י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"כמו בשפעת"

נסיינים של 'פייזר': "אחרי החיסון, הרגשנו כאבי ראש"

בעוד החברה מצהירה כי היא קרובה להשלמת הניסוי, מצהירים נסיינים ל'דיילי מייל' הבריטי שהחיסון אותו קיבלו גרם להם לתגובה. חלק דיווחו על כאבי ראש, ויש מי שסיפר על "תחושה כמו אחרי הנגאובר"

נסיינים של 'פייזר': "אחרי החיסון, הרגשנו כאבי ראש"
מזרק צילום: pixabay

יותר מ-45,500 אנשים משש מדינות שונות השתתפו בשלב הניסוי בבני אדם שמהווה את השלב השלישי בחיסון של "פייזר", והחברה הודיעה היום על 'הצלחה מרשימה' והצהירה כי היא 'קרובה להגעה למטרה'. ההודעה גרמה להתלהבות של ממש, אך יש מי שדואג לצנן את ההתלהבות.

בכתבה שפורסמה ב'דיילי מייל' הבריטי, מתראיינים מספר נסיינים שהשתתפו בניסוי הקליני שמדווחים על תופעות הלוואי שחוו במהלך הניסוי, ביניהן כאבי ראש, חום גבוה וכאבי שרירים, בדומה לחיסון השפעת. עם זאת, מאחר שאחרי הכול התגובה מעידה על כך שהחיסון עושה את שלו בגוף והוא נלחם בנגיף, כמו גם בשל העובדה שלפחות חצי מהנסיינים קיבלו חיסון דמה (פלצבו), אי אפשר להתייחס לעדויות אלו עד שתתבהר התמונה המליאה בידי החוקרים העורכים את הניסוי.

כך למשל אשה בת 45 ממיזורי, סיפרה שהיא קיבלה את המנה הראשונה של החיסון בספטמבר ואת השנייה באוקטובר. היא מספרת כי לאחר המנה הראשונה היא סבלה מכאבי ראש, חום גבוה וכאבים בגוף, תסמינים שדומים לאלה המופיעים לאחר חיסון השפעת. לדבריה, לאחר המנה השנייה, התסמינים אף החמירו.

מנגד, גלן דשילדס, 45, נסיין אחר שהשתתף בניסוי הקליני, סיפר כי התסמינים היו חמורים יותר דווקא לאחר המנה הראשונה, אך הם נעלמו תוך זמן קצר. לדבריו, התסמינים היו דומים ל"הנגאובר חמור". לדבריו, "התחלתי להרגיש רע כשחזרתי הביתה לאחר החיסון... שכבתי על הרצפה במשך שלוש שעות וישנתי. כשהתעוררתי גוועתי ברעב, ככל הנראה בשל הסטרואידים שיש בחיסון וכנראה שאכלתי יותר אוכל ב-24 שעות שלאחר החיסון ממה שאכלתי כל חיי". הוא הוסיף כי לאחר המנה השנייה התסמינים היו קלים יותר והרגישו יותר כמו "הנגאובר רגיל".

אך למרות התגובה, ואולי דווקא בגללה, סבור גלן שהחיסון יהיה יעיל. "דווקא התגובה גרמה לי לחשוב שהחיסון יהיה יעיל ואני מתרגש מהחדשות על כך שהחיסון נמצא עד כה יעיל".

בריאן, מהנדס בן 42 מג'ורג'יה ונסיין נוסף שהשתתף בניסוי הקליני, לא חש כל תסמינים, ולדבריו הדבר נובע ככל הנראה מכך שהוא משתייך לקבוצה שקיבלה את חיסון הדמה, הפלצבו. פרט לכך, הוא נדבק בנגיף הקורונה לאחר שקיבל החיסון. את שתי המנות.

בארץ, לעומת זאת, התנסו עד כה בחיסון נסיינים בודדים (קרוב ל-20 נכון לעכשיו) אך איש מהם לא דיווח, לפחות ככל הידוע, על תסמינים חריגים. עד כה הצהירו הנסיינים השונים בראיונות שנערכו עמם בתקשורת כי הם לא פיתחו כל תסמינים. האם זה אומר שהחיסון יעיל, או שדווקא בשל כך היעילות שלו מוטלת בספק?

קורונה חיסון לקורונה חברת פייזר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד