כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
המתנה מסוכנת

המחסור ב-MRI: החולים שמתים בדרך לבדיקה

מחסור חמור במכשירי MRI בבתי החולים יוצר רשימת המתנה ארוכה של חולים לבדיקה, חלקם לא שורדים את ההמתנה הממושכת ומצבם מחמיר, או שהם פשוט מתים בדרך

המחסור ב-MRI: החולים שמתים בדרך לבדיקה
צילום במכונת MRI צילום: דוברות ביה"ח איכילוב

כמה מכשירי MRI יש בארץ? ובכן, תחזיקו טוב, 42 בלבד. זה המספר הכולל של המכשירים הנחוצים עבור מגוון גדול של מחלות, חולים וטיפולים, הפרוס בכל רחבי הארץ. בשוויץ למשל, שמספר תושביה דומה לישראל, יש 200 מכשירים כאלו.

בעבר מצבנו היה גרוע יותר. מי שחולל מהפך בתחום היה שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן שהוביל מהלך לאישור רכישת מכשירים נוספים, בין השאר לבתי בחולים בפריפריה שעד אז מכשיר כזה לא היה בתחומם, אך למרות המכשירים החדשים שנוספו בשנים האחרונות, עדיין ישראל נמצאת בפיגור חמור ביחס למדינות אחרות בעולם, במספר מכשירי ה-MRI שיש לה לכל מיליון נפש.

מנתוני מרכז המחקר והמידע בכנסת, שנאספו לבקשת ח"כ אופיר כץ, עולה כי בשנה החולפת לא קידם משרד הבריאות אפילו רכישת מכשיר אחד. הנתונים שפורסמו בידי אדיר ינקו ב-ynet מתייחסים לשנת 2018 ומהם מתברר כי בישראל יש רק 42 מכשירים, בעוד המינימום הנדרש הוא 49. ארבעה מכשירים נוספים שנמצאים במערכת משמשים למחקר, ולא לבדיקות שוטפות.

ומה שמדהים הוא, שלמרות המחסור הכללי במכשירים הנחוצים, עדיין תושבי המרכז נהנים מזמינותם יותר מאשר תושבי הפריפריה. במחוז תל־אביב יש 7.5 מכשירי MRI לכל מיליון איש; במחוז המרכז 3.5; במחוז ירושלים 6.4; במחוז הדרום 4.1; במחוז הצפון 4 ובמחוז חיפה יש 3.8 מכשירים לכל מיליון איש.

ביחס לעולם מצבנו גרוע יותר. אם התעניינתם, מספר המכשירים ביוון הוא 29, בדרום־קוריאה יש 30. מחירו של מכשיר הוא בין 1.5 מיליון דולר לשני מיליון.

הזמינות הנמוכה של המכשירים מביאה לתורים ארוכים שנקבעים, לפעמים עם המתנה של יותר מחודש לבדיקה, וכן לכך שהמכשירים עובדים סביב השעון. לא פעם אדם מקבל זימון לבדיקה שתיערך לו בשעה 3 לפנות בוקר.  

מי שמנסה לשנות את המצב הוא ח"כ אופיר כץ שסיכם עם יו"ר וועדת הכספים ח"כ משה גפני להקים ועדת משנה בראשותו אשר תטפל בנושא.

MRI

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד