י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הוגשה לוועדת הסל

בשורה לסובלים מצרבת חריפה: התרופה בדרך

לא רבים יודעים, אך צרבת עלולה להתפתח אל מעבר לסוגיית אי הנעימות ויכולה לגרום לפגיעה בוושט. תרופה שהוגשה לוועדת הסל ואמורה להיכלל בסל תשפר את המצב

בשורה לסובלים מצרבת חריפה: התרופה בדרך
בית מרקחת צילום: דוד כהן, פלאש 90

לא רק צרבת: רבים בישראל סובלים מדלקת ושט אאוזינופילית, כשלמעשה לא מדובר בצרבת רגילה. מדובר במחלה נדירה של המערכת החיסונית בגוף האדם, מחלה כרונית במהלכה מתרחשת הצטברות של אאוזינופילים שהם תאי דם לבנים, אשר תפקידם העיקרי במערכת החיסון הוא חיסול זיהומים.

ההצטברות נגרמת כתגובה למזון, לאלרגנים או לריפלוקס חומצי (החזר קיבתי ושטי) ועלולה לגרום לנזק בלתי הפיך ברקמות הוושט. רקמת ושט פגומה יכולה לגרום לקושי ממשי בבליעת מזון ועל ידי כך לגרום למזון להיתקע בוושט, במהלך אכילה.

המחלה פוגעת באנשים בכל גיל, מכל מין ומכל מוצא אתני. במשפחות מסוימות קיימת נטייה לחלות במחלה ונטייה זו עוברת בתורשה. לעיתים אנשים הסובלים מדלקת ושט אאוזינופילית חולים גם במחלות אטופיות נוספות כגון אסתמה, אטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור) או אלרגיה למזון.

תסמיני המחלה הינם צרבות חוזרות ונשנות שאינן מגיבות לטיפול, קושי בבליעה, קושי בהעברת המזון לקיבה, כאבי בטן וחזה, שלשולים וירידה במשקל.

הטיפול המוצע כיום נחלק למספר אפשרויות, טיפול תרופתי, טיפול דיאטטי או שילוב של שניהם. הטיפול התרופתי הניתן עד היום הינו טיפול המעכב הפרשת חומצה בקיבה (PPI) או הכנה רוקחית של ג'ל המכיל סטרואיד שנלקח דרך הפה. אך לאחרונה פותחה תרופה ייעודית לטיפול במחלה המכילה את אותו הסטרואיד בצורת מתן ייחודית, אשר כבר אושרה בישראל והוגשה לסל הבריאות 2021 על ידי חברת רפא.

המחלה בישראל ובעולם נמצאת בתת אבחון משום שלעיתים החולים מאובחנים בטעות כסובלים מריפלוקס (החזר קיבתי ושטי) בעוד שהם סובלים מדלקת וושט אאוזינופילית ולכן אין במערכת הבריאות מספרים מדויקים, אולם על פי הערכה שיעור המחלה בישראל היא כי אחד מכל 5,000 אנשים מתמודד עם דלקת ושט אאוזינופילית. התקווה היא שהתרופה החדשה אכן תיכלל בסל, מה שיקל את ההתמודדות על החולים במחלה.

צרבת תרופה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד