-100% במניעת אבולה. בחודשים האחרונים, כשמגיפת הקורונה ממסכת את זה, יש התפרצות של אבולה במערב אפריקה, וזה למעשה המאני-טיים של החיסון הזה. ההזדמנות להוכיח בתנאי שטח אמיתיים של התפרצות שהוא יעיל.

אז כשנפלה בחלקי ההזדמנות להשתתף במחקר הזה לא נכנסתי אליו בעיניים עצומות. יש לטכנולוגיה הזו כבר פרופיל בטיחות די טוב. מעבר לכך המכון הביולוגי הוא אפילו לא הגוף היחידי שמנסה לפתח חיסון לקורונה בטכנולוגיה הזו.

‏אז... כאמור... מחפשים עוד מתנדבים לשלבים מאוחרים יותר...

חיסון לקורונה ענר אוטולנגי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד