א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
ילך למאבק משפטי?

בחירות בצל קורונה: אלו התרחישים שיידחו את התוצאות בארה"ב

מערך הבחירות המסורבל בארה"ב בצל מגיפת הקורונה, עלול להוביל למספר תרחישים שיעכבו את התוצאות הסופיות. טראמפ לא מוכן להתחייב כי יקבל את תוצאות הבחירות והרפובליקנים מטילים ספק במערך ההצבעה דרך הדואר. שני המטות נערכו עם צוות משפטי נרחב למאבק ממושך

בחירות בצל קורונה: אלו התרחישים שיידחו את התוצאות בארה"ב
שיירת הנשיא טראמפ צילום: דוברות הבית הלבן

בעקבות ההצבעות דרך הדואר והמערך המסורבל של הבחירות בצל הקורונה, ספירת תוצאות הבחירות בארה"ב עשויות להימשך זמן רב מהרגיל עד לקבלת תוצאות אמת. בדקנו מספר תרחישים שיכולים לקרות.

תוצאות הבחירות בארה"ב בדרך כלל מתפרסמות בליל הבחירות, ולאחר מכן מגיע הנאום של המועמד המפסיד - בשעות הבוקר המוקדמות. אך השנה, עם מספר שיא של אמריקאים שהצביעו בדואר בגלל חשש להידבק בקורונה, יידרש זמן רב יותר לספור את כל הקולות, דבר שעלול לגרור את ליל הבחירות להליך שיימשך ימים או אפילו שבועות לאחר ה- 3 בנובמבר.

בנוסף, חלק מהרפובליקנים הטילו ספק באמינות על ההצבעה בדואר, כהכנה לערעור על התוצאה. ונוסיף לכך את הסירוב של הנשיא דונלד טראמפ להתחייב לקבל את תוצאות הבחירות - כולל בעימות הנשיאותי הראשון. 

אז הנה מה שעליכם לדעת על הדרכים שבהן הבחירות ב-2020 יכולות להתנהל.

הצבעה באמצעות דואר אלקטרוני מאטה את התהליך על רקע מגיפת נגיף הקורונה, כמעט 60 מיליון אמריקאים הצביעו בדואר, בקולורדו, אורגון, וושינגטון, יוטה והוואי, זה לא אמור להיות נושא מיוחד, מכיוון שהמצביעים ופקידים של ועדת הבחירות רגילים להתמודד עם הצבעות בדואר.

במדינות אחרות שהקלו על אזרחים בהצבעה בדואר, עשוי לקחת יום או יותר לספירת פתקי הצבעה, במיוחד כאלה שלא יכולים לפתוח פתקי דואר עד ליום הבחירות, כולל מדינות בהן יש קרב צמוד, כמו ויסקונסין ופנסילבניה.

במהלך הפריימריז למפלגה הדמוקרטית ב-17 במרץ, ה'וושינגטון פוסט' דיווח כי לוקח למדינות 4 ימים בממוצע לדווח על תוצאות כמעט מלאות.

"דבר אחד הייתי אומר על מנהלי הבחירות במדינה הזו, שהם מאוד מאוד מסורים", כך אמרה אידי גולדנברג, פרופסורית למדיניות ציבורית ומדעי המדינה באוניברסיטת מישיגן. "הם עבדו קשה מאוד כדי להתכונן לבחירות האלה. לכן, אני חושבת שהקשיים שראינו בהחלט במספר הצבעות בפריימריז, רבים מהם טופלו".

בבחירות מחר (שלישי), מדינות יעבדו יותר זמן בקלפי מאשר בפריימריז. יש מדינות, כולל מדינות מכריעות כמו פנסילבניה וצפון קרוליינה, שהאריכו את מועדיהן לקבלת פתקי הצבעה, גם כאלה שסומנו לאחר יום הבחירות.

גם עבור מדינות שדורשות קבלת הצבעה עד ליום הבחירות, זה יכול לקחת שבוע לספור את כולם אם המירוץ צמוד, כפי שהיה במקרה באריזונה בשנת 2018.

לקראת בחירות 2020, הנשיא טראמפ ורפובליקנים אחרים הטילו ספק באמינות ההצבעה בדואר, למרות שמקרי הונאה עם הצבעה בדואר היו נדירים מאוד - וכך גם הונאת הצבעה באופן כללי - על פי ניתוח של 'ניו יורק טיימס'. הנשיא עצמו מצביע בדואר, כולל בבחירות אמצע הקדנציה האחרונות.

בינתיים למעלה מ -400 תיקים משפטיים הוגשו כבר בנוגע לבחירות, ושני הקמפיינים הקימו צוותים משפטיים לקראת הבחירות.

רוב התביעות על אופן ניהול הבחירות יוכרעו בבתי משפט במדינה, לדברי ברוס אקרמן, חוקר חוקתי ופרופסור למשפטים בבית הספר למשפטים ייל.

הוא ומומחים אחרים סבורים שלא סביר שנראה חזרה את פרשת בית המשפט העליון של הנשיא בוש נגד אל גור בשנת 2000, פסיקה שהכריעה את התוצאה של הבחירות לנשיאות לטובת בוש, למרות הצהרותיו של הנשיא טראמפ.

אם אף מועמד לא ישיג את רוב הקולות הנדרשים עקב שוויון או סכסוכים לא פתורים בנוגע לקולות המדינות, בית הנבחרים החדש שנבחר אז יחליט על הנשיא כבר ב-6 בינואר, כפי שנקבע בחוקה האמריקאית. הפעם האחרונה שזה קרה הייתה במאה ה-19.

מנגד הסיבוכים הנוספים שיכולים להיות אם מדינות לא בחרו את נבחריהם עד 8 בדצמבר - אולי בגלל תביעות שעדיין תלויות ועומדות - הקונגרס לא בהכרח צריך לקבל את תוצאות מדינתן.

אם לא יוחלט על אף נשיא ביום ההשבעה ב -20 בינואר, הבא ברצף הנשיאותי יהפוך לנשיא בפועל, שיכול להיות סגן הנשיא הנבחר או יושב ראש הבית, תלוי אם הסנאט בחר סגן נשיא עד 20 לינואר.

תוצאה אפשרית נוספת היא שטראמפ מסרב לקבל את תוצאות הבחירות אם יפסיד. ובתגובה לדבריו של טראמפ לפיה "נצטרך לראות מה יקרה", בספטמבר, הסנאטורים האמריקניים קיבלו פה אחד החלטה המבטיחה מעבר שליו של החלפת הנשיא.

מנהלי קלפיותרבים נותרו עם תקווה שהתוצאות יהיו ברורות מספיק כדי שלא יגיע לכך. "אני בדרך כלל אופטימית, אנחנו הולכים לגרום לזה לעבוד טוב כי העניין בבחירות הוא חשוב ביותר", אמרה גולדנברג.

דונלד טראמפ ג'ו ביידן בחירות 2020 ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד