י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
גם חיזבאללה עוקב בדאגה

איראן בכוננות גבוהה: חשש שטראמפ יורה לתקוף עם סיום כהונתו

איראן וחיזבאללה נושאים עיניהם אל הבית הלבן ועוקבים בדריכות אחר מעשיו של טראמפ בשבועות הספורים שנותרו לסיום כהונתו, כאשר מקנן חשש בקרבם כי הנשיא שעדיין לא הודה בהפסדו יבקש לתקוף אותם כדי לרשום הישג שייחרט בתולדות ההיסטוריה | כוננות גבוהה בציר הרשע

איראן בכוננות גבוהה: חשש שטראמפ יורה לתקוף עם סיום כהונתו
אילוסטרציה צילום: unsplash

איראן הורתה לבעלות בריתה ברחבי המזרח התיכון להיות בכוננות גבוהה ולהימנע מלעורר מתיחות עם ארה"ב, שעלולה לתת לממשל דונלד טראמפ היוצא לפתוח במתקפה נגדם בשבועות האחרונים של כהונתו.

הבקשה - שהועברה על ידי גנרל איראני בכיר לבעלות הברית בבגדאד בירת עיראק השבוע, משקפת את החרדה האזורית ההולכת וגוברת מפני התנהגותו הבלתי צפויה של הנשיא דונלד טראמפ ואי הוודאות בתקופת המעבר עד שייכנס הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לתפקיד בעוד חודשיים. כך דווח בסוכנות הידיעות AP.

בעלות הברית של איראן בירכו על הפסדו של טראמפ. מאחר ובתקופתו המתיחות עם איראן הסלימה והגיעה בתחילת השנה לשיא עם החיסול האווירי של צמרת הטרור של איראן בראשה עמד קאסם סלימאני, בשדה התעופה בבגדאד. תקיפה שבוצעה על ידי צבא ארה"ב.

טראמפ גם הוציא את אמריקה באופן חד צדדי בשנת 2018 מהסכם הגרעין האיראני עם המעצמות העולמיות, מהלך שנועד למנוע מאיראן פיתוח נשק גרעיני, והטיל מחדש סנקציות עליהם, תוך שהוא מנחית מכה קשה לכלכלת איראן.

יצוין כי ממשלו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן הצהיר כי הוא מתכוון להצטרף מחדש או לדון מחדש בהסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015 על ידי הנשיא ברק אובמה וסגנו ביידן. כך שהאיראנים מעדיפים להמתין בסבלנות.

עם זאת, האיראנים דואגים ממה שטראמפ המסרב לקבל את הפסד הבחירות, עשוי לעשות בשלהי כהונתו - כולל תקיפה אפשרית על אויבי אמריקה בחו"ל. ביום חמישי הזהיר יועצו של המנהיג העליון של איראן בראיון לסוכנות הידיעות AP כי כל התקפה אמריקאית על איראן "עשויה להביא מלחמה באזור".

"אנחנו לא מברכים על מלחמה", אמר חוסיין דהגאן, ששירת במשמר המהפכה הצבאי של איראן לפני שהפך לשר ביטחון תחת הנשיא חסן רוחאני. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות AP, איראן ביקשה מהמליציות הטרוריסטיות בעיראק לשמור על פרופיל נמוך ולא לתת לטראמפ תירוץ לתקוף אותן.

אולם, שעות ספורות לאחר שאיראן העבירה את הבקשה לבגדאד, נורו רקטות לעבר אזור הירוק המבוצר, ונחתו כמה מאות מטרים משגרירות ארה"ב. כמה מהרקטות שנחתו ממש מחוץ לאזור הירוק הרגו ילד ופצעו חמישה אזרחים. ההתקפה - בניגוד להוראות להימנע מהסלמה - יכולה להצביע על אי הסכמה בדרגות המיליציות, או על תוכנית מכוונת של הפלגים להראות מסרים סותרים כדי לשמור על כוונות מעורפלות.

גם חסן נסראללה מנהיג חיזבאללה הנתמכת על ידי איראן, הזהיר את בעלי בריתו להיות ערניים במהלך השבועות הנותרים של טראמפ. "כולנו צריכים להיות בכוננות גבוהה בחודשיים הקרובים האלה כדי שזה יעבור בשלום", אמר נסראללה.

דונלד טראמפ איראן חיזבאללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד