י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הספר החדש על הכהונה כנשיא

הזיכרונות של אובמה מנתניהו: "חכם, ערמומי וקשוח"

"חכם, ערמומי, קשוח, עם תקשורת חכמה, הוא יכול להיות מקסים, כשזה מועיל לו", כל הכינויים והתארים הללו מופיעים בספרו החדש של נשיא ארה"ב לשעבר ברק חוסיין אובמה שיופיע היום בחנויות, על ראש ממשלת ישראל, לו הוא מייחס פרק נרחב בספר שעוסק בשמונת שנות כהונתו בבית הלבן

הזיכרונות של אובמה מנתניהו: "חכם, ערמומי וקשוח"
ברק אובמה עם בנימין נתניהו צילום: קובי גדעון, לע"מ

נשיאה ה-44 של ארצות הברית, ברק חוסיין אובמה ישיק היום (שלישי) ספר חדש ובו זכרונות משמונת ימי כהונתו בבית הלבן. בספרו הוא מתאר את ראש הממשלה התשיעי של ישראל, בנימין נתניהו כ"חכם, ערמומי, קשוח, עם תקשורת חכמה, הוא יכול להיות מקסים, כשזה מועיל לו".

ראשי פרקים מיוחדים ומעניינים מהספר 'ארץ מובטחת' פורסמו עוד לפני הופעתו בחנות ב-Jewish Insider. בספר כאמור ישנו פרק המתייחס ליחסים הסוערים ששררו בין הנשיא לשעבר אובמה עם בנימין נתניהו ושדולת אייפא"ק.

אובמה כתב על שיחה שקיים עם נתניהו לאחר שנבחר לסנאט, במהלכה נתניהו "שיבח" אותו על "הצעת חוק פרו-ישראלית חסרת חשיבות" בה תמך כשכהן בבית המחוקקים במדינת אילינוי. אך כאשר נתניהו לא הסכים עם מדיניותו בתקופת כהונתו כנשיא, הוסיף אובמה, "הוא השתמש בידע שלו בתחום הפוליטיקה והתקשורת האמריקאית כדי לדחוף את הפעולות שלו".

הנשיא לשעבר מציין בספרו כי ראש המטה שלו לשעבר, ראש עיריית שיקגו, רם עמנואל, הזהיר אותו: "אתה לא תתקדם בשלום כאשר הנשיא האמריקני וראש ממשלת ישראל מגיעים מרקע פוליטי שונה".

אובמה גם מתלונן על התייחסותם של מנהיגי הוועדה לענייני ציבור אמריקניים בישראל אייפאק (AIPAC), שהטילו ספק במדיניותו בנוגע לישראל, "פוליטיקאים אשר ביקרו את מדיניות ישראל בקול רם מדי הסתכנו בתווית אנטי-ישראלית ואולי גם אנטישמית", הוא כותב.

הנשיא לשעבר טוען כי הוא הוצג כ"לא מספיק תומך או אפילו עוין כלפי ישראל" במהלך ריצתו לכהונה שנייה בשנת 2008. "ביום הבחירות בסופו של דבר קיבלתי יותר מ-70% מהקולות היהודים (הלא אורתודוקסים) אך מבחינתו חברים רבים של אייפא"ק, נותרתי חשוד, איש שנאמנות נטולה בספק, מישהו שתמיכתו בישראל לא ברורה, כפי שניסח זאת בצבעוניות אחד מחבריו של אובמה, דייוויד אקסלרוד, הידידות "לא הורגשה בקישקעס".

אובמה כותב על הקשר שלו עם יהודים עוד מתקופת הלימודים בקולג', כשהוא הסתקרן מההשפעה של פילוסופים יהודים על התנועה לזכויות האזרח וציין שכמה מ"החברים והתומכים החזקים ביותר" שלו היו מהקהילה היהודית בשיקגו. הוא גם הביע את התפעלותו מהעובדה שבוחרים יהודים "נטו להיות פרוגרסיביים יותר" בנושאים שונים מכל "קבוצה אתנית" אחרת. הוא הצהיר כי הוא חש קשר עם העם היהודי "סיפור משותף של גלות וסבל" שגרם לו להיות "מגן בעוז" על זכויותיו של העם היהודי לקבל מדינה משלו, אך יחד עם זאת יש לו אמפתיה עם אומות סובלות אחרות, "ואי איפשר להתעלם מהתנאים שבהם נאלצו הפלסטינים בשטחים הכבושים לחיות", כתב אובמה.

הנשיא ה-44 מספר בספרו על הרגעים המתוחים בין ממשלו לישראל בנושא הפלסטיני. אובמה אמר כי הוא חושב שזה סביר מבחינת ישראל, "כצד החזק באיזור, שתעשה צעד ראשון גדול יותר על ידי הקפאת התנחלויות בגדה המערבית". אבל, כפי שציפה, מציין ברק חוסיין אובמה, תגובתו של נתניהו הייתה "שלילית ביותר" והתפתח מסע לחץ אגרסיבי של בעלי בריתו של ראש הממשלה בוושינגטון.

"הטלפונים של הבית הלבן החלו לצלצל במקום", כתב אובמה, וצוות הביטחון הלאומי שלו היה עסוק בתגובה לשיחות רבות של מחוקקים, מנהיגים ועיתונאים יהודים שתהו "מדוע אנחנו בוחרים להפעיל לחץ רק על ישראל".

אובמה טען כי הקמפיין הוא מאמץ "מתוזמר" להעמיד את ממשלו במגננה, והזכיר לי כי הבדלי מדיניות רגילים עם ראש ממשלה ישראלי גובים מחיר פוליטי פנימי שלא היה קיים ביחסים עם מנהיגים אחרים בעולם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ברק אובמה ספר חדש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד