כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
פרסום יקר

שר הבריאות: חשיפת פרטי ההסכם עם פייזר – פשע חמור

שר הבריאות יולי אדלשטיין כינה "פשע חמור" את חשיפת פרטי ההסכם שנחתם עם חברת 'פייזר' לאספקת חיסונים. "יקשה להגיע להבנות עם חברות נוספות"

שר הבריאות: חשיפת פרטי ההסכם עם פייזר – פשע חמור
יולי אדלשטיין צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עם ישראל שמע על המחיר אותו תשלם ישראל עבור חיסון לכל אזרח (200 שקלים) וכן את מועדי האספקה על פי ההסכם שנחתם עם 'פייזר', כאשר ההסכם כלל לא כולל התחייבות מצד חברת התרופות אך כולל התחייבות של ישראל להעביר 120 מיליון שח מקדמה כבר בימים הקרובים. מי שזעם על פרסום הפרטים הוא שר הבריאות שטוען ביחס לפרסום: "זהו פשע חמור. הפרסום יקשה עלינו להגיע להבנות עם חברות אחרות".

בימים אלו מתקיים מו"מ עם חברות אחרות הקרובות לאישור חיסון לקורונה, עם 'מודרנה' למשל נחתם הסכם אופציה זה מכבר, אך לא נודע כמה תשלם ישראל עבור כל מנת חיסון. שר הבריאות טוען, ובצדק, כי פרסום פרטי ההסכם, הסכמים כאלו לרוב חוסים תחת מעטה סודיות, יגרום לישראל נזק חמור ויקשה עליה להגיע להבנות, קרי, להתמקח על המחיר, עם חברות אחרות.

מחיר חיסון לשפעת, לדוגמה, עולה שקלים בודדים, יש המעריכים את המחיר בפחות משקל לכל מנת חיסון. עלות היצור של החיסון לקורונה זהה לחיסונים אחרים, לפיכך המחיר הגבוה משולם עבור הפיתוח, המחקר והידע הכלולים בו. לכל אלו אין תג מחיר קבוע והדבר נתון למיקוח. המצב הנוכחי הוא שמדינות העולם מבקשות לקבל את החיסון כמעט בכל מחיר ומוכנות לשלם הרבה על הסכם שאינו כולל התחייבות ושמועדי האספקה הנקובים בו מאוחרים.

חברות תרופות אחרות צפויות להשוות את המחיר שיבקשו למחיר שהתחייבה ישראל לשלם לפייזר ואף להעלות אותו. אם המחיר לא היה מתפרסם, ניתן היה להגיע למחירים זולים הרבה יותר מול חברות אחרות שאינן מודעות למחיר שישראל התחייבה לשלם לפייזר.

חיסון לקורונה חברת פייזר יולי אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד