ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
ידיעה מרעישה לחסידים

ניצחון לחב"ד: השופט אישר לתפוס נכסים של רוסיה

ידיעה מרעישה בחב"ד: שופט מחוז אמריקני אישרר שוב את הזכות של חב"ד לתפוס נכסים של רוסיה לאחר ש'אוסף שניאורסון' בו נמצאים למעלה מ-12 אלף ספרים של האדמו"ר החמישי לבית חב"ד - הרבי הרש"ב, נמצא עדיין בשבי בידי שלטונות רוסיה

ניצחון לחב"ד: השופט אישר לתפוס נכסים של רוסיה
לאחר דיון בבית המשפט בשנה שעברה צילום: באדיבות המצלם

בצל סערת הבחירות באמריקה ומתחת לראדאר התקשורתי יצאה פסיקה דרמטית בסוף השבוע האחרון לטובתה של תנועת חב"ד ונגד מדינת רוסיה. 

שופט המחוז האמריקני רויס למברט אישרר שוב את הזכות של חב"ד בארה"ב "לזהות ולתפוס נכסים של ממשלת רוסיה", זאת לאחר שנדחה ערעורה של ממשלת רוסיה על ההחלטה שהתקבלה בשנת 2010, בעקבות סירובה של רוסיה לשחרר את הספרים של "אוסף שניאורסון" השוכן ברובו עדיין בספריית לנין ושייך לאדמו"רי חב"ד. 

בפסק הדין ביום שישי התיר למברט לאגודת חסידי חב"ד בארה"ב לזהות ולתפוס את הנכסים הכספיים של ממשלת רוסיה המוחזקים בארצות הברית.

מדובר בפסיקה דרמטית שיכולה להחריף את היחסים המעורערים גם כך בין המעצמות רוסיה וארה"ב, ניתן גם לומר שלמרות שארה"ב נמצאת לצידה של חב"ד בכל הסאגה הזו, אבל דווקא למהלך הזה של תפיסת נכסים של רוסיה על אדמת ארה"ב מחלקת המדינה ואנשי משרד החוץ של ארה''ב הביעו את התנגדותם למהלך. למרות זאת השופט צידד בעמדתה של תנועת חב"ד ומחייב את רוסיה והרשויות בארה"ב לגלוט נכסים ולחלט אותם לטובת חב''ד כל עוד ספרי אדמו"רי חב"ד לא יחזרו לספרייתו של הרבי מליובאויטש.

כזכור, רוסיה הוציאה צו מעצר נגד מנהל ספריית אגודת חסידי חב"ד ליובאויטש הרב שלום בער לוין וזה הגיב בנאום שנשא בניו יורק, הוא התייחס לצו המעצר שהוצא נגדו על ידי רוסיה לפני ונתן הצצה למערכה אותה הם מנהלים מטעם חבד תוך כדי שהוא חושף נתונים היסטוריים שלא היה ידועים

ספרייתו של הרבי מליובאויטש שהרב לוין עומד בראשה, הסמוכה למרכז חב"ד העולמי בניו יורק 770, מונה כיום כמיליון ספרים כתבי יד נדירים וחפצים מגדולי החסידות בכל הדורות והיא נחשבת לאחת הספריות היהודיות החשובות ביותר בעולם. הרבי בעצמו היה איש ספר במלוא מובן המילה, אנשי הספרייה מעידים כי הרבי הכיר כל ספר בעל משמעות הקיים בספרייתו.

לדברי הרב לוין, "בקרב הציבור הכללי ידוע הרבי כמנהיג העם היהודי בדורו, וכמי שהקים רשת שלוחים להצלת העם, מפעל השלוחים והשליחות המפורסם המהווה תשובה לאתגרים הרבים שעמדו בפני העם היהודי בשנים שלאחר השואה עד ימינו.

"אך משום מה לא שמים לב לעובדה שנכון להיום אין בהיסטוריה היהודית מאז ומעולם אישיות יהודית תורנית בקנה מידה של הרבי שהוציאה לאור כל כך הרבה ספרים פרי תורתו. משנתו התורנית על כל חלקי פרד"ס, פרוסה נכון להיום על פני למעלה מ-250 כרכים. בגאונות שאין דומה לה, זה משהו בלתי נתפס. ומכאן מובנת מה היתה המשמעות של הספריה בחיי הרבי ובחיי חסידות חב"ד בכלל".

חלק נוסף של הספריה הנקרא 'אוסף שניאורסון' ובו נמצאים למעלה מ-12 אלף ספרים שהינם אוסף ספריו הקדושים של האדמו"ר החמישי לבית חב"ד - הרבי הרש"ב, נמצא עדיין בשבי בידי שילטונות רוסיה ומאוכסן ברובו בספריית לנין במוסקבה.

הרבי שיגר שתי משלחות מיוחדות במטרה לפדות את הספרים מידי הרוסים ולהשיבם לספרייתו, המשלחת האחרונה שיצאה בשנת תשנ''א פועלת עד היום ללא לאות להצלת הספרים.

מלבד הרב לוין המשלחת מונה עוד שלושה חברים שנחשבים מבכירי שלוחי חב''ד בעולם כיום. השליח הראשי לקליפורניה הרב שלמה קונין, "הצדיק מלניגרד" הרב יצחק קוגן וראש מפעל השליחות של חב"ד בישראל יו"ר צעירי חב"ד הרב יוסף אהרונוב.

רוסיה מחוייבת לפי פסק הדין להשיב את הספרים וכי כל יום רוסיה תיקנס בסכום של 50 אלף דולרים, במקביל החלה רוסיה בסידרת מהלכים חשאית מול תנועת חב"ד ששיאה היה בועידה חשאית בעיר הלינסקי בירת פינלנד.

בגלל חשאיותה, מיקומה והמועד בה נקבעה, משתתפי הפגישה לא יכלו להגיע בטיסות סדירות אלא במטוסים פרטיים בלבד.

מצרפת יצא מטוס שעל סיפונו צוות עורכי הדין של חב''ד והרבנים לוין אהרונוב וקונין, מניו יורק הגיע מטוסו הפרטי של המליארדר היהודי רון לאודר שטס תשע שעות יחד עם מזכירו האישי של הרבי מליובאוויטש ומי שעומד בראש המשרדים העולמיים של חב''ד כיום הרב יהודה קרינסקי, וממוסקבה יצא מטוסו הפרטי של האוליגרך הרוסי מישה פרידמן ומי שנחשב יד ימינו ומקורבו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יחד עם הרב יצחק קוגן.

מטרת הפגישה היתה ברורה: רוסיה משיבה את הספרים לספריית חב"ד בארה"ב ומסיימת את הסאגה.

העיר הלניסקי נבחרה כברירת מחדל מאחר ועורכי הדין של חב''ד סירבו להגיע למוסקבה מחשש לתרגיל רוסי וכך נבחרה בירת פינלנד בגלל קירבתה לגבול הרוסי מחד ובגלל מיקומה הנייטרלי מאידך.

הכפור השורר דרך קבע בעיר היה באותו יום קשה מנשוא עם שלג עד. מבעוד מועד נשכר חדר ישיבות בנמל התעופה, בו התנהלה הועידה. האוליגרך מישה פרידמן נתן את מילתו כי הוא הגיע לישיבה לאחר שישב עם הגורם הכי בכיר בקרמלין וכי הוא משמש כשליחו האישי בפגישה זו.

בסיום הועידה הוחלט כי ייערך טקס בקרמלין להשבת הספרים יחד עם הנשיא פוטין. הנוכחים החליטו כי רון לאודר יחד עם הרב אהרונוב והרב קוגן ימשיכו עם הנגיד פרידמן למוסקבה, והשאר חזרו עם מטוסיהם לביתם.

כמה ימים לאחר מכן מבצע נשיא רוסיה סיבוב פרסה ומפתיע את כולם. פוטין מגיע אישית למוזיאון לסובלנות שבנתה חב"ד במרכז מוסקבה, וכשתמונתו של הרבי ניצבת לצידו הוא מצהיר כי הספרים יועברו למוזיאון ולא יוחזרו לספרייתו של הרבי בארה"ב. מסתבר אם כן שפוטין חזר בו ברגע האחרון והחליט לאכזב את חב''ד.

לדברי הרב לוין "הרבי הבהיר מעל לכל ספק בעל פה ובכתב, כאשר הובעה בפניו הצעה שכזו לעשות ספריה מיוחדת על אדמת רוסיה לאוסף שניאורסון, הוא שלל זאת בתוקף".

"הגילוי הזה על ועידת הלניסקי בעצם חושף כי למרות שרוסיה הודיעה שהיא איננה מתייחסת להליך המשפטי המתנהל בארה"ב מסתבר שההליך משפיע מאוד".

גורמים בחב"ד אומרים כי "ההליך המשפטי נמצא בעיצומו, ואין סיבה שארה"ב ורוסיה לא ימצאו את הנוסחה הנכונה לפיה הספרים יושבו לספריית הרבי, בהליניסקי זה לא הלך. בפעם הבאה זה בהחלט ילך" הם אומרים.

עד היום לא פורסמו פרטים רבים על מה שעושה המשלחת מול רוסיה וארה"ב בעשרים השנים האחרונות בנושא. חברי המשלחת מתנהלים בחשאיות גמורה בכל הנוגע להליכים המתנהלים להצלת הספרים, מי שמנדבים מידי פעם מידע הם הרבנים לוין וקונין.

במשך השנים נקשרו בפרשה זו אילי הון מפורסמים ביניהם, איל ההון הבריטי רוברט מקסוואל הטלפון האחרונה שקיים על היאכטה המפוארת שלו לפני שנעלם בגלי הים היתה עם הרב אהרונוב בנוגע לאוסף שניאורסאהן, המיליארדר היהודי ארמונד האמר, וכאמור המיליארדר רון לאודר והאוליגרך מישה פרידמן.

בעוד חברי המשלחת מביעים את עמדתם, דווקא חבר המשלחת הישראלי הרב יוסף יצחק אהרונוב שלפי הניטען הינו הרוח החיה מאחורי המהלכים סוכר את פיו ולא מוכן לגלות מה הם המהלכים הבאים במשחק השחמט מול המעצמות.

יחד עם זה בחב"ד אומרים כי "מי שמכיר את חברי המשלחת יודע שלא בכדי הם נבחרו אישית על ידי הרבי בכדי לפדות את הספרים מרוסיה, מדובר ב'אנשי ברזל' שמאמינים בכל מילה ומילה של הרבי ומוכנים ללכת עד סוף העולם במסירות נפש וזאת בידיעה ברורה ללא פיקפוק שיום יבוא והם ישובו יחד עם הספרים על אפם ועל חמתם של מנהיגים ומעצמות על".

ספריית שניאורסון בית המשפט הרבי מליובאויטש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד