י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מתנגדים לנוגדנים

מחקר: עירוי פלסמה לחולים אינו יעיל

בעבר נקראו רבים שחלו בקורונה לבוא ולתרום פלסמה עבור אלו שעדיין חולים. מחקר שבוצע בארגנטינה עם מאות משתתפים קובע כי עירוי פלסמה עם נוגדנים לחולי קורונה קשים אינו יעיל 

מחקר: עירוי פלסמה לחולים אינו יעיל
בדיקה לזיהוי הימצאות נוגדי קורונה בדם צילום: מורן ניסים, דוברות ברזילי

רבים ממחלימי הקורונה נקראו לבוא ולתרום פלסמה בהליך שדומה לתרומת דם, לצורך ריפוי חולי קורונה קשים. על פי פרסומים, הפלסמה, אחד מהמרכיבים בדם, כוללת נוגדנים שעירויים למערכת הדם של חולים אחרים עשויה לעורר תגובה חיסונית ולדחות את הנגיף. אך כעת, מחקר שבוצע בארגנטינה מעלה כי העירוי האמור לא מועיל לחולים קשים. לא נבדקה במחקר יעילותו לחולים בשלבים מוקדמים של המחלה.

המחקר נערך עם 333 משתתפים, חולי קורונה מאושפזים. 228 מהם קיבלו עירוי פלזמה עם נוגדנם, שנתרם מדמם של מחלימי קורונה, ו105 מהם קיבלו עירוי של פלסבו – חומר ללא נוגדנים.

החוקרים בדקו את התוצאות לאחר 30 ימים מאז העירוי והופתעו לגלות כי לא היה הבדל משמעותי בסימפטומים או בבריאות המטופלים בין שתי הקבוצות ואחוזי התמותה היו דומים (11%).

המחקר מאשש טענות דומות שנשמעו גם בבתי חולים בארץ על כי הפלסמה אינה יעילה לחולים קשים. עם זאת, יתכן שהיא כן יעילה עבור חולים קלים בשלב מוקדם של המחלה. רופאים סבורים כי בשלב מאוחר של המחלה מערכת החיסון אינה יעילה, משום שהנגיף חדר לראות וחולל בהם נזקים. בשלב זה תגובה חיסונית, גם אם תתעורר, לא תצליח לרפא את הריאות. הם מעריכים כי יש לבדוק את יעילות הפלסמה על חולים קלים בשלב בו תגובה חיסונית תגבר על הנגיף עוד לפני שהוא מספיק לגרום לנזק משמעותי.

פלסמות חולי קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד