כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024

מילר תוקף? "הוא לא מבין את העובדות"

הראיון בו זעק חיים מילר נגד סגירת חניון האח"מים בכותל, הביא את משרד התחבורה להגיב להאשמות: "הטענות מהוות חוסר הבנה מוחלט, והטחת האשמות ללא בירור העובדות. הרבנים ימשיכו להיכנס!"

רכב ברחבת הכותל. צילום אילוסטרציה: בחדרי חרדים
רכב ברחבת הכותל. צילום אילוסטרציה: בחדרי חרדים

לפני כיומיים אמר יו"ר 'התנועה למען ירושלים', חיים מילר, בראיון בשותף ל'הכל בקול' ולאתר 'בחדרי חרדים', כי במסגרת ההסדרים החדשים אותם עורכת המשטרה, לא יוכלו להיכנס אדמורי"ם ויתר אח"מים, עם רכבם לרחבת הכותל.






כידוע, 'המיוחסים' זוכים לאישור המקנה להם זכות חניה במגרש הממוקם ברחבת הכותל. הזכות ניתנת לאדמו"רים, רבנים, ואח"מים, שהרשויות מעונינות בכבודם. לדברי מילר, המנהג הזה יפסק - מה שהספיק כבר לעורר חשש גדול בבתי האדמו"רים, שהחלו לחשוב כיצד יוכלו להגיע, החל מגזירת הגזירה, אל שריד בית מקדשנו.

אלא שמשיחה שערכנו עם אנשי צוות תוכנית האב לתחבורה בירושלים, עולה כי ההאשמות שהוטחו בעניין הסדרי התחבורה בירושלים מהוות חוסר הבנה מוחלט, והטחת האשמות ללא בירור העובדות.

שוחחנו עם מר שמואל אלגרבלי, היועץ האסטרטגי של תוכנית האב לתחבורה בירושלים, שהסביר לנו בפרוטרוט מהן המשמעויות של הגזירה החדשה, והאם יש לרבנים ממה לחשוש.

לפי דברי אלגרבלי, אכן מתוכנן שינוי תחבורתי רב היקף בתחומי ירושלים העתיקה, במסגרתו תאסר התנועה ברכבים פרטיים בשעות היום באיזור. אלא שהטחת ההאשמות, לפיהן מוגבלים ואח"מים יאלצו לכתת רגליהם ממרחק, או להשתמש בתחבורה הציבורית - אין לה דבר וחצי דבר עם המציאות.

לדבריו, אדמו"רים, רבנים ואישי ציבור, כמו גם בעלי מוגבלויות ונכים, יצטיידו ברישיון שיונפק להם באמצעות משרדו של רב הכותל, ויוכלו להיכנס עד לכותל ברכבם. כמו כן תאושר גם תנועת תושבי העיר העתיקה על בסיס תעודת זהות. גם לאורחי תושבי האזור תותר תנועה, אומר אלגרבלי, כשהכוונה היא להקים מוקד מיוחד שיטפל בעניין זה.

ובאשר לשאר, אומר אלגרבלי, אכן החל מיום א' הקרוב, יוחל בהכנות ובהסדרים לקראת סגירת העיר העתיקה בעוד כמה שבועות. במסגרת ההסדרים יוכלו האזרחים באי העיר העתיקה שיגיעו ברכבם, לחנות בחניה מוזלת או חינמית סמוך לחומות, כדלהלן: בחניון הרכבת תותר חניה חינם במשך כל היום; בחניון ממילא תתאפשר חניה במשך שעתיים בחינם, זמן מספיק לפקוד את שריד המקדש וחזרה; וחניה בחניון קרתא תעלה 15 שקל ליום לירושלמים, ולמבקרים מחוץ לעיר 25 שקלים.

מהחניונים יתבצע איסוף באמצעות קו 38 של אגד, עד לכותל, כשתדירות הקו תהיה לפי הביקושים. "בימי עומס כמו ימי שני חמישי נגביר את התדירות", אומר אלגרבלי.

לראשונה, אומר היועץ, יסבסד משרד התחבורה את הנסיעה באוטובוס שתהיה במחיר מוזל, כשלראשונה מאשר משרד התחבורה שימוש בכרטיס משפחתי שיעלה 25 ש"ח למשפחה עד 5 ילדים הלוך ושוב, לכל היום.

"צריך להבין", אומר אלגרבלי, "כי העיר העתיקה לא מסוגלת לספוג את כמויות הרכב שנעו בה לחינם. הרי אין חניה קרובה לכותל, ואנשים נעו בסיבובים עד שהצליחו למצוא פיסת מדרכה לחנות עליה. העיר העתיקה פשוט מתפוררת. אנשי המשרד להגנת הסביבה, לקחו דגימות ממבנים ונמצאו שם כמויות חריגות של פיח שמפורר את הקירות, ואלו לא סתם קירות, מדובר בקירות של העיר העתיקה והקדושה בעולם. חוץ מזה, גם גרים שם בני אדם, למה מגיע להם לסבול?!"

עם זאת, אומר אלגרבלי, כי אנשי העירייה ומשרד התחבורה, מודאגים בעיקר מהעומסים בשעות היום, כך שמסתמן שתותר כניסה בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות הלילה המאוחרות. "הבעיה של מתפללי חצות ומתפללי ותיקין בנץ לא קיימת. בכל מקרה", הוא מוסיף. "במידה ולא תאושר הכניסה יהיה קו תחבורה גם בשעות האלו".

לדברי אלגרבלי, אכיפת ההסדרים תעשה באמצעות תמרורים רגילים, ודין עבירה עליה כדין עבירת תנועה רגילה. "לא ייוצבו שוטרים או מחסומים", אומר אלגרבלי. "אנחנו יודעים שגם הציבור מבין שאי אפשר לדרוש מעיר עתיקה וייחודית כל כך להתמודד עם עומסי העולם המודרני, היא פשוט לא תחזיק מעמד".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד