י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
להפנות לטיפול מתאים

מתח נפשי בחולי סרטן בתקופת מגפת הקורונה

חוקרים מארצות הברית מצאו כי זוהו שיעורים גבוהים ביותר בתקופת הקורונה של מתח נפשי ועומס גבוה באופן יוצא דופן של תסמינים הקשורים בכך בקרב חולי סרטן, החורגים מאמות המידה שנקבעו בעבר באוכלוסייה זו

מתח נפשי בחולי סרטן בתקופת מגפת הקורונה

חוקרים מהרווארד ומאוניברסיטת קליפורניה בארה"ב בחנו תשובות של 187 חולי סרטן מבוגרים בגיל ממוצע של 63.3 בשאלונים מקוונים שנשלחו אליהם בדוא"ל, בקשר לתחושות ולחוויות שלהם בשבועיים שקדמו לקבלת השאלונים, לגבי מתח נפשי הקשור לסרטן ומחלת נגיף הקורונה (קוביד-19).

59 מתוכם (31.6%) סווגו כסובלים ממתח נפשי, עם סבירות גבוהה להפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD), והושוו לקבוצה בת 128 איש שחבריה לא דיווחו על מתח נפשי.  

בקבוצת החולים שדיווחו על מתח נפשי נמצא כי תחושת הדיכאון הייתה שכיחה בשיעור של 71.2% (לעומת 25.4% בקבוצה שחבריה לא דיווחו על מתח נפשי), חרדה כרונית - 81.4% (לעומת 48.8%), חרדה בשל המגפה - 78% (לעומת 34.6%).

הפרעות שינה - 78% (לעומת 51.2%), תשישות בשעות הערב - 55.9% (לעומת 33.3%), פגיעה קוגניטיבית - 91.5% (לעומת 57.5%), כאב - 75.9% (לעומת 54.4%). 

עוד נמצא כי יחסית לקבוצה שלא סבלה ממתח נפשי, בקרב אלה שדיווחו על מתח נפשי גבוה הסרטן אובחן לראשונה לפני פחות שנים, הם היו בעלי תחלואה נלווית רבה יותר, ודיווחו על רמות גבוהות יותר של בידוד חברתי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי זוהו שיעורים גבוהים ביותר של מתח נפשי ועומס גבוה באופן יוצא דופן של תסמינים הקשורים בכך בקרב חולי סרטן, החורגים מאמות המידה שנקבעו בעבר באוכלוסייה זו, והתואמים לאלה האופייניים לבעלי PTSD שאינם חולי סרטן. 

מסקנת החוקרים הייתה כי בהתחשב בכך שמגפת הקורונה תשפיע ככל הנראה על הטיפול בסרטן לתקופה ממושכת, על הרופאים המטפלים להפגין ערנות בהערכותיהם את רמת המתח הנפשי והתסמינים הקשורים בכך אצל מטופליהם. נוסף על כך, לטענת החוקרים, יש להפנות חולים בסיכון מוגבר למתח נפשי לקבלת טיפול תומך מתאים. 

המחקר פורסם בכתב העת Journal of Pain and Symptom Management, 2.9.2020.

סרטן חרדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד