כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
פרופיל

מיהו הטרוריסט שחיסלה ישראל בלב טהרן

ביומיים האחרונים עומד בראש הכותרות בעולם חיסולו של מס' 2 בארגון הטרור אל קאעידה על ידי ישראל ובהוראת ארה"ב. לפניכם פרופיל על מה שידוע על האיש ועל מעלליו לאורך שנות חייו 

מיהו הטרוריסט שחיסלה ישראל בלב טהרן
אבו מוחמד אל-מסרי צילום: מחלקת הביטחון של ארצות הברית

אבו מוחמד אל-מסרי, מס' 2 בארגון הטרור אל קאעידה חוסל באיראן בהוראת ארצות הברית, כך על פי הדיווח בניו יורק טיימס. אז מה ידוע על האיש ועל מעלליו.

אל מסרי נולד במחוז אל גרביה שבצפון מצרים בשנת 1963. בצעירותו, על פי תצהירים שהוגשו בתביעות בארצות הברית, הוא היה שחקן כדורגל מקצועי בליגה הבכירה במצרים. לאחר הפלישה הסובייטית לאפגניסטן בשנת 1979, הוא הצטרף לתנועה הג'יהאדיסטית שהתאחדה כדי לסייע לכוחות האפגניים.

לאחר שהסובייטים נכשלו לשלוט על המקום, הם נסוגו מאפגניסטן כעבור 10 שנים, מצרים סירבה לאפשר לאל-מסרי לחזור. הוא נשאר באפגניסטן, שם הצטרף בסופו של דבר לאוסמה בן לאדן בקבוצה שלימים הייתה גרעין המייסד של אל-קאעידה. הוא היה מקום שביעי מבין 170 מייסדיה.

דיווח בארה"ב: מספר 2 באל-קאעידה חוסל ע"י סוכנים ישראלים במרכז טהרן

בתחילת שנות התשעים הוא נסע עם בן לאדן לחרטום שבסודן, שם החל להקים תאים צבאיים. הוא גם נסע לסומליה כדי לעזור למיליציה הנאמנה של מוחמד פארה עזרה. שם אימן לוחמי גרילה סומליים בשימוש במשגרי רקטות על כתף נגד מסוקים, אימונים בהם השתמשו בקרב מוגדישו בשנת 1993 כדי להפיל זוג מסוקים אמריקאים במה שמכונה כיום "התקפת בלק הוק דאון".

"כשאל-קאעידה החל לבצע פעולות טרור בסוף שנות התשעים, אל-מסרי היה אחד משלושת מקורביו של בן-לאדן, ושימש כראש מדור המבצעים בארגון", אמר יורם שוויצר, ראש פרויקט הטרור של ארגון הטרור. מהמכון ללימודי ביטחון לאומי בתל אביב. "הוא הביא איתו ידע ונחישות ומאז היה מעורב בחלק גדול מפעילות הארגון, בדגש על אפריקה".

אל מסרי.

אל-מסרי היה מעורב בפעילות טרור ענפה, אחד מהם לא ישכח לעולם, זמן קצר לאחר השעה 10:30 בבוקר, ב-7 באוגוסט 1998, הופיעו שתי משאיות עמוסות חומר נפץ לעבר השגרירויות האמריקאיות בניירובי, קניה ודר א-סלאם, טנזניה. הפיצוצים שרפו אנשים בקרבת מקום, העיפו קירות ממבנים וניפצו זכוכית ובלוקים מסביב.

ה'ניו יורק טיימס' מדווח כי בשנת 2000 הפך אל-מסרי לאחד מתשעת חברי המועצה השלטונית של אל-קאעידה ועמד בראש ההכשרה הצבאית של הארגון.

הוא גם המשיך לפקח על פעולות אפריקה, על פי גורם מודיעין ישראלי לשעבר, והורה על הפיגוע במומבסה - קניה, בשנת 2002, בו נהרגו 13 קניאנים ושלושה תיירים ישראלים.

עד שנת 2003 היה אל-מסרי בין כמה ממנהיגי קאעידה שברחו לאיראן, ונראה שהם מחוץ להישג ידם של אמריקה, אף על פי שהם (איראן ואל קעידה) עוינים אחד את השני.

"הם האמינו שארצות הברית תתקשה מאוד לפעול נגדם שם," אמר שוויצר. "גם בגלל שהם האמינו שהסיכוי שהמשטר האיראני יעשה עסקת חליפין עם האמריקנים שיכלול את ראשיהם היה קלוש מאוד".

אל-מסרי היה אחד החברים הבכירים בארגון ששרדו את הציד האמריקני אחר מבצעי 9/11 במגדלי התאומים ופיגועים אחרים. כאשר הוא ומנהיגי קאעידה אחרים ברחו לאיראן, הם הוחזקו בתחילה במעצר בית.

בשנת 2015 הודיעה איראן על הסכם עם אל-קאעידה במסגרתה שחררה חמישה מראשי הארגון, כולל מר אל-מסרי, בתמורה לדיפלומט איראני שנחטף בתימן.

עקבותיו של עבדאללה אל מסרי נעלמו, אך לטענת אחד מגורמי הביון, הוא המשיך להתגורר בטהרן, עם הגנת משמרות המהפכה ובהמשך משרד המודיעין והביטחון. הוא הורשה לנסוע לחו"ל, ונסע בעיקר לאפגניסטן, פקיסטן וסוריה.

אבו מוחמד אל-מסרי אל קאעידה אוסמה בן לאדן חיסול מחבל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד