י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
שווה עשרות מיליונים

לאחר יותר מ-30 שנה: הדירה תעבור מנתניהו למדינת ישראל

לאחר עשרות שנים, סאגת הרישום של מעון שגריר ישראל באו"ם שהייתה עד כה על שמו של שגריר ישראל באו"ם דאז בנימין נתניהו, כשמדינת ישראל דורשת ממנהלי הבניין להעביר את רישום הדירה, השווה כיום עשרות מיליוני שקלים לרשותה הרשמי של המדינה. בימים האחרונים נתניהו חתם על מסמך מיוחד, ונראה כי הסאגה קרובה לסיום

לאחר יותר מ-30 שנה: הדירה תעבור מנתניהו למדינת ישראל
בנימין נתניהו צילום: פלאש 90

מדינת ישראל רכשה ב-1986 תמורת 99 אלף דולר בלבד מאיש העסקים רוי צ’אק, דירה שתשמש את שגריר ישראל באו"ם. הדירה נרשמה על שמו של שגריר ישראל באו"ם דאז בנימין נתניהו. הדירה ששוויה מוערך כיום בעשרות מיליוני שקלים. עמדה בשנים האחרונות במוקד סאגה משפטית, במשרד החוץ מאשרים הערב (ראשון) כי הנושא לקראת פתרון, בקרוב תעבור הדירה ותירשם על שמה של מדינת ישראל.

בדירה הממוקמת באזור היוקרתי, בשדרה החמישית במנהטן, מתגורר כיום שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן ובני משפחתו, כשהיא עדיין רשומה על שמו של השגריר לשעבר ראש הממשלה נתניהו.

על פי הפרסום ב'גלובס', משרד החשב הכללי במשרד האוצר אמר כי לבקשת משרד המשפטים הועבר לידי ראש הממשלה נתניהו מסמך לחתימה המצהיר כי הנכס איננו שלו אלא של מדינת ישראל, נתניהו שמכיר בזכותה של המדינה על הדירה, חתם על המסמך, וכיום "המסמך הועבר למשרד החוץ, והוא הגורם המטפל" אמרו במשרד החשב הכללי.

ממשרד החוץ נמסר בתגובה ל'גלובס' כי "סוגיית תיקון הרישום הפורמלי עדיין מטופלת באמצעות מו"מ משפטי מול הנהלת הבניין, לכל הנוגעים בדבר ברור כי הדירה בבעלות מדינת ישראל".

תחילתה של הסאגה בשנות ה-80 עת החליטה מדינת ישראל לרכוש מספר דירות בניו יורק שישמשו כמעונם הרשמי של שליחי המדינה בחו"ל מטעם משרד החוץ ומטעם משרד הביטחון. בנוסף נרכשו שתי דירות בבניינים המנוהלים בשיטת 'קו-אופ' - שהינה מבנה אחזקת נכסים המקובל בניו יורק. בעלי המניות הרשומים כחברים ב'קו-אופ' מחזיקים בדירות לפי הסכם חכירה בינם לבין ה'קו-אופ', הסבירו ב'גלובס' והוסיפו, בשנת 1986 נרכשה הדירה שאותה שכרה המדינה בבניין בשדרה החמישית, במטרה שתמשיך ותשמש כמעונו הרשמי של ראש משלחת ישראל לאו"ם. לאור סוג ההתאגדות (קו-אופ) בה נמצאת הדירה נרשם "שטר המניות" של הדירה כמקובל על שם שגריר ישראל לאו"ם דאז, בנימין נתניהו, בהיותו ראש המשלחת לאו"ם. אולם למרות שעברו כ-34 שנים מהרכישה, הדירה נותרה רשומה על שמו של נתניהו .

במשרד החוץ התגוננו וכבר ב-2018 הסבירו כי "הנהלת ה’קו-אופ’ היא בעלת שיקול דעת רחב בכל הנוגע לאופן ניהול הבניין, ובכלל זה אופן רישום שטרי המניות של בעלי המניות ב’קו-אופ’. ואכן, הנהלות הקו-אופ מקשות מאוד על עדכון הרישום של שטר המניות בעת חילופי דיירים, והחל מ-2016 מתנהל מאבק משפטי בין מדינת ישראל לבין חברת האחזקות על רקע ניסיונות המדינה להעביר את הדירה בשדרה החמישית במנהטן על שם המדינה".

בעוד האשמה בסאגה המתמשכת מוטלת על התנהלות ה'קו-אופ', ב'כלכליסט' פורסם בשם גורם המעורה בפרשה כי הסיבה לדרישה התמוהה קשורה במגוריו של השגריר האחרון דנון, שיחסיו עם השכנים בבניין לא היו מיטביים. עוד ציין אותו גורם כי כי לאורך כל מגורי השגרירים הקודמים לא הועלתה על ידי הנהלת הקו-אופ דרישה המגבילה את זהות הדיירים בבניין. מנגד יש מי שטוענים כי הרקע למחלוקת מצוי בדרישה של ה"קו-אופ" ממשרד החוץ לשפץ את הדירה, דבר שלא נעשה בפועל. סיבה נוספת לקשיים שמערים ה'קו-אופ' היא ההשלכות של מגורי דיפלומטים ישראלים בבניין כמו סוגיות אבטחה, מה שמעורר הסתייגות מצד כמה מדיירי הבניין.

או"ם גלעד ארדן ראש הממשלה בנימין נתניהו שגריר ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד