כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
ערב אחרון לפני הכניסה לסגר

וינה מדממת: פיגוע טרור אכזרי בשישה מוקדים ליד בית הכנסת

מתקפת טרור משולבת בשישה מוקדים שונים, זעזעה את העיר וינה | לפי עדי ראיה בשעות הערב תוקפים חמושים החלו במסע יריות רצחני בסמוך לבית הכנסת | האירוע עדיין בעיצומו כאשר מתנהל מצוד אחר אחד המחבלים שנמלט מהמקום | שר הפנים האוסטרי: "פיגוע מתוכנן היטב"

וינה מדממת: פיגוע טרור אכזרי בשישה מוקדים ליד בית הכנסת
רגעי הפיגוע בוינה צילום: באדיבות המצלם

וינה מדממת: פיגוע טרור אכזרי עם לפחות שלושה הרוגים, חמושים השתוללו ברחובות ליד בית הכנסת, אחד מהם פוצץ את עצמו ברחוב, ומצוד נמשך אחר מחבל נוסף.

לפחות שלושה אנשים נהרגו, ומספר נוספים נפצעו ליד בית כנסת בווינה, אין נפגעים בקרב היהודים, תוקפים חמושים ירו בשישה מקומות שונים, הם החלו את מסע היריות בסמוך לבית הכנסת בשעה 20:00 בערב לפי שעון מקומי.

תוקף אחד 'פוצץ את עצמו' במהלך ההשתוללות, אחד אחר נעצר, ואחד נורה למוות על ידי המשטרה, שוטר אחד נורה ונפצע קשה, אך מצבו יציב, בתי הספר בעיר לא ילמדו היום מאחר ומחבל אחד עדיין מסתובב חופשי. ראש עיריית וינה, מייקל לודוויג, אמר כי 15 איש אושפזו בבית חולים, שבעה עם פצעים קשים.

הפיגוע הגיע בלילה האחרון לפני שאוסטריה נכנסת לסגר, עם ברים ומסעדות במדינה שיהיו סגורים מחצות הלילה למשך חודש, בתיעודים נראה אדם נושא רובה סער ורץ ברחובות וינה ויורה יריות.

קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ תיאר את הירי כ"פיגוע טרור מחריד". הוא צייץ: "כרגע אנחנו עוברים זמנים קשים ברפובליקה שלנו. אני רוצה להודות לכל שירותי החירום שמסכנים את חייהם, במיוחד היום על ביטחוננו, המשטרה שלנו תנקוט בצעדים מכריעים נגד מבצעי הפיגוע הנורא הזה. אני שמח ששוטרינו כבר הצליחו לחסל עבריין. לעולם לא נאפשר לעצמנו לפחוד על ידי הטרור ונלחם בהתקפות אלה בנחישות בכל האמצעים".

עוד אמר קורץ כי התוקפים "היו מצוידים היטב בכלי נשק אוטומטיים" ו"הכינו את הפיגוע בצורה מאד טובה".

שר הפנים אמר כי "ההתקפה בוצעה על ידי כמה אנשים בששה מקומות שונים, וכי כל ששת המיקומים נמצאים בסביבתו הקרובה של הרחוב בו שוכן בית הכנסת המרכזי".

תיעוד מזעזע שפורסם בערוץ 20\\צילום: ערוץ 20

אוסקר דויטש, ראש הקהילה היהודית בווינה, אמר כי הירי התרחש ברחוב בו נמצא בית הכנסת הראשי בעיר, אך לא ברור אם בית התפילה היה על הכוונת.

גם בשעה זו נמשכים החיפושים בוינה אחר חשודים שלקחו חלק בפיגוע שאירע, לטענת המשטרה הפיגוע התנהל ב-6 זירות שונות, כולן במרכז העיר. שר הפנים האוסטרי אמנם אישר במסיבת עיתונאים בלילה כי מפגע אחד עוד נמצא במנוסה אך המשטרה אינה שוללת כי מפגעים נוספים מעורבים בפיגוע. וינה הוכרזה הלילה אזור אדום ומפטרלים בה בשעות אלה כוחות צבא מיוחדים ושוטרים סמויים.

הקנצלר קורץ אמר כי מדובר בוודאות בפיגוע טרור אך המניע שעומד מאחוריו אינו ברור גם בשעה זו. ה'בילד' הגרמני פרסם בשעה האחרונה כי מדובר בטרור איסלאמי וכי אחד החשודים המרכזיים פרסם את כוונתו לבצע את הפיגוע באינסטגרם – שר הפנים האוסטרי לא יכול היה לאשר את הדיווח בשעה זו.

הרב שלמה הופמייסטר מוינה אמר ל"דיילי מייל" הבריטי. כי ראה לפחות אדם אחד יורה לעבר אנשים שישבו בחוץ ברחוב שמתחת לחלון שלו. "הם ירו לפחות 100 יריות ממש מתחת לבניין שלנו שם יש בר" אמר הרב הופמייסטר. "בכל הברים האלה יש שולחנות בחוץ, הערב הזה הוא הערב האחרון לפני הסגר, החל מחצות הלילה כל הברים והמסעדות יהיו סגורים באוסטריה לחודש הבא, והרבה אנשים כנראה רצו לנצל את אותו ערב כדי לצאת לשתות".

משטרת צ'כיה הודיעה כי החלה בבדיקות אקראיות בגבול המדינה עם אוסטריה בעקבות המתקפה ביום שני.

"המשטרה מבצעת בדיקות אקראיות של כלי רכב ונוסעים במעברי הגבול עם אוסטריה כאמצעי מניעה להתקפת הטרור בווינה", צייצה המשטרה בטוויטר.

‏הפיגוע בווינה: שלום ברנהולץ, בעל מסעדה יהודית שסמוכה לבית הכנסת בעיר סיפר כי המסעדה שלו הייתה סגורה בשל הסגר הלילה שהוטל. להערכתו מתקפת הטרור לא כוונה נגד הקהילה היהודית: "התוקפים נראו לי מקצוענים וכנראה ידעו שהקהילה ומוסדותיה אינם פעילים בשעת המתקפה"

פוליטיקאים מרחבי אירופה פרסמו את תמיכתם באוסטריה בעקבות הפיגוע המזעזע הלילה בווינה.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר: "אני המום מאוד מההתקפות האיומות בווינה הלילה. המחשבות של בריטניה הן עם תושבי אוסטריה - אנו עומדים מאוחדים איתכם נגד הטרור".

שרת הפנים של בריטניה פריטי פאטל צייצה בטוויטר: "אני המומה מאוד ועצובה מהאירוע שהתרחש הערב בווינה. המחשבות שלי הן עם כל מי שנפגע ואנחנו מוכנים לתמוך בכל דרך שאנחנו יכולים".

נשיא צרפת עמנואל מקרון נשבע כי אירופה לא תשתחווה בפני טרוריסטים בעקבות הירי בווינה ביום שני, בו לפחות שני בני אדם כולל תוקף אחד מתו וכמה נוספים נפצעו.

ראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה, אמר כי "אין מקום לשנאה ולאלימות בביתנו האירופי המשותף", שר החוץ שלו לואיג'י די מאיו צייץ כי "אירופה חייבת להגיב".

‏קנצלר אוסטריה אמר הלילה בטלוויזיה האוסטרית כי: ״אי אפשר לשלול מניע אנטישמי מכיוון שהאירוע התחיל באזור מאד מסוים אבל ברור לנו כי מדובר ביותר ממפגע אחד ושמדובר באירוע משולב״

‏״הרבה אנשים שואלים את עצמם איך ממשיכים מחר וזה כמובן תלוי איך הלילה הזה יתפתח. יש מפגעים שעדיין לא נתפסו. אני מבקש מהציבור להישאר בבתים או להישאר במקום שבו הם נמצאים כעת. מדובר בוודאות בפיגוע טרור, יש 15 פצועים, שוטר אחד שנורה אבל תודה לאל כבר לא נמצא בסכנת חיים.

‏״חיילי קוברה נמצאים כרגע בפעולה ומנסים לאתר מחבלים נוספים. אני מקווה שבשעות הקרובות הסכנה תיגמר אבל אני מבקש מכל התושבים לפתוח מחר בבוקר חדשות לפני שהם יוצאים החוצה״. כך דיווחה אנטוניה ימין בכאן 11.

וינה פיגוע טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד