י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
חשיפה • הסיפור המלא

גדולי הפוסקים מתחבטים בשאלת פדיון הבן לנכדו של הנשיא ביידן

שאלה הלכתית מרתקת שמתגלגלת בימים על שולחנם של גדולי פוסקי הדור, מעוררת עניין רב. לנשיא הנבחר ג'ו ביידן ישנו נכד יהודי שנולד בשנה האחרונה, אמו יהודייה לבית משפחת כהן שהתחזקה ושומרת מצוות, האם צריך לקיים פדיון הבן? • 'בחדרי' עם הסיפור המלא בחשיפה ראשונה 

גדולי הפוסקים מתחבטים בשאלת פדיון הבן לנכדו של הנשיא ביידן
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן צילום: מתוך האינסטגרם שלו

שאלה מעניינת הונחה על שולחנם של גדולי הדור בעקבות תוצאות הבחירות בארה"ב: האם יש לערוך פדיון הבן לנכדו היהודי של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן?

כמה שזה נשמע מוזר, יש לנשיא הנבחר ג'ו ביידן מחותן יהודי, שהוא שומר תורה ומצוות.  

ל'בחדרי חרדים' נודע כי המחותן מקושר לאדמו"ר מקאלוב, מגדולי האדמו"רים בארה"ב. למחותן עולה בימים אלה שאלה הלכתית, שנוצרה בעקבות בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא ה-46 של ארה"ב.

בכדי להבין את השתלשלות המקרה המרתק, 'בחדרי חרדים' חזר כמה שנים אחורה ובירר את הפרטים לאישורם.

בשנת תרנ"ד, כשפרצה מגפת חולירע קשה באירופה המזרחית שהפילה חללים רבים באזור ליטא, היו אלפי יהודים מעיירות ליטא שנתקפו חרדה גדולה מהמגפה והחליטו לברוח עד לאפריקה הדרומית, שהיתה המקום הכי-רחוק שהיה שייך לברוח לשם, כדי להבטיח עד כמה שאפשר שהמגפה המתפשטת לא תגיע אליהם.

הפליטים הללו הצליחו לייסד קהילות חדשות באפריקה הדרומית, בעיקר בתוך הערים יוהנסבורג וקייפטאון ועיירות הסביבה, אבל היות שלא היה ביניהם רבנים, גדל הדור הבא בלי מדריכים ובלי מוסדות תורניים, ולאט לאט נשתכחה שם תורה מישראל. המרחק הרב משאר קהילות ישראל גרם לכך, שחלק גדול מהצאצאים כבר לא ידעו כלל מה זה להיות יהודי.

המצב נמשך עד לפני כחמישים שנה, שאז הגיעו רבנים בודדים וחזרו ויסדו גרעין קטן של שומרי תורה, אבל המהפך הגדול החל לפני כעשרים שנה, כשהאדמו"ר מקאלוב צירף את מדינת אפריקה הדרומית לרשימת המדינות שבהם הוא מבקר תכופות באופן אישי, כדי לקרב לבבות ישראל לאביהם שבשמים. האדמו"ר החל לנסוע מעיר לעיר ומישוב לישוב, שם נפגש עם אלפי יהודים, אנשים נשים וטף, והצליח להשפיע עליהם להתחיל בשמירת המצוות.

הרבי מקאלוב.

בין היהודים הללו נמנו משפחת כהן מיוהנסבורג. כפי שמספר אבי המשפחה, הוא התרשם מאוד מהדיבורים הקדושים והנעימים שדיבר אליו האדמו"ר, ונעתר תיכף לבקשתו לקבל עליו שמירת שבת והנחת תפילין. כך נהפך הבית במשך הזמן מבית ריק מיהדות לבית ששומרים בו תורה ומצוות.

בתם היחידה של משפחת כהן, שכבר התבגרה ונסעה לארה"ב, לפני המהפך שחוללו בהוריה בביתם, נשארה במצבה הקודם שבו גדלה כתינוקת שנשבתה בלי ידיעה על משמעות היהדות. ובכן, כשהוצע לה להינשא עם גוי אמריקאי העונה לשם 'הונטר ביידן', היא קיבלה את ההצעה.

בשנת תש"פ נולד לזוג החדש בן, שלפי ההלכה הוא יהודי, כי הולכים אחר יחוס האם. דבר זה עורר שאלה הלכתית לאבי אמו של הבן, האם עליו לערוך פדיון הבן עבור נכדו הילד היהודי.

שאלה זו תלויה במחלוקת שני גדולי הפוסקים, הש"ך והט"ז, בשלחן ערוך יורה דעה סי' ש"ה. לפי פסק הש"ך, כשאין אב אכן חלה חובת הפדיון על הקטן בעצמו, אבל אפשר שגדול אחר יערוך את הפדיון בשביל הקטן, מכח הכלל של "זכין לאדם שלא בפניו". אולם הט"ז חולק עליו וסובר, שכיון שיש הידור לאדם לקיים חובתו בעצמו מדין "מצוה בו יותר מבשלוחו", אין זו זכות ברורה לקטן, כי אולי עדיף לו לערוך הפדיון בעצמו כשיגדל, ולכן צריכים להמתין עד שיגדל ויוכל לפדות את עצמו.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי למעשה קיבל אבי האם המתגורר כאמור ביוהנסבורג, פסק הלכה, להחמיר לדעת הט"ז ולא לערוך את פדיון הבן.

עבר זמן מה, ואביו של 'הונטר ביידן', הנקרא בשמו 'ג'ו ביידן', נבחר לכהן כנשיאה הבא של ארה"ב. דבר זה שינה תיכף את חייהם של כל בני המשפחה של הנשיא הנבחר, שלפי הנוהל בארה"ב הם התחילו לקבל שמירה הדוקה מאנשי השירות החשאי.

השמירה נחשבת כנחוצה ביותר בימים אלו, כאשר הבחירות כידוע היו מהסוערות שידעה המעצמה, כאשר תומכי הנשיא המכהן דונלד טראמפ טוענים כי אנשי ביידן גנבו את הבחירות בשבילו, ויש חשש כי הקיצונים שבהם ירצו לפגוע במשפחתו של ביידן.

לאור המצב החדש הזה, הורגש צורך מיוחד לערוך פדיון הבן בהקדם האפשרי, כי מבואר בחז"ל ובספרי קודש שבמצווה זו פודים את הבן ממוות, וזו סגולה לשמירה ממזיקים ולאריכות ימים. ולכן התעוררה סברא חדשה, שבמצב כזה גם הט"ז יודה שאפשר לערוך עכשיו הפדיון הבן בשביל הקטן, כי זו זכות ברורה בשבילו, שכן בזכות המצווה תשרה עליו שמירה עליונה, בעת מצב מסוכן זה.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי השאלה המעניינת נשלחה בימים אלו לגדולי הפוסקים, שיצטרכו להרחיב את הדיון בכמה סוגיות מורכבות הקשורים בשאלה זו, כמו דיני "בני בנים כבנים", "כהנת חללה" ו"תינוק שנשבה", וכנראה גם יצטרכו לאמוד את גודל הסכנה הנשקפת לפעוט בכדי לצאת יד"ח גם לשיטת הט"ז.

ג'ו ביידן הרבי מקאלוב פדיון הבן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 63 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד