י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
'הצהרת הודאה באשמה'

הכנסייה בהולנד מודה באחריותה הקולקטיבית לשואה

הכנסייה בהולנד מודה באחריותה ותרומתה ליצירת שיח אנטישמי לפני, במהלך ואחרי מלחמת העולם ה- 2. ההודאה מכירה באחריות הכנסייה על כך שלא השמיעו את קולם בזמן עליית האנטישמיות בשנים שקדמו למלחמה ובזמן הכיבוש הנאצי

הכנסייה בהולנד מודה באחריותה הקולקטיבית לשואה
הגשת ההצהרה צילום: משרד החוץ

ביום חמישי האחרון הגיעו לשגרירות ישראל בהולנד נציגיו הבכירים של ארגון הגג של הכנסייה הפרוטסטנטית הרפורמיסטית לאירוע מיוחד בו הודו באחריותם הקולקטיבית ותרומתה של הכנסייה ליצירת שיח אנטישמי לפני, במהלך ואחרי מלחמת העולם ה- 2.

הנציגים הגישו לשגריר ישראל בהולנד, נאור גילאון ולרב הראשי 'הצהרת הודאה באשמה' בה מודים ברשלנות הכנסייה בכך שלא עשתה די לסייע ליהודי הולנד. כמו כן התנצלו על כך שההודאה מגיעה באיחור של שנים.

ההודאה מכירה באחריות הכנסייה על כך שלא השמיעו את קולם בזמן עליית האנטישמיות בשנים שקדמו למלחמה ובזמן הכיבוש הנאצי אשר הוביל לבסוף לגירוש ולהכחדת כמעט כל יהדות הולנד. נציגי הכנסייה הוסיפו בפגישה כי מחויבים ללמוד מלקחי העבר וללמד את הדורות הבאים.

שגריר ישראל בהולנד, נאור גילאון, הודה לנציגים על המחווה החשובה והוסיף: "אני רואה בהכרה ובהודאה באחריות חלק מתהליך משמעותי אותה עוברת הולנד בהסתכלות אל עברה. הודעה זו היא צעד חשוב ומשמעותי נוסף בלקיחת אחריות קולקטיבית ומהווה מסר חשוב לחברה ההולנדית בהווה ולדורות הבאים".

במהלך השנה האחרונה, 75 שנה אחרי השואה, נשמעו מספר הצהרות חשובות מפי מנהיגים הולנדים: בינואר האחרון ראש הממשלה מארק רוטה אמר בטקס זיכרון באמסטרדם "כמעט שלא נעשה דבר על ידי מוסדות השלטון או נבחרי הציבור כדי להגן על אזרחיה היהודים של המדינה במהלך מלחמת העולם ה- 2" ובכך למעשה השמיע בשם ממשלת הולנד התנצלות בפעם הראשונה על חלקה של ארצו בשואה.

אל התנצלותו של רוטה, נוספה הצהרתו של מלך הולנד וויליאם אלכסנדר ברביעי למאי במהלך נאומו השנתי בטקס האזכרה הלאומי באמסטרדם. המלך, בהתבטאות חסרת התקדים הודה באדישות בית המלוכה כלפי יהדות הולנד במהלך המלחמה וכי יכלו לעשות יותר בכדי לסייע ולהגן עליה.
בסוף השבוע שעבר, בטקס לציון 'ליל הבדולח' באמסטרדם, הכנסייה הפרוטסטנטית בהולנד התוודתה בפני הקהילה היהודית על שתיקת הכנסייה במהלך השואה וציינו כי אנטישמיות מהווה חטא כלפי אלוהים.

במהלך הפגישה עם השגריר גילאון ציין דובר ארגון הגג של הכנסייה הפרוטסטנטית דר' פיטר דה-בואר כי לדאבונו התיאולוגיה הנוצרית תרמה רבות לשיח האנטישמי שהוביל לבסוף למאורעות השואה ולכן מבקש בשם הכנסיות שחברות בארגון להתנצל על חטאיהם.

הכומר ראיין פרייהוף, חבר בארגון הכנסיות ציטט מתוך נאום של הרב יונתן זקס המנוח - רבה הראשי לשעבר של בריטניה אשר נאם בפני הפרלמנט האירופי באומרו כי "היהודים הם הקנריים במכרה הפחם. מה שקורה ליהודים הוא אזהרה. שכן זה חושף את מידת השנאה והרצון להרס החברה. אנטישמיות היא אנטי-זהות, אנטי-שלום, אנטי-קיום, אנטי-חיים".

מלחמת העולם השנייה שואה הולנד כנסייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד