ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
לרגל אישור ההסכם

ראש הממשלה: "השגנו פריצת דרך ראשונה ביחסי ישראל והעולם"

רה"מ נתניהו נשא נאום ארוך במליאה לרגל אישור כינון היחסים הדיפלומטיים עם בחריין | בדבריו התייחס רה"מ להודעה הדרמטית של חברת 'פייזר' על החיסון שבדרך, הסכמי השלום האזוריים, והיחסים עם הידידה הגדולה-ארה"ב

ראש הממשלה: "השגנו פריצת דרך ראשונה ביחסי ישראל והעולם"
נתניהו נואם במליאה צילום: הדס פרוש - פלאש 90

בתום דיון ממושך בו לקחו חלק קרוב ל-80 דוברים, אישרה הערב (שלישי) מליאת הכנסת את ההודעה המשותפת בדבר כינון קשרי דיפלומטיה, שלום וידידות בין מדינת ישראל וממלכת בחריין ברוב של 62 תומכים מול 14 מתנגדים וללא נמנעים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם במליאת הכנסת בדבר כינון קשרי דיפלומטיה, שלום וידידות בין מדינת ישראל וממלכת בחריין, ודיבר גם הקורונה והמצב במשק.

"קיימתי הבוקר עוד ועידה דיגיטלית עם ידידיי, מנהיגי אוסטריה, דנמרק, צ'כיה, יוון, נורבגיה ואוסטרליה. אנחנו מתכנסים לעתים קרובות כדי להחליף דעות וללמוד זה מזה. המאבק בקורונה חובק עולם, מספר הנדבקים עצום, למעלה מ-50 מיליון. מספר המתים גם הוא עצום, למעלה ממיליון ורבע בני אדם. אבל היום, היום יש לנו חדשות טובות גם בקורונה וגם בשלום.

תחילה בקורונה, ההודעה של חברת 'פייזר' אתמול על פיתוח החיסון ביעילות של 90% היא בשורה גדולה מאוד לאנושות. זה ייקח עוד זמן, לא ימים, לא שבועות אבל גם לא שנים. אם רוצים להשוות את מלחמת העולם בקורונה למלחמת העולם השנייה, אתמול הייתה הנחיתה בחופי נורמנדי. זה ייקח עוד זמן, אבל הניצחון על הקורונה בוא יבוא, ולכן אין ספק שיש אור גדול בקצה המנהרה. אני צופה שעוד חברות יודיעו על התקדמות משמעותית בפיתוח החיסון, ואפשר שבזמן הקרוב ביותר.

יחד עם הייצור העצמי שלנו במכון הביולוגי אני פועל עם שר הבריאות יולי אדלשטיין ועם אנשי משרדו להביא חיסונים לאזרחי ישראל, רבים ככל האפשר, מהר ככל האפשר. צריך להבין שיהיה תור ארוך לחיסונים הללו, תהיה עליהם תחרות עזה. אנחנו מדינה קטנה וכדי שלא נידחה לסוף התור, אנו פועלים כבר עכשיו בכל הערוצים, ואני אישית פועל מול מנהיגי המדינות שמייצרות את החיסונים השונים כדי לנסות לזרז את אספקת החיסונים לכל אזרחי ישראל בלי יוצא מן הכלל - יהודים וערבים, חילונים וחרדים - כולם.

בינתיים אנחנו מתקדמים גם בתחומים אחרים. נקטנו צעדים חשובים ונחושים לבלימת התחלואה, והודות לשיתוף הפעולה של אזרחי ישראל הצלחנו להוריד את התחלואה בארץ לאחת הרמות הנמוכות בעולם המערבי, אבל כדי שנוכל להמשיך, אנחנו צריכים לפתוח בהדרגה ובזהירות את הכלכלה על פי מדדי התחלואה ועל ידי כך להמשיך להציל חיים רבים. וכדי שנמשיך להתקדם בכיוון הנכון עלינו להמשיך לעשות זאת יחד: להקפיד על מסכות, להקפיד על מרחק, להקפיד על היגיינה. אני אומר לכם אזרחי ישראל - שימו את המסכות מעל האף ותראו איך לאט לאט הכל נפתח.

במקביל, אנחנו מגבשים תכניות סיוע נוספות לכלכלה כדי לעזור לעסקים, לעצמאיים, למבקשי העבודה.

הנה עוד חידוש שלנו, אתמול יחד עם שרת התחבורה מירי רגב ועם שר הבריאות חנכנו בנמל התעופה בן-גוריון מעבדה חדישה לבדיקות קורונה של יוצאים ונכנסים. אנחנו מחברים בחזרה בבטחה את ישראל לעולם, כולל לשותפים החדשים שלנו להסכמי השלום. עשרות טיסות בשבוע שיהיו מישראל למדינות המפרץ וממדינות המפרץ לישראל.

חברי הכנסת, אדוני היושב ראש, לפני 41 שנים השגנו פריצת דרך ראשונה ביחסי ישראל והעולם הערבי. מנחם בגין ואנואר סאדאת חתמו על הסכם שלום בין ישראל למצרים. לפני 26 שנים, כפי שציינת, נחתם הסכם השלום השני, יצחק רבין והמלך חוסיין חתמו על הסכם השלום בין ישראל לירדן. ולאחרונה, תוך פחות מחודשיים, הבאנו שלושה הסכמי שלום ונורמליזציה נוספים. ההסכם שהשגנו עם נסיך הכתר של איחוד האמירויות, השייח' מוחמד בן זאיד. הסכם שהשגנו עם מלך בחריין, חמד בן עיסא אאל ח'ליפה, וההסכם שהשגנו עם מנהיגי סודאן.

חבר הכנסת סמי אבו שחאדה, אני רוצה לפנות אליך ואל חברות וחברי הרשימה המשותפת, אתם הצבעתם נגד הסכמי השלום עם איחוד האמירויות, והיום יש לכם ולך הזדמנות לתקן. אבל אל תדאג, אם לא היום, ניתן לכם בקרוב הזדמנות נוספת לתקן.

וכן, ההסכם שהשגנו עם מנהיגי סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן ועבדאללה חמדוכ. אלה הישגים שהם תולדה של מאמץ עקבי שעשינו במשך שנים, מגעים גלויים וסמויים רבים. אני אומר לכם, בעיקר סמויים. באותה מידה הם תולדה של מאמץ עקבי נוסף שהובלתי במשך שנים, מאמץ לביצור עוצמתנו ומעמדנו - מעמדנו במזרח התיכון, מעמדנו בעולם.

לפני שלושה שבועות, חברי הכנסת, אישרנו בכנסת את ההסכם עם איחוד האמירויות, היום אנחנו מתמקדים בהסכם החשוב עם ממלכת בחריין. אני מבקש להודות למלך חמד, מנהיג נכבד ונועז, על הנכונות שלו לבנות גשר של שלום בין ישראל לבחריין. בחריין היא מדינה קטנה עם שאיפות גדולות, יש לה נפט וגז טבעי, אבל היא לא מסתמכת רק עליהם. המשטר בבחריין מטפח כלכלה חופשית, כלכלה צומחת, כלכלה של מסחר מקוון, של טכנולוגיית פיננסים, של בנקאות, של תיירות. הקהילה היהודית בבירה מנאמה, זוכה לחופש ולסובלנות. אגב, סובלנות גם כלפי נשים, לא רק נשים יהודיות, נשים בכלל.

ההסכמים שקידמנו עם בחריין לכינון היחסים הדיפלומטיים לשיתוף פעולה עסקי, וטיסות ישירות שבועיות לשני הכיוונים, ההסכמים הללו הם מנוף אדיר לכלכלה שלנו, מנוף אדיר כאן ועכשיו. כמעט בכל יום אנחנו רואים בשורות מרגשות. אוניות מאיחוד האמירויות ממשיכות לפרוק מטענים בנמל חיפה, אני מציע לכם ללכת לראות את זה, זה פשוט מדהים. משלחת רשמית של ראשי ארגוני העסקים בישראל נמצאת כעת בדובאי, תוצרת חקלאית מישראל שמסומנת בדגל ישראל, נמכרת בשווקים באיחוד האמירויות. טיסות מסחריות של ישראל חולפות בשמי סודאן, וכך מתקצר משמעותית זמן ההגעה לאפריקה וגם לדרום אמריקה. וגם הטיסות להודו, בזכות המעבר בשמי סעודיה, הופכות קצרות יותר וזולות יותר. בזכות השלום נוכל לחבר צינורות להולכת נפט מהמפרץ הפרסי לישראל, ומכאן לאירופה. זו מהפכה אנרגטית של ממש.

כל הסכם, עם כל מדינה, הוא נדבך בבניין השלום - ביבשה, בים, באוויר. אומרים שהשלם גדול מסך כל חלקיו, אז אני אומר במקרה שלנו - השלום גדול מסך כל חלקיו. זהו שלום בין עמים, שלום של כבוד הדדי, שלום תמורת שלום.

חברי הכנסת, השלום המשולש עם האמירויות, עם בחריין והנורמליזציה עם סודאן, לא נפל עלינו סתם כך מהשמיים. הוא בא לא רק כתוצאה מהרצף של אותם מגעים דיפלומטיים וביטחוניים שקיימנו במשך שנים ארוכות. הוא בא משינוי מדיניות. בעשור האחרון ממשלות ישראל בהנהגתי מטפחות בשיטתיות את עוצמתנו, בביטחון, בכלכלה, בטכנולוגיה, בסייבר, ביחסי החוץ, בכל התחומים. ישראל החזקה מקרבת אליה מדינות ערביות אחרות, ביניהן כאלה שעדיין לא נתנו פומבי לנורמליזציה הנרקמת בינינו. אבל אני מבקש לומר לכם שניצני הנורמליזציה כבר שם, בהמתנה ללבלוב. אם נמשיך במדיניות שהתוויתי, אני משוכנע שהפריחה תיראה גם מעל פני השטח ויהיו עוד מדינות שיצטרפו רשמית למעגל השלום. המעגל הזה יתרחב ועמו היציבות והשגשוג, ויחד נעמוד כחומה בצורה מול האסלאם הקיצוני בהובלת איראן.

הגישה הזאת הוכיחה את עצמה, בניגוד לגישה הישנה שהתנתה כל תזוזה ביחסי ישראל ומדינות ערב, ולו הקטנה ביותר, בהסכמה פלסטינית. הווטו הפלסטיני פשוט תקע את השלום. מאז הצהרת בלפור ועד היום הפלסטינים מסרבים להכיר בזכות קיומה של מדינת הלאום של העם היהודי בארץ ישראל. הם דורשים נסיגות לקווי 67', עקירת רבבות ישראלים מבתיהם, הצפת ישראל בפליטים, חלוקת ירושלים ועוד דרישות כאלה וכאלה שאף ממשלה אחראית בישראל לא תוכל להסכים להן. ולכן, אם נהיה תלויים בסרבנות הפלסטינית להרחבת השלום, ניאלץ לחכות עוד שנים ארוכות. אבל אני מאמין שדווקא הסכמי השלום עם העולם הערבי יכולים להביא בסופו של דבר להתפכחות של הפלסטינים, וייתכן שכתוצאה מכך הם יוותרו על הדרישות הקיצוניות שלהם שפירושן המעשי הוא השמדת ישראל, ורק כך תיסלל סוף סוף הדרך לשלום אמת בינינו.

ההתפתחויות ההיסטוריות שהובלנו במזרח התיכון בעשור האחרון מתוות את הדרך הנכונה לאזור כולו. עבדנו רבות על הסכמי השלום, וארצות הברית של אמריקה סייעה רבות למימושם, ואני מקווה שהיא תמשיך בדרך זו. אני שוב רוצה להודות מעל במת הכנסת לידידינו הגדול, לידידי דונלד טראמפ, על התמיכה האדירה שהוא נתן למדינת ישראל - הכרה בירושלים כבירת ישראל, העברת שגרירות ארצות הברית אליה, הכרה בריבונותנו בגולן, עמדתו הנחרצת נגד איראן, תמיכתו העקבית באו"ם, חיזוק קשרי הביטחון והסכמי השלום. אני מברך על כך שידידי ג'ו ביידן ואיתו קמלה האריס בירכו על הסכמים אלה.

שמעתי אתמול את ראש האופוזיציה, שאיננו נמצא כאן, אומר בפומפוזיות, בפסקנות מלאת חשיבות עצמית, שאני, זה ציטוט, "הזנחתי את הקשרים עם המפלגה הדמוקרטית". 38 שנים אני משקיע מאמצים בלתי פוסקים בחיזוק היחסים שלנו עם ארה"ב, על כל הספקטרום הפוליטי שלה. עם הנשיאים, עם הקונגרס והסנאט, עם דעת הקהל, לרבות מאות רבות של ראיונות בטלוויזיה, ברדיו, בכלי התקשורת מימין ומשמאל. הוא יסביר לי איך לשמר את הקשר עם שתי המפלגות? זה אבסורד. קודם כל אני מקיים קשר חם וארוך-שנים עם ג'ו ביידן, שאותו פגשתי לראשונה כסנאטור צעיר כשכיהנתי כציר ישראל בוושינגטון ב-1982. מאז נפגשנו ושוחחנו הרבה מאוד פעמים.

אבל לא אשכח שני רגעים שהם חרוטים בזכרוני ובלבי: את הדברים המרגשים שהוא אמר על אבי אחרי פטירתו ב-2012, ואת שיחתנו הממושכת כשצלצלתי אליו אחרי מות בנו בּוֹ ב-2015. יש דברים שהם מעבר לפוליטיקה ומעבר לדיפלומטיה.

וביחס לשנים האחרונות, הנה העובדות: בכל פעם שאני מגיע לגבעת הקפיטול, אני פוגש תמיד, אבל תמיד, את מנהיגי שתי המפלגות, הן בקונגרס והן בסנאט. וכשהסנאטורים וחברי קונגרס באים לישראל, אני אוהב לפגוש כל אחד ואחת מהם – בזמן שלום, בזמן מלחמה, בכל עת. דמוקרטים ורפובליקנים – אין שום הבדל. כי אני מאמין שחיזוק התמיכה הדו-מפלגתית בישראל הוא נדבך-יסוד במדיניות החוץ שלנו.

בשנים 2020-2017, בזמן הממשל הרפובליקני של הנשיא טראמפ, היו 292 ביקורים של חברי קונגרס וסנאטורים שביקרו בישראל – וזה מספר עצום. אני פגשתי את כולם, בלי יוצא מן הכלל. מתוכם פגשתי 134 דמוקרטים – זה כמעט חצי – וביניהם כל האישים הבכירים של המפלגה הדמוקרטית, לרבות יושבת-ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי, איתה נפגשתי 4 פעמים, הסגן שלה, סטני הוייר, שגם איתו נפגשתי 4 פעמים, מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנאט צ'אק שומר, שגם אותו אני מכיר קרוב ל-40 שנה, וקמלה האריס בביקורה כאן ב-2017.

אדוני היושב ראש, למען הסדר הטוב, הבאתי לך את הרשימה של כל הביקורים הללו, שהוכנה על ידי אגף הביקורים הבינלאומי במל"ל, ואתה מוזמן למסור אותו ליו"ר האופוזיציה או לכל חבר כנסת שיחפוץ בכך.

אני רואה חשיבות עצומה להסביר את מדיניות ישראל לשני צדי הבית, אבל אני לא רק מסביר את עמדות ישראל, אני גם עומד עליהן, ואין שום הבדל אם זה ממשל רפובליקני או ממשל דמוקרטי.

כשהייתי סגן שר בזמן הממשל הרפובליקני של הנשיא בוש האב, עמדתי בתוקף מול לחץ שהופעל עלינו על ידי מזכיר המדינה באותה עת. כראש הממשלה בזמן הממשל הדמוקרטי של הנשיא קלינטון, כשהיו חילוקי דעות על דברים חיוניים לישראל, עמדתי בתוקף גם שם על האינטרסים שלנו. בממשל של הנשיא בוש הבן, כשהיה לחץ עלינו להפסיק את מבצע חומת מגן, נסעתי לוושינגטון כאזרח, בשליחותו של ראש הממשלה דאז אריאל שרון, ודיברתי עם 50 סנאטורים משתי המפלגות, כמובן רפובליקנים ודמוקרטים, כדי להדוף את הלחץ הזה מצד ממשל רפובליקני. ובממשל הנשיא אובמה כשעמדנו מול הדרישות לוויתורים מסוכנים לפלסטינים ומול הסכם הגרעין עם איראן שראיתי בו סכנה קיומית למדינת ישראל, גם כאן לא היססתי לעמוד בתוקף על האינטרסים החיוניים שלנו.

בניגוד לטענות השווא, זה לא פגע ולא הרס ביחסים שלנו עם אמריקה כי הברית האיתנה בינינו איתנה גם כשיש חילוקי דעות עם הממשלים השונים. אני גאה מאוד על כך שלמרות חילוקי הדעות עם הנשיא אובמה, הגעתי איתו להסכם על חבילת סיוע צבאי לישראל בהיקף של 38 מיליארד דולר, חבילת הסיוע הגדולה בהיסטוריה. ולכן חברי הכנסת, מה שאני רואה לנגד עיניי זה לא דמוקרטיים ולא רפובליקנים, זה רק מדינת ישראל. אני מחויב לעמוד על האינטרסים החיוניים לקיומנו ולעתידנו, וכך אמשיך לעשות גם עם הממשל האמריקני הבא. כך צריך לנהוג ראש ממשלה בישראל. לא בהרכנת ראש, ולא בהתרפסות, גם לא ביהירות, אלא בתבונה, באומץ לב ובזקיפות קומה של אדם שנאבק למען עמו, למען ארצו ולמען מדינתו.

חברי הכנסת, הסכמי אברהם ייזכרו לדורות כמסד השלום בין ישראל למדינות ערב במאה העשרים ואחת. לאברהם אבינו נאמר לפני אלפי שנים: "ונברכו בך כל משפחות האדמה". והיום, בני אברהם, יהודים ומוסלמים, משלבים ידיים כדי להביא ברכה לאנושות. נוסיף לפעול מתוך עוצמה ואמונה בצדקת דרכנו לביסוס הקשרים עם בחריין, עם איחוד האמירויות ועם סודאן - ועם מדינות נוספות בעזרת ה'".

הסכם שלום ביבי נתניהו קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד