כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
כך זה קורה

חוקרים סבורים: פיצחנו את תופעת ההדבקה החוזרת בקורונה

מקרה שאירע באנגליה מצליח לשפוך אור על תופעת ההדבקה החוזרת, שכמעט ואינה קיימת במחלות ויראליות אחרות. החוקרים סבורים כי לא מדובר בהידבקות חוזרת אלא במוטציה חדשה שהתפתחה בגופו של החולה

חוקרים סבורים: פיצחנו את תופעת ההדבקה החוזרת בקורונה
אזרחים ברחובות צפת צילום: דוד כהן, פלאש 90

אל תאמרו הידבקות, אימרו: מוטציה חדשה – תופעת ההדבקה החוזרת בקורונה, על אף שטרם הוכחה (ישנם הטוענים שלא מדובר בחולים שהחלימו וחלו שוב, אלא בשאריות שנותרו מהמחלה הקודמת) מצליחה להטריד את החוקרים שמנסים להבין כיצד ניתן לחלות שוב, על אף שהגוף לכאורה פיתח נוגדנים.

עד כה דווחו בעולם על מקרים רבים שבהם אירעה הדבקה חוזרת, אם כי מרבית המקרים לא תועדו. מסיבה זו הדעות חלוקות בין החוקרים, כשיש הטוענים, כאמור, כי לא מדובר בהדבקה חדשה. אך כעת, במאמר שפורסם בכתב העת הרפואי The New England Journal of Medicine, נחשף מקרה שנראה בהתחלה כמו הידבקות חוזרת – אך החוקרים סבורים כי זו מוטציה חדשה של הנגיף שהתפתחה בתוך גופו של החולה.

מדובר בגבר בן 45 שחלה בקורונה וסבל מסיבוכים, ביניהם תסמונת אנטי-פוספוליפידית (המתבטאת בבעיות קרישה בכלי הדם) חמורה שהסתבכה בשל דימום נרחב מנאדיות הריאה. כלומר, הפגיעה בכלי הדם הובילה לדימום בריאות, האופיינית לדלקת ריאות חמורה.

האיש אושפז, טופל בתרופה רמדיסיוויר ובסטרואידים במשך חמישה ימים ולא הזדקק למכונת הנשמה. לאחר מכן שוחרר לביתו והתבקש להיות בבידוד בבית במשך חודשיים, אך במשך הזמן הזה נאלץ להתאשפז בבית החולים פעמים נוספות בשל תשישות, כאבי בטן וקוצר נשימה. באחת הפעמים הוא סבל מתת-חמצן בדם והרופאים חששו מדימום נוסף בריאות ולכן טופל שוב בסטרואידים.

במהלך אשפוזו הרביעי, 72 ימים לאחר שנדבק לראשונה, נעשתה בדיקת קורונה נוספת שחזרה חיובית ואישרה כי הוא נדבק מחדש בנגיף. הוא טופל ברמידיסיוויר במשך 10 ימים ובדיקת הקורונה שנעשתה לאחר מכן חזרה שלילית. כחודש לאחר מכן, הוא נאלץ להתאשפז שוב בבית החולים בשל צלוליטיס, דלקת ברקמות החיבור התת-עוריות.

הוא ביצע בדיקת קורונה נוספת שחשפה, למרבה הפלא, כי הוא נדבק מחדש בנגיף בפעם השנייה. הוא שוב טופל ברמידיסיוויר ובדיקת הקורונה חזרה שלילית. מצבו הבריאותי המשיך להחמיר והוא טופל בקוקטייל נוגדנים Regeneron. ביום ה-154, המטופל מת כתוצאה מאי-ספיקה נשימתית.

החוקרים בדקו את העומס הנגיפי בגופו מתוך דגימות שנלקחו מהמטופל וגילו כי הרמות הגבוהות ביותר של הנגיף נמצאו בריאות ובטחול שלו. בנוסף לכך, נמצא כי נגיף הקורונה עבר מוטציה מהנקודה שהוא נבדק לראשונה ויצא חיובי לקורונה ועד למותו.

המסקנה של החוקרים היא שישנם מקרים שבהם גם חולים עם מערכת חיסונית חלשה הצליחו להתגבר על הנגיף, אך במקרה זה, המטופל סבל מזיהום ממושך כתוצאה מהתפתחות מואצת של מוטציה בנגיף בגופו. והבדיקות שנעשו, שלכאורה הצביעו על הדבקות חוזרות בנגיף למעשה הטעו את הרופאים – לא מדובר במחלה חדשה אלא שמחלה הקיימת שהופיעה שוב, אם כי הפעם במדות מוטציה חדשה.

לדעתם של החוקרים, ממצאים אלה מדאיגים בהחלט, אם כי נראה שמדובר במקרה יוצא דופן וקשה להגיד עד כמה מקרים כאלו נפוצים באוכלוסייה הכללית ועד כמה מקרה זה מאפיין את יתר המקרים שתוארו כ'הידבקות חוזרת'.

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד