י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
יעדים ומדדים

סוכרתי מאוזן: הגדרת המצב האידאלי לחולה בסוכרת

ישנם משתנים רבים המשפיעים על ערכי הסוכר – הבדלים בין יום ללילה, בין שעות מסוימות ביממה, תקופות בשנה, פעילות גופנית, מצבי דחק, גיל וכו', עד שניתן לומר בוודאות כי גם לחולה שיעשה הכל בדיוק כפי ההוראות בגדר ההשתדלות המקסימלית, עלולות התוצאות להשתנות מיום ליום ומתקופה לתקופה

סוכרתי מאוזן: הגדרת המצב האידאלי לחולה בסוכרת
בדיקת סוכר צילום: pixabay

לפעילות גופנית יש חשיבות רבה בניהול איזון הסוכר. בעת פעילות גופנית תאי הגוף מצליחים לסחוף אליהם אנרגיה גם ללא עזרת האינסולין. סוכרתי שעוסק בפעילות גופנית מתמדת, מסייע לאיזון הסוכר באופן חד. פעילות גופנית של הסוכרתי אינה מוגבלת, ויש גם סוכרתיים שהתמודדו בתחרויות ספורט אתגרי לצד בריאים, ואף הגיעו להישגים בינלאומיים. פעילות גופנית היא חובה לסוכרתי, ומשפיעה על ערכי הסוכר באופן מידי, ומשום כך היא חייבת להיעשות בצורה מבוקרת ואחראית. 

ישנם משתנים רבים המשפיעים על ערכי הסוכר – הבדלים בין יום ללילה, בין שעות מסוימות ביממה, תקופות בשנה, פעילות גופנית, מצבי דחק, גיל וכו', עד שניתן לומר בוודאות כי גם לחולה שיעשה הכל בדיוק כפי ההוראות בגדר ההשתדלות המקסימלית, עלולות התוצאות להשתנות מיום ליום ומתקופה לתקופה.

לסוכרתי יש 'מבחן רבע'. בכל 3 חודשים הוא יערוך בדיקת דם של ההמוגלובין המסוכרר. (ha1c) או במילים פשוטות: בדיקת איי וואן סי. בדיקה זו מניבה תוצאות של איזון ערכי הסוכר לאורך זמן. ערכי אדם רגיל שאינו סוכרתי נעים בין 4.5 ל5.9 והשאיפה לסוכרתי מסוג 1 היא להגיע לרמה נמוכה מ7.

ככל שהסוכרתי מציג תוצאות נמוכות יותר מ-7, ללא היפוגליקמיות, הוא נחשב למאוזן יותר. כל תוצאה גבוהה יותר מצביעה על ערכי סוכר גבוהים לאורך הזמן הנמדד. קיימת מחלוקת לגבי מהימנותה המוחלטת של הבדיקה באשר שתי הטענות המרכזיות הן: הראשונה - הבדיקה משקפת ערך ממוצע, וככזה, יתכן שהסוכרתי נמצא לרוב בטווחים קיצוניים של עליות וירידות ולמרות הכל הממוצע הוא 'תקין'. הטענה השנייה היא שערכי הסוכר אינם משקפים בצורה שווה את 3 החודשים האחרונים, אלא ערכי הזמן הקרוב יותר לעת המדידה דומיננטיים יותר בתוצאות, אך לעת עתה מסתמך עולם הרפואה על הבדיקה הזו, שהתקבלה כמדד בכל העולם.

עם החדרת הציוד לניטור רציף של הסוכר לכלל הסוכרתיים, החלו להתייחס ל'זמן בתוך המסגרת', דהיינו כמות הזמן שהסוכרתי נמצא במסגרת טווחי הסוכר הרצויים. ככל שאחוזי הזמן בתוך מסגרת גבוהים יותר – אות הוא כי הסוכרתי מאוזן יותר.

להגדרה חדשנית יותר ל'סוכרתי מאוזן' זוכים המטופלים המחוברים למד סוכר רציף. ניתוח הנתונים הנשלפים מהמכשיר, יצביע על טווח הזמן בו הם שהו בתוך טווחי הערכים הרצויים, דהיינו המדד לסוכרתי מאוזן יהיה באורך הזמן בו הוא נמצא בטווח ערכים תקינים, כאשר השאיפה היא שלפחות ב70% מהזמן יהיה הסוכרתי בתוך מסגרת הערכים שנקבעו עבורו על ידי הרופא.

יודגש: כי כל סדרת הכתבות מובאת כאן רק להעמקת הידע והרחבת הידיעות, ואין בכל האמור מתן עצה רפואית כלל, על כל שאלה ובירור פנו אל גורמי הרפואה המוסמכים.

סייע בהכנת סדרת הכתבות אברהם דיקמן, מומחה למחלת הסוכרת.

סוכרת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד