כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
במערכת הבריאות נערכים

כך כמות חיסונים נמוכה יחסית תוריד את התחלואה

גם אם לא יגיעו תחילה מיליוני מנות חיסון לישראל, ה'גל הראשון' – מאות אלפי החיסונים הראשונים עשויים לעצור את התחלואה הקשה והתמותה

כך כמות חיסונים נמוכה יחסית תוריד את התחלואה
חיסון צילום: pixabay

התקווה והציפיה לחיסונים הראשונים שיאושרו ויגיעו לארץ מטפסת לשיאים, אך חשוב לדעת שגם אם החיסון יאושר, וגם לכשיגיע לארץ, לא תנחת כאן מכולה עם מיליוני מנות חיסון, הנוזל היקר יגיע לכאן בטפטופים, לאור הלחץ מצד כל מדינות העולם לקבלו.

אולם המומחים סבורים כי די בחצי מיליון מנות חיסון שיינתנו לאוכלוסייה מבוגרת ולאלו המצויים בקבוצת סיכון גבוהה, בכדי להוריד בצורה דרסטית את מספר החולים קשה ואת המתים. פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן מעריך כי בהנחה שקודם כל יוחסנו הצוותים הרפואיים ואחריהם אוכלוסיות הסיכון, ניתן לראות ש-500 אלף החיסונים הראשונים מספיקים לחיסון כל בני ה-75 ומעלה; 800 אלף החיסונים הראשונים מספיקים לחיסון כל בני ה-70 ומעלה; ו-1.2 מיליון החיסונים הראשונים מספיקים לחיסון כל בני ה-65 ומעלה – לא כולל הצוותים הרפואיים והאוכלוסיות בסיכון.

ברגע שהמבוגרים יקבלו את החיסון ולאחר שאחוז החולים במצב קשה בכל קבוצת גיל ידוע, ניתן לראות שבהנחה שיעילות החיסון תהיה כ-90%, אזי חצי מיליון החיסונים הראשונים יורידו את מספר החולים במצב קשה ב-40%.

כמו התחלואה גם התמותה תרד בחדות. חצי מנות חיסון עם 90 אחוזי יעילות יורידו את התמותה ב-65%. ההערכה היא שבגל הראשון החיסונים ינתנו לא רק למבוגרים, אלא גם לאנשים שבאים במגע עם הרבה אנשים כמו מורים, נותני שירותים ונהגי אוטובוס.

אולם ישנו נעלם אחד בכל המשוואה הזו: כמה אנשים ימהרו להתחסן? יש המעריכים כי רבים, במיוחד מבוגרים ואנשים בקבוצות סיכון, יחששו להתחסן בשלב הראשון ויעדיפו להמתין כמה חודשים עד שתופעות הלוואי של החיסון יתבררו במלואן.

 

חיסון לקורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד