כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
רצים מהר מידי?

מומחים תוהים: מי קבע שהחיסון של 'פייזר' אכן יעיל?

בעוד במדינת ישראל יוצאים מהכלים לאור חתימת ההסכם עם 'פייזר' ורכישת 8 מיליוני מנות חיסון, יש מי שתוהה באם לא מדובר בלהיטות מוגזמת. בדו"ח מחלקת המחקר של אמ"ן נטען: "פייזר עוד לא הוכיחה את רמת היעילות של החיסון"

מומחים תוהים: מי קבע שהחיסון של 'פייזר' אכן יעיל?
עובד מחקר בפיתוח חיסון לקורונה צילום: Basel Awidat/Flash90

מי קבע שהחיסון אכן יעיל? בעוד רה"מ מדווח לעם בהתרגשות על חתימת ההסכם עם 'פייזר' ("יום גדול לישראל") ועל כוונתה של המדינה לרכוש מהחברה האמריקאית לא פחות מ8 מיליוני מנות חיסון, יש מי שתוהה האם לא מדובר בלהיטות מוגזמת מצד המדינה, שממהרת לחתום על העיסקה עוד בטרם הצליחה 'פייזר' להוכיח שהחיסון מתוצרתה אכן יעיל.  

דו”ח שפרסם מרכז המידע הלאומי למערכה בקורונה וצוטט באתר ‘דוקטורס אונלי’, מונה מכשולים מורכבים שעומדים בפני החיסון לנגיף הקורונה של חברת 'פייזר', לצד ספק מתי יוכל לבוא לשימוש נרחב. מחברי הדו"ח גם תוהים האם ניתן לשווקו כאשר קיימים פערי מידע על מידת השפעתו על מהלך המגיפה בפועל. הדו"ח מעלה שאלות משמעותיות  לגבי יעילות תרכיב החיסון של ‘פייזר’.

"ההודעה שפרסמו פייזר וחברת BioNTech, השותפה הגרמנית שלה בפיתוח התרכיב המדובר, נסמכת על נתונים שטרם פורסמו בכתב עת רפואי מקצועי לאחר שעברו ביקורת עמיתים", נכתב בדו"ח שם הוסיפו מחבריו כי "כמו כן היא איננה מכילה נתונים ברורים המאפשרים לבחון האם מדובר בתרכיב חיסון המונע הדבקה של מחוסנים וכפועל יוצא מכך את הדבקת סביבתם או שמא מדובר בחיסון המונע מחלה בלבד ובפרט מחלה קשה. נתון שהוא בעל משמעות מכרעת להכלה ולריסון המגיפה”.

לפי הדיווח ב’דוקטורס אונלי’ "על אף הידיעות המעודדות אודות האפשרות לאישור תרכיב החיסון לשימוש במתווה אישור חירום עוד במהלך שנת 2020, מבקשים מחברי הדו”ח לציין כי ניצבים בפני החיסון הזה מספר מכשולים מורכבים בטרם יגיע לשימוש נרחב. זאת, לצד פערי מידע ממשיים באשר למידת השפעתו על מהלך המגיפה בפועל".

"הניסוי הקליני", כך קובע הדו"ח, "עודנו מתנהל ואישור תרכיב החיסון לשימוש עבור הציבור הרחב צפוי לארוך מספר חודשים. במהלך תקופה זו, תימשך בחינת בטיחות החיסון על אוכלוסיית המחוסנים (הנסיינים) כולה שנית. לעת עתה, מדובר בתרכיב חיסון המיועד לאוכלוסייה הבוגרת – בני 16 ומעלה וקיים פער מידע על מידת יעילותו עבור אוכלוסיות הקצה: התאמתו לאוכלוסיית הילדים עוד צפויה להימשך פרק זמן נוסף לאחר אישורו. כמו"כ, לפי שעה, לא פורסם מידע על יעילות החיסון בקרב אוכלוסיית הקשישים שהיא אוכלוסייה בסיכון, הנזקקת להגנת החיסון יותר מכל”.

בנוסף העלו מחברי הדו"ח את השאלה הטכנית -  כיצד ניתן יהיה לשווק את החיסון בטמפרטורה של מינוס 70 מעלות שאחרי ההוצאה מההקפאה הזו, החיסון בתוקף לחמישה ימים בלבד. זאת בעוד ש’פייזר’ תכננה מכלים ייעודיים להובלה, שמכילים בין 1,000 ל-50,00 מנות חיסון בלבד כאשר יש לנצל אותם בפרק זמן קצר של חמישה ימים.

למרות זאת, כאמור, בישראל התקדמו במהירות לסגירת הסכם מול החברה, כאשר רה"מ נדרש להיכנס לעובי הקורה ולפעול מול המנכ"ל היהודי של 'פייזר' כי יסכים לשיווק החיסון לישראל. האם בסופו של דבר יתברר כי הצעד, שכרגע נחשב כהצלה, יתברר כמיותר ואפילו כאכזבה?

חיסון לקורונה פייזר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד