י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ניסוי ותהיה

קשיים בדרך לאישור החיסון של אסטרהזניקה

לאור ניסוי שנערך בשונה מהפרוטוקול המקובל, ספק אם החיסון של אסטרהזניקה האירופית יאושר בארה"ב. הדבר עשוי להאט את קצב הגעת החיסונים לכל רחבי העולם

קשיים בדרך לאישור החיסון של אסטרהזניקה
אמבולנסים של מד"א צילום: דוברות מד"א

פייזר ומודרנה שועטות כל הדרך לחיסון, אך דווקא החברה האירופית אסטרהזניקה שנראה היה כי היא קרובה לקו הגמר, מתרחקת ממנו. הסיבה: מנהל המזון והבריאות של ארה"ב צפוי לעורר קשיים בדרך לאשר את החיסון, שהניסויים במהלך הפיתוח שלו נערכו שלא על פי כללי הפרוטוקול המקובלים.

כך למשל הניסוי בוצע במסגרת שני ניסויים נפרדים שנערכו במדינות שונות ובזמן שונה, אך תוצאותיהם אוחדו למסמך אחד, כאשר לא ניתן לנטר את השפעת השינוי בהרכב האוכלוסיה שקיבלה את החיסון, ביחס לתוצאות שלו. הדבר מנוגד לכללי הFDA ולא מן הנמנע כי הוא יסרב לקבל את פרוטוקולי הניסוי ולאשר את החיסון לשימוש.

הדבר עשוי להאט את קצב הגעת החיסונים לכל רחבי העולם, שכן החיסון של אסטרהזניקה, בשונה מאלו של פייזר ומודרנה, ניתן לאחסון בטמפרטורת החדר או שהוא דורש קרור רגיל, אך לא הקפאה כמו של מודרנה ולא הקפאה עמוקה כמו החיסון של פייזר. תנאי האחסנה הנוחים הופכים את החיסון לנוח במיוחד לשינוע לכל רחבי העולם.

יעילותו של החיסון עומדת על 70% בלבד, נמוך מ95% יעילות שהוכרזו על ידי פייזר ומודרנה, אך השינוע המהיר שלו עתיד היה להפוך את החיסון למבוקש בכל רחבי העולם, אף יותר משל החברות האחרות. אולם כעת, אם אכן לא יאושר בארה"ב, ספק אם מדינות אחרות יבקשו לרכוש אותו. 

חיסון לקורונה אסטרהזניקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד