כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מיליונים על הפס

ייצור החיסונים מתקדם במהירות; זהו הצפי

פייזר ומודרנה, שתי החברות שהודיעו על יעילות גבוהה במיוחד לחיסון שהן מפתחות, לא ממתינות לאישור סופי ומתחילות לייצר מיליונים מהחיסון. כמה מנות יהיו מוכנות עד סוף 2020?

ייצור החיסונים מתקדם במהירות; זהו הצפי
החיסון לקורונה של חברת מודרנה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

האישור של החיסון נראה קרוב מאי פעם וחברות התרופות התחילו לייצר במהירות, הן מבקשות להיות ערוכות לביקוש האדיר שנוסק עם כל יום שעובר ולמצות את הרווחים מהחיסון. ככל שיעברו הימים וחיסונים נוספים יאושרו, מחיר החיסון ירד, כלומר, כעת הוא הזמן בו החברות יכולות לחלוב את הרווחים העיקריים מהחיסון והן לא מתכוונות לפספס את ההזדמנות.

מי שמתקדמת בייצור היא חברת פייזר שהודיעה כי עד לסוף 2020 תספיק לייצר לא פחות מ-50 מיליון מנות חיסון שיספיקו ל-25 מיליון בני אדם – כל אחד זקוק למנה כפולה של חיסון.

מודרנה לעומתה מעריכה כי תספיק לייצר עד לסוף השנה האזרחית רק 20 מיליון מנות חיסון עבור עזרה מיליון מתחסנים.

נראה כי פייזר עוקפת את מודרנה בפיתוח ובאישור, אך החיסון של מודרנה יעיל יותר – 94.5% יעילות לעומת 90% יעילות של פייזר. חשובה לא פחות העובדה כי החיסון של מודרנה מאוחסן בטמפרטורה של מקפיא ביתי 20 מעלות מתחת לאפס למשך חודש ולמשך 12 שעות בטמפרטורת החדר, בעוד פייזר דורשת אחסון יקר ומורכב בהקפאה עמוקה במיוחד של 70 מעלות מתחת לאפס, מה שמקשה על שינועו בעולם ובארץ.

פרטים נוספים שמתגלים על יעילות החיסון של מודרנה: מתוך עשרות אלפי המשתתפים בניסוי, 7,000 היו בני 65 ומעלה, 5,000 עם מחלות רקע שגורמות לסיכון מוגר למוות מקורונה ובסך הכל 40 אחוז ממקבלי החיסון נמנו על אוכלוסיה בסיכון.

עם זאת חשוב להדגיש כי מבחינת מנהל התרופות האמריקני שיתבקש לאשר את החיסון, יש להגיע ליעד של 164 נדבקים ואז להשוות כמה נדבקו בקבוצת מקבלי החיסון לעומת הנדבקים בקבוצת מקבלי הפלסבו. כרגע מודרנה דיווחה על 95 נדבקים בלבד, מתוכם 90 בקבוצת הפלסבו (מתוכם 11 חולים קשה) ורק חמישה מבין מקבלי החיסון, ואף אחד לא חולה קשה. אולם נראה כי היעד של 164 חולים יגיע מהר לאור התפשטות המגפה בעולם, והמספרים הסופיים של הנדבקים לא צפוי להשתנות.

חיסון לקורונה חברת פייזר חברת מודרנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד