ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
שניים במחיר אחד

האם חיסוני הקורונה יסייעו למיגור מחלת הסרטן?

מומחים סבורים כי הצלחת החיסונים נגד קורונה תהווה פריצת דרך ליצור חיסונים נוספים שילחמו בסרטן ובמחלות נוספות

האם חיסוני הקורונה יסייעו למיגור מחלת הסרטן?
אילוסטרציה צילום: pexels

מחקרים רפואיים בעולם נערכים כל הזמן, אבל מגפת הקורונה האיצה כמה מהם, חלקם הבשילו בימים האחרונים ומומחים מעריכים כי הם יועילו לא רק למאבק בקורונה, אלא יסייעו גם לפתח חיסונים אחרים באותה שיטה, שיהיו יעילים נגד סרטן ומחלות אחרות שעד כה לא פותח חיסון עבורן.

החיסונים החדשים לקורונה עושים שימוש בשיטה חדשנית שטרם נוסתה עד כה. הם מסתייעים ב-MRNA שנכנס אל התא ומבקש ממערכת ייצור החלבונים שלו לייצר חלבון ספציפי מאוד. למשל במקרה של הקורונה אפשר לבקש מהתאים לייצר רק את החלבון שמאפשר לנגיף לפרוץ אל התאים, וזאת מבלי שהגוף נפגע כלל. כך הגוף לומד להתמודד עם חלבון אחד של הנגיף, שמאוד משמעותי לאפשרות שלו להתרבות בגוף, מבלי להיפגע, ועל הדרך כשהוא יפגוש את החלבון עם הנגיף הוא כבר יזהה בעצמו שיש כאן פולש שצריך להילחם בו, וגם יהיה לו את הידע כיצד עושים זאת.

השיטה הזו יכולה להוות נקודת זינוק לתרופות רבות אחרות, כי ניתן למעשה ללמד את הגוף באופן זה לזהות קטעים וחלבונים של נגיפים ואפילו של תאים סרטניים ככאלו שמסכנים אותו ושצריך להרוג. בהקשר לכך השותפה הגרמנית של חברת פייזר, חברת בינטק, מבצעת ניסוי בחיסון נגד סרטן העור מלנומה יחד עם חברת רוש השוויצרית, כך מפרסם אסף גולם ב'ישראל היום'.

עוד הוא מוסיף כי אחת הנקודות החשובות ביותר בשיטה החדשה היא העלות הקטנה שלה ביחס לתהליכי העבר. אם כדי להוביל מחקר ופעילות נגד מחלה היה צורך בעבר בשנים ארוכות, במפעלים גדולים ובמיליארדים, הרי שלייצר MRNA צריך הרבה פחות זמן מרגע הריצוף הגנטי של המחלה וכן גם מעט מקום.

מנגד כיוון שמדובר בחומר ביולוגי שאינו תא חי אלא חלק מתא, צריך תנאי קירור טובים כדי שהוא לא יתפרק. בחיסון של מודרנה צריך מינוס 20 מעלות ובזה של פייזר מינוס 70 מעלות. נקודה זו מן הסתם גם תיפתר בקרוב ויתכן שעולם הרפואה עומד בפני מהפכה של ממש בתחום מציאת וייצור תרופות חדשות למחלות שעד היום לא הייתה לנו דרך יעילה לטפל בהן.

חיסון לקורונה סרטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד